Projekt zmian do Załącznika 14 ICAO "Lotniska'
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że Pan Raymond Benjamin, Sekretarz Generalny Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO), zatwierdził i przesłał do uzgodnienia przez Państwa Członkowskie, projekt zmian do Załącznika 14 ICAO „Lotniska”, Tom I „Projektowanie i Eksploatacja Lotnisk”.
Planuje się, że przedstawiona zmiana do Załącznika 14 ICAO, po przejściu obowiązującej procedury uzgodnień, zostanie wprowadzona w dniu 15 listopada 2012 roku.
Przedmiotowa zmiana norm i zalecanych metod postępowania (SARPs) Załącznika 14, Tom I, dotyczy między innymi: kategorii dopuszczalnego ciśnienia w oponach przy określaniu nośności podłoża, sposobu pomiaru i raportowania współczynnika tarcia nawierzchni, strefy bezpieczeństwa końca drogi startowej (RESA), wzrokowych pomocy nawigacyjnych, w tym: bardziej wyrazistego oznakowania osi drogi kołowania, świateł strefy przyziemienia i świateł ochronnych drogi startowej, poprzeczki zatrzymania, oświetlenia przeszkód lotniczych. Zmiana dotyczy także wyposażenia lotniskowej służby ratowniczo gaśniczej, w tym użycia piany o wydajności poziomu C, oraz zasad eksploatacji i utrzymania lotniska, w tym instalowania urządzeń i wyposażenia w strefie operacyjnej lotniska.
Przedmiotowa zmiana do Załącznika 14 ICAO, Tom I, wymusza dokonanie drobnych zmian w Załączniku 15 ICAO, Służby informacji lotniczej (min. formularz SNOWTAM) oraz w podręczniku ICAO Doc 4444, Procedury Służb Żeglugi Powietrznej PANS ATM (w zakresie frazeologii ATC – określanie stanu nawierzchni).
Dodatkowo, ICAO przesyła do konsultacji wskazówki dotyczące środków zastępczych przy wprowadzaniu zalecanych długości dla strefy bezpieczeństwa końca drogi startowej (RESA). Wskazówki te zostaną w późniejszym czasie zamieszczone w „Podręczniku projektowania lotnisk” ICAO Doc 9157, Część 1 (Drogi startowe).
W zakładce prawo/projekty/projekty międzynarodowe można znaleźć pismo Sekretarza Generalnego ICAO wraz załącznikami, które zawierają informacje dotyczące odpowiednio:
Attachments:
A — Proposed amendment to Annex 14, Volume I
B — Proposed amendment to Annex 15
C — Proposed amendment to PANS-ATM (Doc 4444)
D — Guidance material on RESA and associated mitigating measures
E — Response Form (przeznaczony dla władz lotniczych).
W związku z tym, że proponowane przez ICAO zmiany do Załącznika 14, Tom I mają istotne znaczenie dla funkcjonowania i eksploatacji lotnisk, wszystkie zainteresowane podmioty, w tym przede wszystkim certyfikowane porty lotnicze powinny zapoznać się z przedstawionym dokumentem.
Propozycje zmian Załącznika nr 14 tom I i II dostępne są na stronie ULC
Wszelkie uwagi merytoryczne należy przesyłać bezpośrednio na adres:
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Departament Lotnisk
ul. Flisa 2
02-247 Warszawa
lub w formie elektronicznej na e-mail: rkita@ulc.gov.pl
do dnia 23 sierpnia br.
W szczególności cenne są opinie i uwagi dotyczące norm lub zalecanych metod postępowania, których ze względów finansowych lub innych, nie można będzie wprowadzić na danym lotnisku. W takich przypadkach, na obecnym etapie, Polska może zgłosić swoje propozycję do ICAO, lub w przyszłości zgłosić różnice zgodnie z Art. 38 Konwencji Chicagowskiej.
Komentarze