PKL: Dyskusja nad intermodalnym rozwojem transportu w Polsce
W dniu 24 września odbyło się spotkanie członków Polskiego Klubu Lotniczego, na którym zespół tematyczny nr 5 przedstawił wyniki swoich prac przez ostatnie miesiące. Zespół pracował nad projektem pt. „Zasadność ekonomiczna inwestycji w lotniska regionalne i lokalne w aspekcie realizacji modelu intermodalnego rozwoju transportu oraz koncepcji „Airport City” w perspektywie pozyskania środków z POIS 2014-2020″.
Lider Zespołu Jarosław Paszyn omówił propozycję stworzenia systemu transportu małymi samolotami, która odpowiada na pytanie, co uczynić, aby polskie porty lokalne zaczęły generować zyski i przestały być obciążeniem dla samorządów.
Przedstawimy ją poniżej w zarysie.
Propozycja pt. „Koncepcja modelu biznesowego lokalnych lotnisk w Polsce w oparciu o koncepcję STMS i Airport City” opiera się na istniejącej infrastrukturze ok. 60 lotnisk lokalnych, gł. aeroklubowych, które są obecnie bardzo zaniedbane i stanowią duże obciążenie finansowe dla władz lokalnych. Wychodzi z założeń i celów postawionych w Europejskiej Strategii Flight Path 2050, opublikowanej w 2010 r., która dąży do zastąpienia podróży samochodami przez podróże małymi 4-19 miejscowymi samolotami z wykorzystaniem wielkiej ilości 2570 lotnisk w Europie, z których gros to lotniska regionalne i lokalne. System transportu małymi maszynami ma stworzyć system połączeń na trasach między regionalnymi i lokalnymi portami o niewielkich potokach pasażerów. Ten system jest komponentem całościowego multimodalnego transportu zakreślonego w Flight Path 2050.
Pan Paszyn stwierdził, że taki system można i należy stworzyć w Polsce.
Pan Paszyn uznał, że metody analizy efektywności ekonomicznej lotnisk komunikacyjnych są nieodpowiednie dla lotnisk lokalnych. Przy określeniu zasadności ekonomicznej inwestycji w lokalne lotnisko należy uwzględnić wpływ lotniska na rozwój regionu. Nie ma możliwości osiągnięcia dodatniego wyniku finansowego funkcjonowania portu lokalnego biorąc pod uwagę tylko port lotniczy. Docelowym rozwiązaniem jest budowa Airport City w sąsiedztwie portu.
Zaproponował podejście etapowe przy tworzeniu systemu transportu małymi samolotami między portami regionalnym i i lokalnymi w naszym kraju. Pierwszym etapem powinien być wybór 4-5 portów o atrakcyjnej lokalizacji i takich, które jednocześnie mogłyby stworzyć sieć komunikacyjną. Polski Klub Lotniczy mógłby podjąć się opracowania raportu z modelami biznesowymi w oparciu o Airport City i z analizą efektywności finansowej przedsięwzięcia.
Propozycja p. Paszyna została poddana dyskusji członków PKL pod kątem dalszych prac Klubu i opracowania wspólnego raportu dla polskich władz lotniczych.
Członkowie PKL zgodzili się, że należy zaproponować polskim władzom lotniczym projekt rozwoju systemu transportowego. Uznali, że stworzenie systemu lokalnych lotnisk w Polsce w oparciu o koncepcję STMS i Airport City jest jak najbardziej realne na chwilę obecną. Można to bowiem zbudować stosunkowo niewielkim nakładem kosztów, bazując na istniejącej infrastrukturze i pozyskując zaangażowanie polskiego biznesu zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw. Przy ocenie opłacalności tej koncepcji nie będzie rozpatrywany sam „wpływ na fotel“, ale łącznie z wartością kontrybucji dla biznesu.
Postanowiono, że PKL wystąpi do Sejmowej Komisji Infrastruktury z inicjatywą i przygotuje konkretny raport ze szczegółową analizą feasibility. Celem jest wykorzystanie istniejącej infrastruktury dla stworzenia w Polsce efektywnej, atrakcyjnej i dogodnej komunikacji lotniczej dla biznesu i jego rozwoju.
Komentarze