Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy lot Flaris LAR1 w załodze dwuosobowej

15 września 2022 r., odrzutowiec Flaris LAR1 po raz pierwszy zabrał na pokład dwóch pilotów doświadczalnych. Za sterami zasiadli Wiesław Cena oraz Dominik Punda. Wykonali oni pięć 10-minutowych lotów. Jak informuje firma Metal Master, jest to historyczna chwila dla rozwoju tego statku powietrznego.

Odrzutowiec polskiej konstrukcji FLARIS LAR1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze 5 kwietnia 2019 r. Za jego sterami FLARIS LAR1 zasiadł wtedy doświadczony, wybitny pilot doświadczalny Wiesław Cena.

Ten niewielki samolot odrzutowy, napędzany wyprodukowanym w Stanach Zjednoczonych silnikiem WILLIAMS FJ33-5A, jest innowacyjną w skali światowej konstrukcją. Tworzy nową klasę High Speed Personal Jet  HPJ®.

FLARIS LAR1 przeznaczony jest dla pilotów z licencją amatorską. Będzie mógł operować z krótkich lotnisk trawiastych i będzie zapewniał możliwość wykonywania lotów z prędkościami porównywalnymi do samolotów komunikacyjnych (770km/h TAS na poziomie FL250, 7600m).

Obecnie FLARIS LAR 1 jest w trakcie ubiegania się o certyfikat w kat. S1.

Pomysł na mały, startujący z każdego aeroklubu, ekonomiczny odrzutowiec osobisty po raz pierwszy pojawił się w pracowni Rafała Ładzińskiego. Dla polskiego inżyniera i przedsiębiorcy było jasne, że świat czeka na taką maszynę. Jednak połączenie zalet napędu odrzutowego z ekonomiczną dostępnością i łatwością pilotażu nie udało się nikomu wcześniej. Zbudował grupę inżynierów.

- Tak zaczęła się wspólna praca i przygoda, która zaangażowała wielu znakomitych fachowców. Idea osobistego odrzutowca szybko też zdobyła serca tysięcy entuzjastów, którzy kibicowali i kibicują nam niemal we wszystkich zakątkach globu – mówi Rafał Ładziński.

Opracowania i pierwsze egzemplarze samolotu Flaris LAR 01 powstały w firmie Metal-Master działającej w sektorze nowoczesnych linii technologicznych dla branży motoryzacyjnej. Założona przez Sylwię i Rafała Ładzińskich firma stała się naturalnym inkubatorem innowacyjnych rozwiązań na potrzeby nowego odrzutowca, co potwierdzają 22 uzyskane patenty.

Spółka FLARIS została utworzona w 2012 r. na potrzeby seryjnej produkcji samolotów LAR 01. Planuje się, że w przyszłości marką Flaris będą sygnowane także inne konstrukcje lotnicze. Znakiem rozpoznawczym marki ma być innowacyjność i odwaga w podejmowaniu  ambitnych wyzwań technicznych, konstruowanie, produkcja i popularyzacja dostępnych cenowo samolotów GA.

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony