Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie ws. kontroli przestrzegania przepisów

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia MTBiGM w sprawie w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego.

Do chwili obecnej, zagadnienia związane z kontrolą przepisów lotnictwa cywilnego są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2003 r. w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 168, poz. 1640, z późn. zm.).

Projektowane rozporządzenie objęło swym zakresem regulację m.in.:

  •     porządkuje pod względem systemowym oraz w zgodności z prawem międzynarodowym i unijnym terminologię z przedmiotowego zakresu;

  •     normuje najważniejsze elementy procesu kontroli przedsiębiorców prowadzących lotniczą działalność gospodarczą zgodnie z wymogami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Obejmuje to następujące kwestie:

     1) obowiązek zawiadamiania jednostki kontrolowanej o zamiarze wszczęcia kontroli;
     2) rodzaje dokumentów upoważniających do przeprowadzenia kontroli, w tym nowy wzór legitymacji;
    3) sposób dokumentacji przebiegu kontroli w protokole kontroli oraz nowy wzór protokołu kontroli; zrezygnowano z dotychczas stosowanych dwóch wzorów protokołów kontroli – okresowej i doraźnej;
    4) obowiązek po stronie Prezesa Urzędu do zawiadomienia jednostki kontrolowanej  o wszczęciu postępowanie administracyjnego; projektowany przepis ma na celu uzasadnione wzmocnienie pozycji jednostki kontrolowanej jako strony ewentualnego stosunku administracyjnoprawnego, który może powstać w wyniku przeprowadzenia kontroli. Temu służy m.in. norma § 9 ust. 2 projektowanego rozporządzenia;
    5) uprawnienie jednostki kontrolowanej do zgłoszenia zastrzeżeń lub wyjaśnień do treści protokołu; należy zauważyć, że termin na dokonanie tej czynności skrócono z 14 do 7 dni biorąc pod uwagę, że krótszy termin w przypadku profesjonalnego obrotu gospodarczego wydaje się zasadny i proporcjonalny do standardów takiego obrotu oraz że wpłynie to na usprawnienie prowadzonych przez Prezes Urzędu postępowań kontrolnych;

  •     Uregulowano również kontrolę przedsiębiorców w obszarze, w którym nie jest przez nich prowadzona lotnicza działalność gospodarcza, ale jednocześnie są przez nich  używane statki powietrzne w celach niekomercyjnych (np. przedsiębiorca - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością będący użytkownikiem statku powietrznego użycza go zarządowi tejże spółki do wykonywania podróży służbowych).


Z uwagi na fakt, że niniejsze rozporządzenie jest ściśle powiązane z rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym, które zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) do dnia 18 marca 2012 powinno wejść w życie, przedmiotowy akt wykonawczy powinien wejść w życie niezwłocznie.

Projekt regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony