PAŻP: Szukamy oszczędności i nie chcemy zwolnień
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) zmaga się ze skutkami koronawirusa. Znaczące ograniczenie liczby lotów oraz decyzje Eurocontrol sprawiły, że Agencja została pozbawiona większości przychodów.
PAŻP nie chce zwalniać personelu, ale redukować koszty, stąd obniżki wynagrodzeń, z którymi nie zgadzają się organizacje związkowe.
Kryzys wywołany koronawirusem bardzo szybko odbił się na sytuacji finansowej PAŻP. Dla Agencji zmniejszenie płatnego ruchu lotniczego o ponad 90% oznacza proporcjonalny spadek przychodów, przy utrzymaniu na niezmienionym poziomie kosztów stałych. Sytuację dodatkowo pogarsza decyzja Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) o wstrzymaniu płatności około 1,1 miliarda euro opłat za kontrolę ruchu lotniczego w okresie luty– maj 2020. Linie lotnicze należności za ten okres mają zacząć regulować dopiero od 1 listopada 2020 r.
Ostatnie dni i tygodnie przyniosły wprawdzie pewne poluzowanie restrykcji i wzrostu ruchu lotniczego w Europie, ale ciągle jest on na poziomie nie większym niż 20% zeszłorocznego.
W Polsce od 1 czerwca ruszyły tylko loty krajowe, a powrót do latania na dłuższych trasach zapowiadany jest na drugą połowę miesiąca. Niestety w najbliższych miesiącach nie możemy spodziewać się szybkiego odbicia w skali europejskiej czy globalnej – w wielu państwach pandemia koronawirusa nie jest w pełni opanowana, ciągle nie ma też dostępu do szczepionki.
Linie lotnicze restrukturyzują koszty zatrudnienia, niejednokrotnie korzystając z grupowych zwolnień personelu. Ostatnio PLL LOT informował o porozumieniu z większością załóg i pilotów oraz zapowiedział uruchomienie procesu konsultacji wypowiedzeń zmieniających, obniżających wymiar etatu dla pracowników personelu latającego i pokładowego o 50%.
Pod koniec marca portal Rynek-lotniczy.pl informował o tym, że także PAŻP stara się ograniczyć koszty. Zawieszone zostały m.in. wypłaty na Pracowniczy Program Emerytalny, wstrzymane zostały wyjazdy służbowe i kursy szkoleniowe, z wyjątkiem szkoleń kontrolerskich, które agencja przeformatowała na e-learningowe.
Cały artykuł czytaj na stronie www.rynek-lotniczy.pl
Komentarze