Prezes Zarządu GTL o konsekwentnym i przemyślanym rozwoju Katowice Airport

Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA (fot. zrpl.pl)

Na stronie Związku Regionalnych Portów Lotniczych opublikowany został wywiad z Arturem Tomasikiem, prezesem Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA. Tematem rozmowy była realizacja w Pyrzowicach programu inwestycyjnego o wartości ponad 600 mln zł, który zaplanowany jest do 2025 roku.

Jakie elementy wyróżniają Katowice Airport na mapie krajowych lotnisk?

Pyrzowicki port lotniczy, którym zarządza Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, należy do grona największych w Polsce. Aktualnie w naszym kraju funkcjonuje czternaście lotnisk użytku publicznego, w których w 2018 roku w sumie zostało obsłużonych 46 mln podróżnych. Z tej liczby prawie 5 mln skorzystało z siatki połączeń regularnych i czarterowych Katowice Airport. Dzięki konsekwentnej realizacji strategii rozwoju, wyróżniamy się na mapie polskich lotnisk w kilku elementach. Po pierwsze Pyrzowice to Centrum Czarterowe Polski. W zeszłym roku, w tym segmencie, obsłużono tu prawie 2 mln pasażerów i według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego był to wynik lepszy nawet od tego, który osiągnęło Lotnisko Chopina w Warszawie. Ponadto w gronie trzynastu regionalnych lotnisk jesteśmy liderem w obszarze przewozów towarowych. Warto dodać, że w szczycie rozkładu „Lato 2019” siatka połączeń regularnych, czarterowych i cargo Katowice Airport obejmuje 130 tras.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA od lat dynamicznie i skutecznie rozwija infrastrukturę pyrzowickiego lotniska. Jaki jest cel realizowanych przedsięwzięć?

Od 2007 roku w sposób przemyślany i konsekwentny rozwijamy infrastrukturę pyrzowickiego lotniska. Robimy to w kilku obszarach. Chcemy stworzyć port z kompleksową infrastrukturą i jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu. Na rozwój lotniska nie patrzymy tylko przez pryzmat, jakże istotnej, obsługi ruchu pasażerskiego. Ważny jest dla nas także segment obsługi technicznej samolotów, czy też ruch cargo. Dla firm zainteresowanych rozwojem we wszystkich z tych obszarów od ponad dekady dostarczamy nową infrastrukturę. W pierwszym etapie programu inwestycyjnego oddaliśmy do użytku nową drogę startową o długości 3 200 metrów. Dzięki dużemu programowi rozbudowy płyt postojowych, znacząco zwiększyliśmy liczbę stanowisk postojowych, powstał także nowy terminal cargo oraz terminal pasażerski C. Ponadto gruntownie zmodernizowaliśmy terminal pasażerski A, stworzyliśmy bazę do obsługi technicznej samolotów, zmodernizowaliśmy drogi kołowania.

Dzięki realizowanym inwestycjom w Pyrzowicach powstają nieustannie nowe miejsca pracy z korzyścią dla mieszkańców regionu. Ponadto prężnie działające lotnisko sprawia, że województwo śląskie jest „wpięte” w europejski i światowy system przepływu ludzi, wiedzy, kapitału i towarów, a to sprzyja budowaniu zamożności społeczeństwa oraz umacnianiu się regionu na gospodarczej mapie Europy Środowej. Warto podkreślić, że już teraz w ponad 50 różnych firmach i instytucjach prowadzących działalność w Katowice Airport zatrudnionych jest prawie cztery tysiące pracowników.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA odpowiada za dwa fundamentalne obszary, czyli za szeroko pojęte kwestie bezpieczeństwa oraz infrastrukturę, w tym przygotowanie, prowadzenie i finansowanie inwestycji odtworzeniowych i rozwojowych. Z udostępnianej przez nas infrastruktury korzystają linie lotnicze i obsługujące je firmy, które specjalizują się w obsłudze naziemnej samolotów – w Katowice Airport funkcjonują trzy tego typu podmioty. Ponadto działalność prowadzą tu przedsiębiorstwa dostarczające paliwo lotnicze, świadczące usługi obsługi technicznej samolotów, przygotowujące catering lotniczy. Dynamicznie rozwija się duży obszar cargo, swoje oddziały mają w Pyrzowicach największe na świecie firmy kurierskie. Licznie reprezentowane są instytucje państwowe: Straż Graniczna, Służba Celno-Skarbowa, Policja, czy też Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Do tego cały sektor usług, typu wypożyczalnie samochodów, czy też noclegów z Hotelem „Moxy”, marki należącej do sieci Marriotta na czele, który w zeszłym roku został uruchomiony przez Polski Holding Hotelowy.

Z pewnością na dalszy rozwój portu znaczący wpływ będzie miało uruchomienie bazy największej europejskiej linii niskokosztowej?

Ryanair obecny jest w Katowice Airport od 2007 roku, kiedy to uruchomił swoją pierwszą trasę z Pyrzowic, czyli Dublin. Na przestrzeni minionej dekady raczej nie rósł na naszym lotnisku, oddając pola do ekspansji linii Wizz Air. Węgrzy właśnie w Katowicach w 2004 roku, uruchomili pierwszą w historii linii bazę. W szczycie tegorocznego sezonu stacjonowało tu osiem biało-różowo-fioletowych Airbusów z rodziny A320, którymi obsługiwane były 43 trasy. Przez wiele lat Wizz Air rósł dynamicznie, obsługując rocznie nawet ok. 2 milionów podróżnych, w przeciwieństwie do Irlandczyków, którzy zadowalali się z rocznej obsługi ok. 300 tysięcy pasażerów. Dwa lata temu, po zmianach organizacyjnych w obrębie całej Grupy Ryanair, powstała jej Polska odnoga, czyli spółka Ryanair Sun, dedykowana do obsługi połączeń regularnych i czarterowych. Na początku swojej działalności Ryanair Sun zaczął operować z Pyrzowic na trasach czarterowych, następnie zdecydował się na uruchomienie bazy także w ruchu regularnym. Nastąpi to pod koniec października bieżącego roku.

Cały wywiad czytaj na stronie www.zrpl.pl

Źródło: Związek Regionalnych Portów Lotniczych
comments powered by Disqus