Przejdź do treści
PZL Świdnik
Źródło artykułu

PZL-Świdnik i Rolls-Royce podpisują ponownie umowę na dostawy silników M250

PZL-Świdnik, oraz AgustaWestland, poinformowały, że została wznowiona umowa z firmą Rolls-Royce w celu kontynuacji dostaw turbinowych silników M250 dla jednosilnikowego śmigłowca SW-4. Wieloletnia umowa zapewnia dostawy silników do SW-4 na rynku światowym, potwierdzając zaufanie do możliwości rynkowych dla tego typu śmigłowca.

Certyfikowany według przepisów JAR-27 i FAR-27, śmigłowiec SW-4 posiada najwygodniejszą kabinę pilotów i pasażerów w swojej klasie, która może pomieścić do 5 osób (włącznie z pilotem lub dwoma pilotami) i może wykonywać loty w dzień i w nocy z widocznością ziemi VFR. Podwójne sterownice oraz tablica przyrządów tworzące układ kokpitu śmigłowca zostały zaprojektowane z uwzględnieniem doskonałej ergonomii. Zarówno kokpit jak i tylna przestrzeń kabiny oferują doskonałą widoczność dookoła zwiększając bezpieczeństwo i możliwość obserwacji sytuacji w lotach VFR. Dwoje odsuwanych drzwi umożliwia dostęp do pojemnej kabiny, zapewniając każdemu pasażerowi dużo przestrzeni dla siebie i miejsca na nogi. Oddzielny bagażnik w tylnej części kadłuba dodatkowo zwiększa przestrzeń użytkową i możliwości misyjne śmigłowca.

Śmigłowiec SW-4 o maksymalnej masie startowej 1,8 tony, napędzany jest silnikiem M250 C20-R/2 o mocy 458 koni mechanicznych (shp), śmigłowiec posiada wirnik główny konstrukcji przegubowej z trzema kompozytowymi łopatami nośnymi oraz wirnik tylny z dwiema łopatami kompozytowymi. SW-4 posiada doskonałe osiągi, dysponując maksymalną prędkością przelotową 111 węzłów (kts) [206km/h], zasięg maksymalny wynosi 413 mil morskich (nm) [764km] i długotrwałość lotu 5 godzin. SW-4 posiada doskonałe własności pilotażu oraz zachowania się w autorotacji z jednoczesnym zachowaniem bezpieczeństwa, w związku z tym nadaje się idealnie do szkolenia pilotów.

SW-4 posiada szeroki zakres zastosowań w tym do zadań wojskowych, szkoleniowych, policyjnych, ratownictwa medycznego, pasażersko-transportowych oraz przewozów VIP/korporacyjnych. Opcje wyposażenia misyjnego obejmują systemy i czujniki FLIR/TV, głośniki zewnętrzne, reflektor poszukiwawczy (olśniewający) i przystosowania specjalne EMS. Ponad 30 sztuk śmigłowców zostało sprzedanych klientom na rynkach światowych, przede wszystkim w Europie, do wielu zadań, w tym szkolenia wojskowego, transportu VIP/korporacyjnego oraz zadań użytkowych. W odniesieniu do sektora wojskowego, Siły Powietrzne Polski obecnie użytkują flotę 24 sztuk śmigłowców SW-4 do szkolenia podstawowego śmigłowcowych pilotów wojskowych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony