Raport miesięczny o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – kwiecień 2021
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowałamiesięczny raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL.
Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach w kwietniu br. Średnia miesięczna dzienna liczba operacji lotniczych wyniosła 787 lotów vs. 2293 w 2019 r. oraz vs. 303 w 2020 r.
PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.
Kwiecień 2021 r.
Poniżej ruch na lotniskach od 1 do 30 kwietnia br. (liczba operacji):
Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach od 1 do 30 kwietnia br.:
• 9874 (35143 w 2019 r.) spadek o 72 proc. / 9874 (2312 w 2020 r.) wzrost o 327 proc.
Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, od 1 do 30 kwietnia br.:
• 23629 (68807 w 2019 r.) spadek o 66 proc. / 23629 (9082 w 2020 r.) wzrost o 160 proc.
Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni w kwietniu 2021 r.:
• PLL LOT – 13 proc.
• Wizz Air – 6 proc.
• Ryanair – 5 proc.
• KLM – 5 proc.
• Lufthansa – 5 proc.
Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 34 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 8033 loty w polskiej przestrzeni.
Dane statystyczne EUROCONTROL
Sytuacja w Europie w kwietniu br. vs. 2019 r.
• Loty w sieci Network Managera: 324709, co stanowi spadek o 65 proc. (633418 lotów mniej)
Kwiecień 2021 r.:
• Średnia miesięczna lekko wzrosła i wyniosła 10885 lotów dziennie,
• Sobota (17.4) była najmniej pracowitym dniem z 9063 lotami,
• Po raz pierwszy od jesieni 2020 r. udało się przekroczyć dziennie 12 tys. lotów (9 kwietnia – 12902),
• Linia Turkish Airlines, mimo spadków, obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 795 lotów dziennie,
• Deficyt lotów od 1 marca 2020 r. wynosi 8 473 549 lotów mniej,
• Od 1 do 30 kwietnia br. ruch między Europą a USA spadł o 63 proc.
• Od 1 do 30 kwietnia br. ruch między Europą a Azją spadł o 48 proc.
Linie lotnicze
Koncentrując się na największych grupach lotniczych w kwietniu br. (vs. 2019 r.) easyJet zanotował -95 proc., Ryanair -88 proc., British Airways 88 proc. spadek operacji, Lufthansa -80 proc., Air France -63 proc. oraz KLM -66 proc.
W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w kwietniu br. (vs. 2019 r.) wyniosły: Brussels Airlines -99 proc., Norwegian -96 proc., Aer Lingus -93 proc., Finnair -85 proc., TUI -83 proc., SAS -82 proc., Wizz Air -78 proc., El Al Israel Airlines -77 proc., TAP -73 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -72 proc., Turkish Airlines -62 proc., Air Nostrum -58 proc. oraz Wideroe -10 proc.
Lotniska
Statystyki największych lotnisk w Europie w kwietniu br. (vs. 2019 r.): Londyn City -96 proc., Londyn Gatwick -96 proc., Manchester -91 proc., Monachium – 83 proc., Dublin -81 proc., Barcelona -74 proc., Wiedeń -73 proc., Rzym Fiumicino – 73 proc., Londyn Heathrow -73 proc., Paryż CDG -72 proc., Warszawa -70 proc., Amsterdam -68 proc., Paryż Orly -68 proc., Mediolan Malpensa -67 proc., Madryt -65 proc. oraz Ateny – 54 proc.
Komentarze