Raport o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 1 i 2 kwietnia br.

Samoloty na drodze kołowania Lotniska Chopina (fot. Piotr Bożyk/PAŻP)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała dwa dobowe raporty dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacone o dane europejskie z EUROCONTROL.

W kolejnych dniach obowiązywania czasowego wstrzymania międzynarodowych i krajowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach.

PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

31 marca

•  Wtorek 02.04.2019 – 2527 operacji
•  Wtorek 31.03.2020 – 283 operacje (spadek o 88 proc.)

Poniżej ruch na lotniskach w dniu 31 marca br. (liczba operacji):
•  Bydgoszcz – EPBY – 0 (10 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
•  Gdańsk – EPGD – 10 (119 w 2019 r.) spadek o 92 proc.
•  Kraków – EPKK – 8 (159 w 2019 r.) spadek o 95 proc.
•  Katowice – EPKT – 11 (81 w 2019 r.) spadek o 86 proc.
•  Lublin – EPLB – 0 (6 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
•  Łódź – EPLL– 0 (15 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
•  Modlin – EPMO – 3 (61 w 2019 r.) spadek o 95 proc.
•  Olsztyn-Szymany – EPSY – 1 (4 w 2019 r.) spadek o 75 proc.
•  Poznań – EPPO – 7 (64 w 2019 r.) spadek o 89 proc.
•  Radom – EPRA – 0 (3 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
•  Rzeszów – EPRZ – 3 (22 w 2019 r.) spadek o 86 proc.
•  Szczecin – EPSC – 2 (20 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
•  Warszawa – EPWA – 53 (539 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
•  Wrocław – EPWR – 5 (70 w 2019 r.) spadek o 93 proc.
•  Zielona Góra – EPZG – 0 (2 w 2019 r.) spadek o 100 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w dniu 31 marca br.:
•  103 operacje (1175 w 2019 r.) spadek o 91 proc.

1 kwietnia

•  Środa 03.04.2019 – 2509 operacji
•  Środa 01.04.2020 – 361 operacji (spadek o 85 proc.)

Poniżej ruch na lotniskach w dniu 1 kwietnia br. (liczba operacji):
•  Bydgoszcz – EPBY – 1 (14 w 2019 r.) spadek o 93 proc.
•  Gdańsk – EPGD – 15 (131 w 2019 r.) spadek o 89 proc.
•  Kraków – EPKK – 7 (155 w 2019 r.) spadek o 95 proc.
•  Katowice – EPKT – 12 (87 w 2019 r.) spadek o 86 proc.
•  Lublin – EPLB – 0 (12 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
•  Łódź – EPLL– 1 (15 w 2019 r.) spadek o 93 proc.
•  Modlin – EPMO – 6 (45 w 2019 r.) spadek o 87 proc.
•  Olsztyn-Szymany – EPSY – 1 (0 w 2019 r.) wzrost o 100 proc.
•  Poznań – EPPO – 6 (54 w 2019 r.) spadek o 89 proc.
•  Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
•  Rzeszów – EPRZ – 0 (22 w 2019 r.) spadek o 86 proc.
•  Szczecin – EPSC – 0 (15 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
•  Warszawa – EPWA – 53 (541 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
•  Wrocław – EPWR – 8 (80 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
•  Zielona Góra – EPZG – 0 (4 w 2019 r.) spadek o 100 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w dniu 1 kwietnia br.:
•  110 operacji (1175 w 2019 r.) spadek o 91 proc.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 31 marca br.

•  Loty w sieci Network Managera: 4 203, co stanowi spadek o 86,1 proc. (25 948 mniej lotów)

Marzec 2020 vs. marzec 2019:

•  Średni ruch w całym miesiącu marzec 2020 r. wyniósł 16 128 lotów dziennie, w porównaniu do 27 362 lotów w marcu 2019 r., co stanowi spadek o 41,1 proc.,

•  Średnia ogólnosystemowa redukcja za marzec znajduje odzwierciedlenie w redukcjach lotów w wielu krajów europejskich. Dla największych rynków lotniczych w marcu 2020 r . spadki wyniosły: Włochy –66 proc., Francja –43 proc., Hiszpania –42 proc., Niemcy –42 proc., Wielka Brytania –37proc. i Holandia –36 proc.,

•  Rynek All-Cargo wzrósł o 29 proc. w dniu 29 marca w porównaniu do analogicznego dnia w 2019 r., podczas gdy rynek linii niskokosztowych spadł o 96 proc., a “tradycyjnych” przewoźników o 90 proc.

Zgodnie z danymi w niedzielę 29 marca 2020 r. wykonano 517 lotów „All Cargo”, co stanowi wzrost o 5 proc. w porównaniu z 491 w analogicznym dniu ubiegłego roku. Tego samego dnia wykonano zaledwie 1929 operacji rozkładowych, o 23 830 (–92 proc.) mniej niż w ubiegłym roku, 947 lotów czarterowych / biznesowych, co stanowi spadek o 53 proc. w porównaniu do 2014 w 2019 r.

Sytuacja w Europie na dzień 1 kwietnia br.

•  Loty w sieci Network Managera: 4 405, co stanowi –85,7 proc. (26 375 mniej lotów)

Segmentacja rynku (dane do 30 marca):

•  Zgodnie z danymi, w poniedziałek 30 marca 2020 r. odbyło się 802 tzw. lotów “All Cargo”, co stanowi spadek o 7 proc. w porównaniu z 867 w analogicznym dniu ubiegłego roku. Tego samego dnia wykonano zaledwie 1 863 rozkładowych operacje, co stanowi spadek o 93 proc. w porównaniu z 25 608 lotami w zeszłym roku; i 1258 lotów czarterowych/biznesowych, co stanowi spadek o 51 proc. w porównaniu do 2549 w 2019 r.

•  Zazwyczaj cały ruch cargo stanowi około 3 proc. całkowitego ruchu, podczas gdy obecnie stanowi prawie 20 proc. całkowitego ruchu.

Linie lotnicze

•  Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 1 kwietnia easyJet nie prowadził swojej działalności, Ryanair zanotował –95 proc. spadku operacji (119 lotów), Lufthansa –94 proc. (223 loty), Air France-KLM –95 proc. (114 lotów), a IAG –94 proc. (158 lotów),

•  W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 1 kwietnia wyniosły: TAP –99 proc., TUI –97 proc., Norwegian Air Shuttle –92 proc., Turkish Airlines –90 proc., Finnair –91 proc., Wizz Air –91 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT –90 proc., SAS –88 proc. i Aer Lingus –85 proc.

Lotniska

•  Praktycznie wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz około 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn Gatwick –98 proc., Paryż Orly –98 proc., Manchester –96 proc., Barcelona –93 proc., Wiedeń –93 proc., Monachium –93 proc., Madryt –92 proc., Stambuł –89 proc., Amsterdam –89 proc., Mediolan Malpensa –89 proc., Dublin –89 proc., Paryż CDG –87 proc. i Londyn Heathrow –86 proc.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus