Przejdź do treści
Źródło artykułu

Poprawa osiągów skrzydeł w ostatnim dziesięcioleciu

Ponieważ ostatnio trwają dyskusje na temat poprawy osiągów skrzydeł jakie zaszły w ostatnim czasie postanowiłem porównać na wykresie doskonałość paralotni z początku ostatniej dekady z konstrukcjami najnowszymi. Posłużyłem się przy tym danymi opublikowanymi na stronie Para2000.

Wykres pokazuje trzy rodzaje skrzydeł: turystyczne w kolorze czarnym (czarne kropki - skrzydła z końca dekady, czarne krzyżyki z początku), w kolorze niebieskim i zielonym skrzydła sportowe i czerwone skrzydła wyczynowe. Jak widać w ciągu 10 lat doskonałość skrzydeł w każdej grupie poprawiła się o 0,5 - 1 jednostki, przy czym w kategorii skrzydeł turystycznych odbyło się to bez zwiększania wydłużenia, które pozostało w zakresie do 5,5. Za to w kategorii skrzydeł sportowych widać przejście z wydłużeniami 5,3 - 6,0 do 5,8 - 6,8, czyli tam, gdzie dziesięć lat temu nie sięgały wyczynówki. Skrzydła wyczynowe natomiast uciekły w wydłużenia powyżej 6,5, a ponieważ nie publikowane są doskonałości wielu z nich to możemy jedynie przewidywać że znajdują się w obszarze zaznaczonym na wykresie żółtym kolorem. Oczywiście wykres dotyczy jedynie lotu z prędkością trymową, a ostatnio największe znaczenie zaczyna mieć doskonałość na speedzie i stabilność lotu przyspieszonego.

Zbigniew Gotkiewicz
Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony