Przejdź do treści
Poort Lotniczy Wrocław - droga startowa (fot. Michał Raczyński)
Źródło artykułu

Remont drogi startowej wrocławskiego lotniska na finiszu

Remont drogi startowej w Porcie Lotniczym Wrocław wszedł w ostatnią fazę i zakończy się szybciej niż planowano. Jeszcze tej zimy pasażerowie odczują korzyści z wprowadzenia nowych procedur. Tak jak wcześniej, lotnisko dokłada wszelkich starań, aby na ostatnim etapie prac uniknąć ewentualnych utrudnień w ruchu.

Remont drogi startowej w Porcie Lotniczym Wrocław rozpoczął się w sierpniu. Dotychczas zakończono prace zasadnicze, w tym przede wszystkim wymianę nawierzchni – na całej długości bitumicznej drogi startowej leży już nowa warstwa, ponadto wyremontowano również jeden z progów (nawierzchnia betonowa).

Nowoczesne procedury

Modernizacja drogi startowej weszła w ostatnią fazę. Obecnie na drodze trwają prace związane z remontem drugiego progu. Generalny wykonawca, firma Strabag, koncentruje się na wykonaniu oświetlenia linii centralnej. Dzięki temu jeszcze tej zimy planowane jest wprowadzenie nowych procedur LVP (Low Visibility Procedures).

Nowe procedury umożliwią starty w warunkach ograniczonej do 125 metrów widzialności. Obecnie starty są możliwe przy widzialności minimum 400 metrów. To kolosalna różnica, biorąc pod uwagę warunki pogodowe na naszym lotnisku – mówi Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. – Port Lotniczy Wrocław stanie się jeszcze bardziej nowoczesnym lotniskiem, na czym skorzystają nasi pasażerowie.

Pierwotny plan zakładał zakończenie remontu pasa do kwietnia 2016 roku, jednak dzięki sprawnej współpracy z wykonawcą oraz sprzyjającym warunkom atmosferycznym uda się to zrobić szybciej. Przy obecnym tempie generalny wykonawca planuje zamknąć realizację prac drogowych do końca listopada 2015 roku.

Remont drogi startowej to bardzo skomplikowana operacja logistyczna. Nawierzchnia była wymieniana w godzinach nocnych – pomiędzy wylądowaniem ostatniego wieczornego samolotu i startem pierwszego porannego rejsu. Realizacja musiała więc być zaplanowana perfekcyjnie. Dzięki temu wrocławski port uniknął przerw w obsłudze pasażerów.


Tak prezentuje się obecnie nowa droga startowa (fot. Port Lotniczy Wrocław)

Ostatni etap

Obecnie trwa ostatni etap remontu pasa startowego, a prace prowadzone są przy jednym z progów drogi, który został w związku z tym czasowo wyłączony z użytkowania. W efekcie droga startowa została w niewielkim stopniu skrócona. Nie wpłynęło to jednak na ruch pasażerski. Port lotniczy dokłada starań, aby najwyższe standardy obsługi pasażerów zostały zachowane.

Sezon jesienno-zimowy to dla funkcjonowania lotniska szczególnie wrażliwy okres. Niemniej dbamy o to, aby minimalizować ewentualne utrudnienia w ruchu lotniczym oraz zapewnić naszym pasażerom najwyższy komfort podróżowania – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Modernizacja drogi oraz oświetlenia jest zarazem jedną z kluczowych inwestycji, która umożliwi podniesienie systemu nawigacyjnego ILS wrocławskiego lotniska do kategorii drugiej. Dzięki temu samoloty będą mogły lądować w warunkach bardziej ograniczonej widzialności.

Port Lotniczy Wrocław realizuje także inne inwestycje, w tym budowę zaplecza technicznego w części starego terminala, a także zakup dwóch nowych rękawów lotniczych z zasilaniem, sterowaniem, systemami dokowania samolotów i pełnym uzbrojeniem.

Oddany w 2012 roku do użytku terminal jest nowoczesny i funkcjonalny. Teraz, po zmodernizowaniu infrastruktury operacyjnej lotnisko spełni jeszcze bardziej wyśrubowane standardy. Dzięki temu zaoferujemy naszym pasażerom, a także liniom lotniczym operującym we wrocławskim porcie, światowy poziom obsługi – mówi Dariusz Kuś.

Realizacja inwestycji jest możliwa dzięki dofinansowaniu, które wrocławskie lotnisko otrzymało ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko UE na lata 2010-2015. Ich wartość to ok. 100 mln zł. Koszt remontu drogi startowej szacowany jest na 50 mln zł.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony