Przejdź do treści
Źródło artykułu

„Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju”. Encyklopedia dobrze opowiedziana

„Rodzinę szybowców Zefir można porównać do wybuchu supernowej – kosmicznej eksplozji, która trwa chwilę, a później zostają tylko wspomnienia” - tymi słowami Jerzy Śmielkiewicz rozpoczyna rozdział w książce, którą też można porównać do gwiazdy supernowej. Tylko że w tym drukowanym wybuchu puenta jest inna – chodzi o żeby owe wspomnienia przywołać, rozświetlić i zachować.

Zbiorowa praca 24 autorów „Polskie szybowce 1945-2011 – problemy rozwoju” jest czymś w rodzaju encyklopedii polskich powojennych szybowców – jednak od prawdziwej encyklopedii różni się odejściem od redakcyjnej sztampy, która zwykle cechuje tego rodzaju wydawnictwa. Oczywiście, znajdziemy tu ujednolicone tabele z danymi, wiele typów szybowców jest omówionych i z punktu widzenia konstruktora, i pilota (czasami są to te same osoby), ale poza tym poszczególne rozdziały i artykuły są autorskie i osobiste, co nie znaczy, że stronniczo subiektywne.

Dzięki temu z „Polskich szybowców...” można korzystać na dwa sposoby – pierwszy, to po prostu konsultowanie poszczególnych typów lub problemów, także przekrojowo, bo w niektórych rozdziałach są jednakowo zatytułowane podrozdziały „Aerodynamika”, „X okiem pilota”, „Opis konstrukcji”, albo to samo szyfrem: „X od środka”. Druga metoda, to przeczytanie książki od deski do deski (chociaż niekoniecznie po kolei rozdziałami od 1 do 18), ponieważ indywidualność autorów, rozmaity sposób narracji i układania tematów sprawia, że lektura nie nudzi a wciąga, niezależnie od miejsca, w którym ją zaczniemy.

Pisząc o technice i historii, autorzy, w większości związani z bielskimi wytwórniami szybowców, opowiadają o swojej pasji, pracy i życiu, więc anegdoty z pierwszej ręki wplecione są w groźnie brzmiące tematy, jak wspomniana aerodynamika, albo zebrane osobno pod śródtytułami „SZD w anegdocie”, „Opowieści spod skrzydła” czy „Kryminał z szybowcem w tle”. Nie brak też relacji o zdarzeniach dramatycznych i tragicznych, jak choćby śmiertelne wypadki pilotów doświadczalnych. Można więc tę książkę przeczytać – odpowiednio selekcjonując treść – także jako historię ludzi związanych z szybowcową dziedziną twórczości inżynierskiej (a z lektury jasno wynika, że jest to twórczość).

Trzeba tu też wspomnieć o dodanych do dzieła 28 biogramach konstruktorów i pilotów doświadczalnych. Biografie nie są zebrane tradycyjnie w jednym miejscu książki, ale towarzyszą opisom szybowców, z którymi te osoby były szczególnie związane. Inny walor warty podkreślenia, to zamieszczenie ponad 1000 zdjęć i rysunków, w większości nigdy nie publikowanych.

W słowie od zespołu wydawniczego Jacek Stawowczyk napisał, wyraził pewność, iż polscy konstruktorzy szybowców „nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa” - my zaś wierzymy, że także redaktorzy i wydawcy „Polskich szybowców...” nie powiedzieli ostatniego słowa. Wszak encyklopedie są zwykle wielotomowe…

Mariusz Krzyżański

 

Dnia 14 kwietnia 2012 o godz. 17:00 w Bielsku-Białej w Książnicy Beskidzkiej będzie miała miejsce premiera książki.
Portal dlapilota.pl jest jednym z patronów tej publikacji.


Książka, od 14.04.2012r., będzie dostepna w sklepie dlapilota.pl


Informacje o książce:
Wydawnictwo: SCG
Rok wydania: 2012
ISBN 978-83-932826-0-9
Ilość stron: 319

Premiera i rozpoczęcie sprzedaży: 14 kwiecień godz. 17:00

Redakcja pracy zbiorowej:
Andrzej Glass i Tomasz Murawski

Zespół Autorski:
Bogumił Bereś, Feliks Borodzik, Krzysztof Drabarek, Wojciech Frączek, Jan Gawęcki, Andrzej Glass, Jerzy Jędrzejewski, Andrzej Kardymowicz, Sebastian Kawa, Tomasz Kawa, Grzegorz Kazuro, Jerzy Kędzierski, Jerzy Kubalańca, Krzysztof Kubryński, Maciej Lasek, Dariusz Lewek, Edward Margański, Tomasz Murawski, Krzysztof Pazura, Justyn Sandauer, Zdzisław Siekierda, Jerzy Śmielkiewicz, Stanisław Wielgus, Ryszard Witkowski

Cena 59,90 PLN

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony