Przejdź do treści
PZL P11c., fot. Fundacja Polskie Samoloty Historyczne
Źródło artykułu

Rekonstrukcja samolotu PZL P.11 tematem czerwcowej Glassówki

Rekonstrukcja samolotu PZL P.11 to temat najbliższej "Glassówki" – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL). Spotkanie odbędzie się 17 czerwca 2023 r., o godzinie 10:15 w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki od strony ul. Nowowiejskiej 24.

Spotkanie poprowadzą: Marek Masalski i Wiesław Kosowicz, inicjatorzy rekonstrukcji i budowy latającej repliki "jedenastki" przez Fundację Polskie Samoloty Historyczne.

Fundacja Polskie Samoloty Historyczne podjęła się bardzo trudnego zadania – budowy latającej repliki PZL P11c, który to samolot wraz z PZL-37 Łoś i PZL-23 Karaś, jest jedną z lotniczych ikon Polski okresu międzywojennego. Fundacja chce przypomnieć Polakom i całemu światu, że w okresie dwudziestolecia międzywojennego nasz kraj był potęgą lotniczą, i konstruował nie tylko piękne, ale i wspaniale latające konstrukcje, czego przykładem jest właśnie PZL 11c.

Marek Masalski – Prezes zarządu fundacji – jest inż. automatykiem, pilotem, instruktorem samolotowym. W projekcie odpowiada za sprawy organizacyjne i wywiad historyczny.

Wiesław Kosowicz – Wiceprezes zarządu fundacji – jest inż. mechanikiem, konstruktorem. W projekcie jest koordynatorem prac projektowych.

W skład zespołu budowy latającej repliki PZL P11c wchodzą również:

  • Jerzy Mularczyk – Konstruktor. Specjalista w zakresie konstrukcji samolotów historycznych. Wieloletni pracownik PZL Warszawa-Okęcie, wykładowca akademicki.
  • Paweł Stalmach – Konstruktor. Absolwent kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka na wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Projektowanie i obliczenia inżynierskie z zakresu aerodynamiki oraz wytrzymałości konstrukcji.
  • Mirek Kozdra – Konstruktor. Inż. mechanik. Inżynieria odwrotna.

Aktualnie jedyny oryginalny egzemplarz samolotu PZL P.11c znajduje się w zbiorach krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego. Został on tam wyremontowany i można nawet uruchomić jego silnik, jednak jest on zbyt cennym eksponatem, aby mógł kiedykolwiek wzbić się w powietrze. PZL P.11c jest świadectwem zaawansowania technicznego naszego przemysłu lotniczego początku lat 30-tych, jak również talentu i ogromnej wiedzy inżynierów z tamtego okresu.

PZL P.11c (fot. muzeumlotnictwa.pl)

PZL P.11c w Muzeum Lotnictwa Polskiego (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej w imieniu Marka Masalskiego i Wiesława Kosowicza serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie Miłośników Polskiej Techniki Lotniczej nazwane "Glassówką".

Spotkanie odbędzie się w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki od strony ul. Nowowiejskiej 24. Jest to miejsce, w którym odbyło się już kilka Glassówek w 2019 i na początku 2020 r. Być może uda się uzgodnić wyjątkowo otwarcie zwykle zamkniętego w weekendy bezpośredniego wejścia do budynku. W przeciwnym razie trzeba wejść głównym wejściem, następnie korytarzem na I piętrze przejść do właściwego budynku i do sali. Poniżej schemat dojścia przygotowany przez Kol. Topczewskiego.

Schemat dojścia na Glassówkę w MEL

Sporą część biuletynów z wielu poprzednich spotkań można też przeczytać na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony