Raport miesięczny o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – sierpień 2021 roku

Samoloty na drodze kołowania Lotniska Chopina (fot. Piotr Bożyk/PAŻP)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała miesięczny raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL.

Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach w sierpniu br. Średnia miesięczna dzienna liczba operacji lotniczych wzrosła, przekroczyła po raz pierwszy od początku roku 1,8 tys. lotów i wyniosła 1898 lotów vs. 2968 w 2019 r. oraz vs. 1248 w 2020 r. Warto także dodać, że po raz pierwszy od początku tego roku każdego dnia w sierpniu została przekroczona liczba 1700 operacji lotniczych. Najbardziej pracowite dni w poprzednim miesiącu to te w których przekroczono 2 tys. operacji: 8 sierpnia (2047 operacji), 29 sierpnia (2016 operacji), 22 sierpnia (2007 operacji), 6 sierpnia (2004 operacje) oraz 15 sierpnia (2003 operacje).

PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

Sierpień 2021 r.

Poniżej ruch na lotniskach w sierpniu br. (liczba operacji):


 

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w sierpniu br.:
•  31 516 (42 883 w 2019 r.) spadek o 27 proc. / 31 516 (22 726 w 2020 r.) wzrost o 39 proc.

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w sierpniu br.:
•  58 856 (92 017 w 2019 r.) spadek o 36 proc. / 58 856 (38 705 w 2020 r.) wzrost o 52 proc.


(fot. PAŻP/Eurocontrol)

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni w sierpniu br.:
•  PLL LOT – 15 proc. (8828 lotów)
•  Ryanair – 13 proc. (7651 lotów)
•  Wizz Air – 9 proc. (5297 lotów)
•  Lufthansa – 4 proc. (2354 lotów)
•  Turkish Airlines – 4 proc. (2354 lotów)
Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 45 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 26 485 lotów w polskiej przestrzeni.


(fot. PAŻP/Eurocontrol)

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie w sierpniu br. vs. 2019 r.
•  Loty w sieci Network Managera: 762 613, co stanowi spadek o 29,5 proc. (318 009 lotów mniej)

Sierpień 2021 r.:
•  Średnia miesięczna sporo wzrosła, przekroczyła 24 tys. i wyniosła 24 689 lotów dziennie,
•  Wtorek (10.8) był najmniej pracowitym dniem z 22 995 lotami,
•  Po raz pierwszy od jesieni 2020 r. udało się przekroczyć dziennie 26 tys. lotów (30 lipca – 26 773),
•  Linia Ryanair, mimo spadków, obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 2318 lotów dziennie,
•  Deficyt lotów od 1 marca 2020 r. wynosi 10 163 003 lotów mniej,
•  Od 1 do 31 sierpnia br. ruch między Europą a USA spadł o 44 proc.,
•  Od 1 do 31 sierpnia br. ruch między Europą a Azją spadł o 45 proc.

Linie lotnicze
Koncentrując się na największych grupach lotniczych w sierpniu br. (vs. 2019 r.) British Airways zanotował 60 proc. spadek operacji, Lufthansa -48 proc., easyJet -36 proc.,  Air France -30 proc., KLM -22 proc oraz Ryanair -11 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w lipcu br. (vs. 2019 r.) wyniosły: El Al Israel Airlines -71 proc., Aer Lingus -61 proc., Norwegian -61 proc.,  Finnair -65 proc., TUI -46 proc. , SAS -45 proc., Brussels Airlines -44 proc.,  TAP -42 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -38 proc., Air Nostrum -26 proc., Turkish Airlines -10 proc., Wideroe -8 proc. oraz Wizz Air -3 proc.

Lotniska
Statystyki największych lotnisk w Europie w sierpniu br. (vs. 2019 r.): Londyn Gatwick -68 proc., Londyn City -65 proc., Manchester -55 proc., Rzym Fiumicino – 50 proc., Dublin -50 proc.,  Londyn Heathrow -50 proc., Monachium – 53 proc., Mediolan Malpensa -49 proc., Paryż CDG -37 proc., Madryt -37 proc., Wiedeń -34 proc., Warszawa -34 proc., Barcelona -33 proc., Amsterdam -27 proc.,  Paryż Orly -19 proc., Stambuł (IGA Airport) -19 proc. oraz Ateny -13 proc.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus