Przejdź do treści
samolot na niebie
Źródło artykułu

Podlaskie: Co dalej z lotniskiem Białystok-Krywlany?

Jakiś czas temu władze Podlasia zrezygnowały z budowy lotniska regionalnego w Topolanach i obiecały finansowe wsparcie dla budowy betonowego pasa na lokalnym lotnisku w Krywlanach, przystosowanym do obsługi ruchu General Aviation. Przedstawiciele tutejszego aeroklubu obawiają się jednak, że to puste deklaracje. Od czasu pierwszych obietnic, które pojawiły się pod koniec 2012 roku, nie zdołano znaleźć pieniędzy na inwestycję.

Informacja o tym, że na Krywlanach powstanie pas startowy z prawdziwego zdarzenia, pojawiła się po raz pierwszy w 2012 roku. Kiedy na początku 2014 roku pewne już było, że Komisja Europejska nie zgodzi się na budowę lotniska w Topolanach, radni sejmiku województwa podlaskiego opowiedzieli się za współpracą zarządu województwa z prezydentem Białegostoku w sprawie budowy utwardzanego pasa startowego na Krywlanach.

Pojawiły się też obiecujące kwoty. Miasto obiecało przeznaczyć na inwestycje lotniskowe 20-25 mln zł. Za tę kwotę miał powstać pas startowy o długości 1,35 km wraz z niezbędną infrastrukturą. Korzystałyby z niego samoloty zabierające na pokład maksimum kilkudziesięciu pasażerów. Inwestycja w Krywlanach ma już decyzję środowiskową oraz prawomocną decyzję lokalizacyjną.

W tegorocznym budżecie miasta radni zdołali zarezerwować na lotniskowe inwestycje jednak dużo mniej – zaledwie 1,5 mln zł. Te pieniądze starczą na odwodnienie i ogrodzenie terenu. Władze przyznają też, że inwestycja nie będzie miała sensu, jeśli nie zostanie przeprowadzona w tym samym czasie, co budowa pasa. Ale aby ich jednoczesne przeprowadzenie było możliwe, aeroklub musi zmienić status lotniska z ograniczonego na publiczny.

Pomysł budowy w mieście pasa startowego dla małych samolotów od początku budził zainteresowanie biznesmenów z Białegostoku i okolic, którzy podkreślali, że inwestycja już teraz mogłaby być dużą szansą dla rozwoju przedsiębiorczości w regionie.

Obecnie, oprócz aeroklubu, z lotniska korzysta Lotnicze Pogotowie Ratunkowe i Straż Graniczna. Rocznie startuje tu i ląduje około 800 samolotów i 1200 – 1400 szybowców.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony