Połączenie kolejowe na lotnisko w Krakowie prawie gotowe
Modernizacja połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Kraków-Balice trwa od marca ubiegłego roku i zakończy się w marcu 2015 roku. Do tego czasu w miejscu starej linii powstanie nowe, dwutorowe, zelektryfikowane połączenie kolejowe z portem, przedłużone dodatkowo o około 400 m w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu.
– Obecnie roboty prowadzone są na całym odcinku od Krakowa Głównego przez Mydlniki do Balic. Trwają prace związane z budową torów, peronów na przystankach: Kraków Balice, Kraków Zakliki, Uniwersytet Rolniczy, Krzyżówka, Łobzów. Na ukończeniu są roboty remontowe i budowlane na dwóch wiaduktach kolejowych przy ul. Armii Krajowej, co pozwoliło już na przywrócenie pełnego ruchu drogowego w tym rejonie – wyjaśnia w rozmowie z serwisem „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Dutkiewicz z PKP PLK.
W efekcie prowadzonych prac powstanie 10 km dwutorowego zelektryfikowanego połączenia kolejowego na odcinku Kraków Główny – Mydlniki – Balice. Dodatkowo zostaną wybudowane nowe oraz przebudowane istniejące obiekty budowlane oraz sieci i urządzenia. Maksymalna prędkość z jaką będą mogły po tej trasie przejeżdżać pociągi pasażerskie to 80 km/h.
Kilka dni temu informowaliśmy o tym, że zgodnie z rozkładem jazdy Kolei Małopolskich 2015/2016 na trasie kursować będzie 78 pociągów w ciągu doby tam i z powrotem. Są to pociągi obejmujące zarówno relacje Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Balice oraz Kraków Główny – Kraków Balice.
Nowoczesne pociągi do lotniskowego przystanku mają kursować co kwadrans. Od dotychczasowego będzie się on różnił tym, że będzie on połączony zadaszoną kładką z halą odlotów. Dla pasażerów połączenie zostanie udostępnione we wrześniu. W tym samym czasie, w którym uruchomiony zostanie również nowy terminal krakowskiego lotniska.
Łączna wartość inwestycji sięga prawie 350 mln zł. Realizuje ją włoska firma Astaldi w systemie „projektuj i buduj”. Przedsięwzięcie jest współfinansowane w wysokości 239 mln zł ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komentarze