Poznań: Dwie oferty w przetargu na remont drogi startowej
W przetargu na remont drogi startowej poznańskiego lotniska udział biorą dwa podmioty - Budimex oraz konsorcjum firm Strabag i Qumak. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty największe znaczenie będzie miało kryterium ceny.
Oferty w przetargu można było składać do czwartku. Ostatecznie wyłoniono dwóch kandydatów. Najkorzystniejszą ofertę pod względem finansowym, złożyło konsorcjum Strabag i Qumak, które zadeklarowało wykonanie zamówienia za 50,5 mln zł netto. Budimex te same prace wycenił na 54,6 mln zł.
Droga startowa na poznańskiej Ławicy remontowana będzie od kwietnia do października bieżącego roku. Jednak największe nasilenie prac zaplanowano na wczesną jesień. Wówczas pas zostanie wyłączony z ruchu.
Plany związane z modernizacją drogi startowej pojawiły się jeszcze w 2007 roku. Jest ona konieczna ze względu na stopniowe wyczerpywanie się zdolności przenoszenia obciążenia, czyli spadek nośności 2,5 km pasa.
Prace modernizacyjne obejmą: remont warstwy ścieralnej (2 cm) oraz głębszych powierzchni, w celu wzmocnienia i ujednolicenia nośności na całej długości (2,5 km), odwodnienia na całej długości, zmianę oświetlania nawigacyjnego, montaż osi świetlnej (co ułatwi wykonywanie operacji przy ograniczonej widzialność), montaż systemu informacyjnego o oblodzeniu (tzw. ice-alert), który na podstawie pomiarów meteorologicznych (czujniki) poinformuje, czy dane stężenie środków chemicznych w płynie do odladzania wystarczy (lub nie) na utrzymanie powierzchni pasa w odpowiednim stanie do bezpiecznego wykonania operacji lotniczych.
Ostatni remont pasa startowego na Ławicy miał miejsce w 2009 roku i ograniczył się do wypełnienia pęknięć i szczelin na krótkim, liczącym 300 metrów odcinku drogi. Na całej długości pas remontowano tuż przed mistrzostwami Euro 2012. Wtedy także rozbudowano tu terminal pasażerski, powiększono płytę postojową dla samolotów i wybudowano nową, równoległą do pasa startowego drogę kołowania, dzięki czemu przepustowość lotniska uległa zwiększeniu.
Komentarze