Ruszają największe ćwiczenia marynarki i lotnictwa morskiego
Na morze wyjdą dziesiątki okrętów i jednostek pomocniczych, w powietrze wzbiją się śmigłowce i samoloty. Dziś rozpoczyna się decydująca faza największych w tym roku ćwiczeń polskiej marynarki wojennej. Poszczególne sekwencje scenariusza do ostatnich chwil trzymane będą w tajemnicy.
Teoretycznie na Bałtyku ruszają właśnie trzy różne ćwiczenia. To 3 Flotylli Okrętów w Gdyni nosi kryptonim „Ostrobok”, 8 Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu ma swojego „Wargacza”, zaś Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej – „Kormorana”. W praktyce okręty, jednostki pomocnicze, samoloty i śmigłowce wszystkich związków taktycznych przez najbliższy tydzień będą ściśle współdziałać, a punktem wyjścia stanie się jednolity scenariusz. Jaki? – Szczegółów nie mogę zdradzić. Będą one ujawniane na bieżąco. Kryzys, z którym zmierzą się ćwiczący, jest fikcyjny, ale działania muszą się odbywać w warunkach jak najbardziej zbliżonych do realnych – wyjaśnia kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. I stąd między innymi pomysł, by manewry po raz drugi w historii odbywały się w tym samym czasie.
Pierwsze okręty 3 Flotylli opuściły port dziś o 8.00.
Dziś do działań przystąpiły również śmigłowce i samoloty Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Pierwszym krokiem jest przebazowanie maszyn poza macierzyste lotniska – informuje kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik BLMW. Para śmigłowców Mi-14PŁ z Darłowa i dwa samoloty Bryza, które na co dzień stacjonują w Siemirowicach, przez tydzień będą operowały z lotniska w Gdyni Babich Dołach. Dwa śmigłowce pokładowe SH-2G z Gdyni przeniosą się na Hel. – Nie ma tam lotniska, które działałoby przez całą dobę, dlatego nasze maszyny skorzystają z lądowiska wchodzącego w skład punktu bazowania. Będą też lądować i startować wprost z portowego nabrzeża – zapowiada kmdr ppor. Cichy. Zmiany miejsc stacjonowania są ważne, ponieważ podczas wojny czy kryzysu załogi mogą zostać skazane na korzystanie z nieswoich baz. Żołnierze muszą być na to gotowi.
Przez kolejne dni lotnicy morscy będą między innymi brali udział w działaniach związanych ze zwalczaniem okrętów podwodnych oraz ratownictwem. Co ciekawe, w ostatnie z nich zaangażowane będą m.in. załogi SH-2G, które tego typu zadania wykonują rzadko. – Oczywiście nasze śmigłowce są do tego przystosowane. Mają dźwig, który może podnieść ciężar 270 kilogramów i silnik o mocy dużo większej niż choćby ratownicze „Anakondy” – wyjaśnia kmdr ppor. Sebastian Bąbel, pilot SH-2G, zastępca dowódcy eskadry w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego. – Na pokład nie zabieramy jednak ratownika medycznego, który zszedłby do poszkodowanego. A to sprawia, że możemy nieść pomoc raczej tylko osobom przytomnym. Takim, które są w stanie same pojechać na pętli ratowniczej w górę – wyjaśnia. Minusem jest też stosunkowo niewielka przestrzeń na pokładzie. – Mieszczą się tam nosze i trzy osoby zdolne siedzieć o własnych siłach. Na kolejne nosze brakuje już miejsca – tłumaczy kmdr ppor. Bąbel.
SH-2G będą się jednak musiały sprawdzić w nowej roli, ponieważ po raz pierwszy w historii „Kormorana” do ćwiczenia nie przystąpią śmigłowce typowo ratownicze. – Część maszyn jest w remoncie, bo bez tego nie mogłyby dalej funkcjonować. Te, które pozostały, muszą być utrzymywane w gotowości do szkolenia i dyżurów ratowniczych. Dlatego zdecydowaliśmy się na taki właśnie wariant – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Oczywiście SH-2G będą też wykonywały swoje podstawowe zadania związane ze zwalczaniem okrętów podwodnych, rozpoznaniem i wskazywaniem celów dla jednostek nawodnych czy walką z szybkimi łodziami nieprzyjaciela przy użyciu karabinu pokładowego. Ale na tym nie koniec. – Podczas ćwiczeń nasze śmigłowce będą też współdziałały z jednostkami pływającymi Straży Granicznej. Z kolei samolot wspomoże poszukiwania człowieka prowadzone na lądzie przez policję – informuje kmdr ppor. Cichy.
Ćwiczenia „Wargacz”, „Ostrobok” i „Kormoran” potrwają do piątku.
Łukasz Zalesiński
Cały artykuł można przeczytać na stronie: www.polska-zbrojna.pl
Komentarze