PAŻP i Lotnisko Chopina wyróżnione za system A-CDM na stołecznym lotnisku

Wyróżnienie PAŻP i Lotniska Chopina, fot. pansa.pl

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Lotnisko Chopina zostali wyróżnieni za system A-CDM (Airport Collaborative Decision Making) na stołecznym lotnisku. Wczoraj (22 czerwca) „Gazeta Bankowa” wyłoniła zwycięzców swoich konkursów technologicznych TechnoBiznes. Podczas uroczystej gali zostały wręczone statuetki, medale i dyplomy przedstawicielom wyróżnionych firm.

W kategorii Przemysł 4.0 przyznano dwa wyróżnienia w tym właśnie jedno dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Lotniska Chopina w Warszawie za system A-CDM (Airport – Collaborative Decision Making), będący przełomem w zarządzaniu ruchem lotniczym, który umożliwia wymianę informacji pomiędzy wszystkimi podmiotami lotniczymi i optymalne planowanie ruchu lotniczego na europejskim niebie.

To już kolejne wyróżnienie dla PAŻP w tym roku. W styczniu br. Polski system do koordynacji lotów PansaUTM zwyciężył w dwóch kategoriach konkursu ATM Awards 2020, zorganizowanym przez europejskie magazyny Air Traffic Management i Unmanned Airspace. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej otrzymała główną nagrodę ATM Awards 2020 oraz pierwsze miejsce w kategorii “Projekty ANSP UTM”.

Stworzone przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej i Lotnisko Chopina, we współpracy z LS Airport Services, WELCOME i PLL LOT rozwiązanie zakończyło z powodzeniem testy międzynarodowe i 29 października 2020 roku zostało przyłączone do europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym. Dzięki pełnemu uruchomieniu A-CDM na Lotnisku Chopina, port ten dołączył do elitarnego grona europejskich lotnisk wyposażonych w pełny A-CDM. Usprawniło to tym samym działanie całej europejskiej sieci lotniczej, obsługującej każdego roku aż kilkanaście milionów lotów.

Jej funkcjonowanie opiera się na płynnej i sprawnej wymianie informacji pomiędzy służbami ruchu lotniczego, agentami obsługi naziemnej oraz przewoźnikami lotniczymi, co pozwala na optymalne planowanie ruchu lotniczego na europejskim niebie. Zajmuje się tym instytucja EUROCONTROL – Network Manager (NM), która zbiera dane lotnicze, przetwarza je i ustala regulacje ruchu lotniczego, tzw. sloty. A-CDM to korzyść dla pasażerów, podmiotów lotniczych i środowiska naturalnego oraz polski wkład w usprawnienie europejskiej sieci.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus