Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ostatni Sokół w wersji VIP dostarczony Polskim Siłom Powietrznym

PZL-Świdnik, spółka z grupy AgustaWestland, z przyjemnością informuje, iż dostarczyła polskim Siłom Powietrznym piąty i zarazem ostatni śmigłowiec Sokół w wersji przeznaczonej do transportu VIP. 23 grudnia śmigłowiec dołączył do floty czterech maszyn będących w służbie 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Pięć Sokołów przekazanych polskim Siłom Powietrznym w tym roku jest wykorzystywanych do transportu najwyższego szczebla personelu wojskowego i rządowego.

Nicola Bianco, Dyrektor Zarządzający PZL-Świdnik powiedział „Z wielką przyjemnością zakończyliśmy dostawę pięciu śmigłowców Sokół w konfiguracji VIP dla polskich Sił Powietrznych. Cieszymy się bardzo, że wyprodukowane w Świdniku śmigłowce zostały wybrane do realizacji bardzo ważnych misji transportu najważniejszych osób w państwie realizowanych przez polskie Siły Powietrzne.” 

Nicola Bianco dodał „Dostawa Sokołów, dostosowanych do wymagań polskich Sił Powietrznych, potwierdza naszą niezawodność i gotowość spełniania potrzeb polskiego klienta. Z niecierpliwością czekamy na dalsze rozszerzenie naszej długoletniej współpracy w ramach głównych programów śmigłowcowych polskich Sił Zbrojnych.” 

Wyprodukowane w Świdniku Sokoły w konfiguracji VIP to jedne z najlepiej wyposażonych maszyn polskich Sił Powietrznych. Śmigłowce są przystosowane do przewozu maks. 8 osób plus dwóch pilotów. Kabina pasażerska cechująca się nowoczesnym i gustownie wykończonym włoskim wnętrzem, w której użyto najwyższej jakości materiałów, została dostosowana, aby zapewnić wysoki komfort podróży. Z kolei wykorzystanie najnowszej generacji awioniki w kokpicie pozwala zmniejszyć obciążenie pracą pilotów i poprawić ich świadomość przestrzenną, zwiększając przez to bezpieczeństwo. 

Kabina wyposażona jest również w zintegrowany z systemami śmigłowca system audio pozwalający na komunikację wewnętrzną i zewnętrzną poprzez dedykowany system łączności GSM. Dzięki dodatkowemu wygłuszeniu kabiny poziom hałasu znacznie się zmniejszył, co zwiększa komfort pasażerów.

Śmigłowce są wyposażone w nowoczesny system nawigacji GPS posiadający bazę przeszkód terenowych oraz w radar pogodowy. Poprzez wyświetlacze LCD systemy te zapewniają pilotowi większą świadomość sytuacyjną i dostarczają informacji na temat ukształtowania terenu oraz warunków atmosferycznych, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo lotu podczas złej pogody.

- Jesteśmy zadowoleni z najnowszych śmigłowców W-3WA. Cechuje je wysoka sprawność, a pasażerowie podróżują w wygodnych warunkach. Wszystkie nowe Sokoły są wykonane w jednolitej wersji, co ułatwia eksploatację. Pierwsza czwórka wylatała od lutego 2013 roku około 700 godzin, z tego pierwszy z dostarczonych – 1014 – 300 godzin. Oby dalej spisywały się tak sprawnie – powiedział ppłk Tomasz Witek, dowódca Grupy Obsługi Technicznej – szef Techniki Lotniczej w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego

Dostawa jest rezultatem umowy zawartej z polskim Ministerstwem Obrony Narodowej w 2011 r.

O śmigłowcu Sokół

Śmigłowiec W-3A Sokół to dwusilnikowa maszyna o maksymalnej masie startowej 6400 kg przeznaczona do transportu maks.14 osób oraz ładunku (wewnątrz, jak i na podwieszeniu zewnętrznym). To śmigłowiec bardzo efektywny i niezawodny, który skutecznie realizuje misje w dzień i w nocy, w każdych warunkach klimatycznych i pogodowych. Połączenie doskonałych osiągów z wyjątkową elastycznością sprawia, że Sokół to wielozadaniowa platforma zdolna do realizacji różnego rodzaju misji, w tym cywilnego i wojskowego transportu, operacji organów ścigania, ratownictwa medycznego, zadań poszukiwawczo-ratowniczych oraz gaszenia pożarów. Śmigłowiec posiada 4-łopatowy wirnik nośny i 3-łopatowe śmigło ogonowe. Wszystkie łopaty mogą być wyposażone w elektryczne elementy grzewcze, aby śmigłowiec mógł operować w warunkach oblodzenia. Podstawą zespołu napędowego są dwa silniki turbinowe PZL-10W, każdy o mocy startowej 662 kW.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony