Przejdź do treści
PAŻP

PAŻP na kolejnych lotniskach regionalnych w roku 2012

W wyniku dokonanych w ostatnich dniach roboczych ustaleń MTBiGM, ULC oraz PAŻP, uwzględniając konieczność dokonania korekty Krajowego Planu Skuteczności Działania*, (który KE odesłała w listopadzie 2011 do poprawy większości Państw UE) w pierwszych tygodniach stycznia 2012 wykonana zostanie korekta KPSD*, która pozwoli między innymi na uwzględnienie Portu Lotniczego Lublin - Świdnik w jednej strefie opłat oraz pełnych kosztów niezbędnych dla zapewnienia służb ATM/CNS na lotnisku Modlin i Lublin poczynając od jesieni roku 2012.

Wszystkie dokumenty planistyczne oraz wnioski PAŻP są w tym zakresie spójne i zakładają włączenie lotnisk Modlin oraz Lublin do jednej strefy pobierania opłat za nawigację terminalową, dla której stawka w 2012 roku docelowo będzie wynosić ok. 789 zł. Co stanowi redukcję o jedną czwartą ceny za nawigację terminalową.

• W 2011 roku stawka jednostkowa opłaty za nawigację terminalową wynosiła: 1 051,03 PLN.
• Na 2012 rok PAŻP wnioskował o zatwierdzenie stawki jednostkowej opłaty za nawigację terminalową w wysokości: 781,06 PLN (11 lotnisk)
• Na 2012 rok PAŻP wnioskował o zatwierdzenie stawki jednostkowej opłaty za nawigację terminalową w wysokości: 789,29 PLN (13 lotnisk)

Takie obniżenie kosztów świadczenia usług było możliwe dzięki uzyskanej w ostatnich latach poprawie efektywności operacyjnej PAŻP a także dzięki zastosowaniu zmodyfikowanej alokacji kosztów służb TWR. Uwzględniając wspomnianą wyżej konieczność dokonania korekt w KPSD* w dniu 23 grudnia 2011 r. PAŻP złożyła ponowny wniosek dot. strefy pobierania opłat, który został zaakceptowany i stanowił podstawę dla Decyzji Prezesa ULC z dnia 27.12.2011. Zgodnie z wspomnianymi ustaleniami, w II kwartale roku 2012 wniosek ten zostanie zmodyfikowany poprzez poszerzenie strefy opłat o Portu Lotniczego Lublin – Świdnik.

Należy przy tym podkreślić, że przekazany do zatwierdzenia MTBiGM, Plan Finansowy PAŻP na rok 2012 oraz wkład finansowy do KPSD zakładają finansowanie w roku 2012 niezbędnych kosztów służb PAŻP na lotniskach Modlin i Lublin.

Jeszcze dziś 30 grudnia 2011 r. spodziewana jest decyzja Prezesa ULC, który ustali stawkę opłaty za nawigację terminalową, która obowiązywać będzie w okresie do opisanej wyżej planowanej zmiany tw II kwartale 2012, czyli w okresie styczeń – czerwiec 2012

Wspólną strefą pobierania opłat terminalowych w pierwszej połowie roku 2012 (do czasu zmiany KPSD i rozszerzenia o Portu Lotniczego Lublin – Świdnik) objęte zostaną następujące lotniska:

 Lotnisko Chopina w Warszawie / EPWA
 Lotnisko Gdańsk im. Lecha Wałęsy / EPGD
 Lotnisko Kraków - Balice / EPKK
 Lotnisko Bydgoszcz - Szwederowo / EPBY
 Lotnisko Katowice - Pyrzowice / EPKT
 Lotnisko Łódź - Lublinek / EPLL
 Lotnisko Poznań - Ławica / EPPO
 Lotnisko Rzeszów - Jasionka / EPRZ
 Lotnisko Szczecin - Goleniów / EPSC
 Lotnisko Wrocław - Strachowice / EPWR
 Lotnisko Zielona Góra - Babimost / EPZG
 Lotnisko Warszawa/Modlin / EPMO

* KPSD - Krajowe Plany Skuteczności Działania są przygotowywane po raz pierwszy zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 691/2010 z dnia 29 lipca 2010 r. ustanawiającym system skuteczności działania służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej. Czas trwania pierwszego okresu rozliczeniowego to lata 2012 – 2014.

Stawki opłat za nawigację trasową w 2012 spadną do 36 euro

PAŻP informuje, że zatwierdzona przez tzw. „Enlarged Commission” stawka opłaty trasowej w roku 2012 wynosiła będzie w polskiej przestrzeni powietrznej 36.00 EURO przy kursie wymiany 4.33 PLN i będzie jedną z najniższych stawek w Europie i krajach ECAC.

Polska stawka jednostkowa opłaty za nawigację trasową w 2012 spadnie do 36 euro i jest mniejsza od średniej europejskiej o 30 procent.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony