Porty lotnicze i regiony: wspólna odbudowa
Jak poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, o przyszłości regionalnych portów lotniczych i wspólnym planie na ich odbudowę dyskutowano podczas kolejnego spotkania Rady Regionalnych Portów Lotniczych. Debata, której centrum była Bruksela, połączyła zdalnie uczestników z wielu zakątków Europy.
Było to działanie następcze, po przyjęciu opinii przygotowanej przez marszałka Władysława Ortyla w sprawie lotnisk regionalnych.
Spotkanie koncentrowało się wokół wspólnej odbudowy regionów i portów lotniczych po pandemii koronawirusa.
O tym, dlaczego regiony potrzebują swych lotnisk mówili Sergi Alegre (ARC) oraz Thomas Mayer z ERAC.
Prezentując szczegóły sytuacji na rynku lotniczym w skali Europy Thomas Mayer pokazał, jak po ogromnym tąpnięciu na rynku połączeń lotniczych sytuacja bardzo powoli zaczyna się poprawiać.
– W kontekście regionalnych portów, to ich siłą jest to, że samoloty nie latają od dużego portu przesiadkowego do innego dużego portu, ale pozwalają się przemieszczać dosłownie od drzwi do drzwi. I to jest najprostsza odpowiedź na pytanie, dlaczego potrzebujemy regionalnych lotnisk – mówił Thomas Mayer. Mówił także o ogromnych problemach wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy wraz z pandemią stracili w lotnictwie pracę.
– Brak dobrych połączeń pomiędzy europejskimi regionami oraz połączeń wewnątrz poszczególnych państw spowoduje, że regiony nie będą się rozwijać – konkludował swe wystąpienie Thomas Mayer.
O drastycznej zmianie w sytuacji europejskich linii lotniczych oraz lotnisk mówiła Montserrat Barriga ze stowarzyszenia ERA.
– Problemy branży lotniczej spowodowane pandemią uniemożliwiły mieszkańcom regionów szybkie połączenia wewnątrz swych krajów. Sieć połączeń regionalnych w Europie pokazuje, że mamy tysiące linii na trasach, które mają poniżej 500 km odległości. Strata tych połączeń zaburza możliwości kontaktów biznesowych, społecznych i gospodarczych – podkreślała Monserrat Barriga.
Marszałek Władysław Oryl, który jest członkiem Komitetu Regionów a jednocześnie sprawozdawcą opinii zaprezentował wnioski dotyczące możliwości i potrzeb dla odbudowy przyszłości regionalnych portów.
W swoim wystąpieniu uzupełnionym szczegółową prezentacją marszałek Ortyl zwrócił uwagi na sytuację regionalnych portów lotniczych wynikającą z pandemii, podkreślił znaczenie regionalnych portów lotniczych dla ożywienia gospodarczego i zrównoważonego rozwoju. Przedstawił także potrzeby inwestycyjne regionalnych portów lotniczych oraz zaproponował dyskusję na temat środków wsparcia ze strony UE. Podkreślił także, że porty muszą także same podejmować aktywne działania.
– Ucierpieliśmy bardzo mocno. W skali Europy liczba 191 tysięcy zwolnień pracowników o wysokich kompetencjach jest ogromna stratą. Sytuacja jest różna w zależności od miejsca, ale dla przykładu Burgas w Bułgarii straciło 82 procent połączeń. Chcielibyśmy wrócić do poziomu polaczeń z roku 2019 w roku 2024. Wierzę, że jest to w naszym zasięgu i bardzo chcielibyśmy sięgnąć po tę możliwość – mówił gospodarz Podkarpacia. – Lotnictwo w Europie odpowiadało za 25,9% światowego ruchu pasażerskiego. To bezpośrednio i pośrednio zapewniło ponad 13,5 miliona miejsc pracy i wniosło do gospodarki 991 miliardów euro. Bezpośrednie zatrudnienie u operatorów portów lotniczych i współpracujących z lotniskiem instytucji czy firm wyniosło około 1,7 miliona osób – mówił marszałek Ortyl.
Marszałek mówił o sprawie tempa wprowadzania zmian w związku ze strategią na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, która do 2050 r. ma doprowadzić do ograniczenia emisji CO2 z transportu o 90 % oraz o problemach, jakie może rodzić to dla pasażerów.
– Lotniska muszą być zielone, bezpieczne, cyfrowe i wspierać intermodalność. Ale chodzi o to, aby uzyskać taki okres na osi czasu, który pozwoli wprowadzić to w życie – mówił marszałek.
Gospodarz regionu podkreślał także potrzebę dynamicznych działań ze strony władz lotnisk, ich właścicieli w poszukiwaniu wsparcie kapitałowego w różnych źródeł.
Marszałek mówił także o działaniach podejmowanych na rzecz wykorzystania nowych technologii.
– Grupa polityczna Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, której przewodniczę w Europejskim Komitecie Regionów, zorganizowała szczyt w Holandii poświęcony wykorzystaniu nowych technologii i rozwijaniu gospodarki wodorowej. Wodór to ekologiczne paliwo przyszłości, także dla lotnictwa. W Europie powstaje coraz więcej "dolin wodorowych" – m.in. w północnej Holandii, w Abruzji w środkowych Włoszech, a także w Polsce – w województwie podkarpackim. Rozwijanie tego sektora ma wielki potencjał – podkreślał gospodarz Podkarpacia. Podkreślał, że programy badawcze rozwijane są także w Europie Środkowo-Wschodniej. – Na Podkarpaciu, który jest regionem ze specjalizacją ukierunkowaną na lotnictwo stworzono pierwszy w Polsce motoszybowiec z napędem wodorowym. To kolejny etap prowadzonych przez Politechnikę Rzeszowską badań nad alternatywnymi źródłami energii dla lotnictwa – zaznaczały marszałek Ortyl.
W dyskusji głos zabrała także m. in. Ritva Viljanen, burmistrz miasta Vantaa z Finlandii, która mówiła o swoich spostrzeżeniach dotyczących znaczenie lotnisk i regionów dla lotnictwa.
O ożywieniu gospodarczym po Covid mówił z kolei Dominik Piotrowski z DG MOVE.
Aleksandra Gorzelak – Nieduży
Biuro prasowe UMWP
Komentarze