Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 6 lipca

Lotnisko Chopina - widok z góry na pas startowy, płytę i terminal (fot. PAŻP)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL.

W kolejnym tygodniu kolejnego i częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 27. tygodniu  przekroczona została liczba 1000 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej cztery razy (środa – 1014, piątek – 1001, sobota – 1009, niedziela – 1043).

PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

27. tydzień 2020 r. od 29 czerwca do 5 lipca br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 29 czerwca do 5 lipca br. (liczba operacji):
•  Bydgoszcz – EPBY – 23 (96 w 2019 r.) spadek o 76 proc.
•  Gdańsk – EPGD –396 (989 w 2019 r.) spadek o 59 proc.
•  Katowice – EPKT – 328 (1053 w 2019 r.) spadek o 68 proc.
•  Kraków – EPKK – 439 (1292 w 2019 r.) spadek o 66 proc.
•  Lublin – EPLB – 28 (62 w 2019 r.) spadek o 54 proc.
•  Łódź – EPLL – 41 (65 w 2019 r.) spadek o 36 proc.
•  Modlin – EPMO –  139 (415 w 2019 r.) spadek o 66 proc.
•  Olsztyn-Szymany – EPSY – 27 (37 w 2019 r.) spadek o 27 proc.
•  Poznań – EPPO – 192 (564 w 2019 r.) spadek o 65 proc.
•  Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
•  Rzeszów – EPRZ – 79 (168 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
•  Szczecin – EPSC – 72 (112 w 2019 r.) spadek o 35 proc.
•  Warszawa – EPWA – 1017 (4038 w 2019 r.) spadek o 74 proc.
•  Wrocław – EPWR – 223 (702 w 2019 r.) spadek o 68 proc.
•  Zielona Góra – EPZG – 24 (26 w 2019 r.) wzrost o 8 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 29 czerwca do 5 lipca br.:
•  3028 (9619 w 2019 r.) spadek o 68 proc. (wzrost operacji 26. vs 27. tydzień o 81 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 29 czerwca do 5 lipca br.:
•  6317 (23996 w 2019 r.) spadek o 73 proc. (wzrost operacji 26. vs 27. tydzień o 47 proc.)

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 5 lipca br.
•  Loty w sieci Network Managera: 11861, co stanowi spadek o 65,2 proc. (22 130 lotów mniej)

27. tydzień 2020 r. od 29 czerwca do 5 lipca br.
•  Średnia tygodniowa lotów 11552 tj. spadek -67 proc. (117 095 lotów mniej),
•  Poniedziałek (29.6) był najmniej pracowitym dniem z 9203 lotami,
•  Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 831 lotów dziennie,
•  Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 2 889 058 lotów mniej,
•  13953 loty 3 lipca br., po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 13 tys. lotów w ciągu dnia,
•  Do końca czerwca br. ruch między Europą a USA spadł o 65 proc.

Linie lotnicze
Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 5 lipca easyJet zanotował 79,9 proc. spadek operacji, British Airways (IAG) –84 proc., Lufthansa –74 proc., KLM –68 proc., Air France –67 proc. oraz Ryanair –52,7 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 5 lipca br. wyniosły: El Al Israel Airlines –98,5 proc., TUI –86 proc., Aer Lingus –85 proc., TAP –82 proc., Norwegian Air Shuttle –82 proc., Brussels Airlines –77 proc., Finnair –76 proc., Air Nostrum –74 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT –68 proc., SAS –66 proc., Turkish Airlines –57 proc., Wizz Air –29 proc. oraz Wideroe –16 proc.

Lotniska
Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City –94 proc., Londyn Gatwick –93 proc., Manchester –85 proc., Barcelona –78 proc., Madryt –77 proc., Paryż Orly –76 proc., Monachium –75 proc., Londyn Heathrow –74 proc., Dublin –72 proc., Warszawa –69 proc.,  Paryż CDG –68 proc., Amsterdam –66 proc., Wiedeń –65 proc., Stambuł (IST+SAW) –61 proc. oraz Mediolan Malpensa –55 proc.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus