Pierwszy w Polsce ILS CAT IIIB działa już w Gdańsku

Port Lotniczy Gdańsk - widok z góry na pas startowy i terminal w oddali (fot. airport.gdansk.pl)

Pierwszy w Polsce i zarazem jeden z niewielu w Europie – taki jest rozszerzony system ILS kategorii IIIB na lotnisku w Gdańsku (EPGD). Nowy system już od dziś (28 stycznia) działa operacyjnie wraz z wejściem w życie nowego cyklu Aeronautical Information Regulation And Control tzw. AIRAC.

Gdańskie lotnisko zyskuje teraz możliwość wykonywania operacji lądowania w Kategorii IIIB (CAT IIIB) na kierunku drogi startowej „29” w bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych, tzw. warunkach ograniczonej widzialności (LVP). Dla CAT IIIB wysokość względna decyzji do lądowania może być mniejsza niż 15 m (50 stóp) przy zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej mniejszej niż 200 m, ale nie mniejszej niż 75 m.

W PAŻP bardzo mocno stawiamy na innowacje. Uruchomienie ILS kategorii IIIB na lotnisku w Gdańsku to przejście tego portu lotniczego do ścisłej czołówki pod względem innowacji i nowoczesności. Najnowszy system wpłynie na bezpieczeństwo, możliwość wykonywania operacji lotniczych w trudnych warunkach i płynność ruchu. To też przykład bardzo dobrej współpracy zespołów PAŻP, portu lotniczego w Gdańsku i Urzędu Lotnictwa Cywilnego – powiedział Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która jest właścicielem nowo uruchomionego gdańskiego systemu ILS.


(Grafika – Gdańsk Airport)

Jak ze strony PAŻP wyglądało dostosowywanie gdańskiego ILS do kategorii IIIB? Agencja m.in. zmodyfikowała ten system poprzez instalację monitora dalekiego pola, który służy do monitorowania jakości sygnału. Konieczne było także dodatkowe wyposażenie stanowiska na wieży kontroli ruchu lotniczego (TWR). Następnie kompleksowo przeszkoleni zostali pracujący na lotnisku w Gdańsku pracownicy operacyjni (kontrolerzy) oraz techniczni pod kątem użytkowania systemu w reżimie kategorii IIIB. Agencja przeprowadziła również niezbędną kalibrację całego systemu poprzez obloty popularną Papugą – samolotem Inspekcji Lotniczej PAŻP.

Ponadto eksperci z PAŻP przeprowadzili szereg konsultacji z pracownikami portu lotniczego i przedstawicielami linii lotniczych pod kątem przygotowania odpowiednich procedur oraz dokumentacji operacyjnej. Na koniec pracownicy Agencji wzięli także udział we wspólnych ćwiczeniach z pracownikami Port Lotniczego aby sprawdzić właściwe działanie wszystkich nowych elementów.

Przez cały czas pracownicy operacyjni PAŻP uczestniczyli w procesie certyfikacji Portu Lotniczego Gdańsk do wykonywania operacji w kategorii CAT IIIB. W konsekwencji pozwoliło to na pomyślne przeprowadzenie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego procesu certyfikacji i wydanie 15 stycznia 2021 roku certyfikatu dla lotniska Gdańsk rozszerzającego działanie dotychczasowej kategorii systemu ILS.

Zrealizowanie tej inwestycji to była znakomita praca zespołowa i dlatego też na ręce Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusza Janiszewskiego oraz Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotra Samsona pragnę złożyć serdeczne podziękowania za ciężką i profesjonalną pracę ich ludzi. Bez ich wysiłku i zaangażowania nie byłoby najnowocześniejszego w Polsce systemu ILS na lotnisku w Gdańsku – powiedział Tomasz Kloskowski Prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.


(Grafika – Gdańsk Airport)

ILS (Instrument Landing System) jest systemem wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Ma za zadanie prowadzić statek powietrzny z nakazanym kursem lądowania po ścieżce podejścia. Umożliwia to wykonywanie operacji lądowania np. przy niskiej podstawie chmur, albo w warunkach zamglenia gdy pilot sam nie widzi jeszcze lotniska. ILS występuje w trzech klasach, które m.in. wpływają na kategorię danego lotniska.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus