"Ostatni lot: anatomia katastrofy" na kanale National Geographic
Fanów lotnictwa zapraszamy do obejrzenia nowej serii "Ostatni lot: anatomia katastrofy". W czterech odcinkach będzie można zobaczyć jak metodą "po nitce do kłębka" analizowane są najgłośniejsze wypadki lotnicze w oparciu o relacje świadków, wywiady z ekspertami, zapisy rejestratorów lotu i czarnych skrzynek.
Cofniemy się m.in. na przełom lat 2018 i 2019, kiedy w odstępie zaledwie pięciu miesięcy rozbiły się 2 samoloty Boeing 737 MAX. Czy mieliśmy do czynienia z najbardziej wadliwym modelem samolotu cywilnego w historii, a może oba wypadki były następstwem tragicznego zbiegu okoliczności?
Już dziś (9 maja) ogodz.21:00 zobaczymy analizę wypadku samolotu Boeing 737 MAX, należącego do Lion Air, który runął 29 października 2018 roku do morza zaledwie 13 minut po starcie z Dżakarty. Był to pierwszy wypadek tej maszyny, w którym były ofiary śmiertelne - zginęło 189 osób, wszyscy na pokładzie. Zaledwie 5 miesięcy później, 10 marca 2019 roku, lot Ethiopian Airlines 302 rozbił się 6 minut po starcie. Również nikt nie przeżył. Byli śledczy Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu sprawdzają, jak można było uniknąć obu katastrof.
A za tydzień (16 maja) fani lotnictwa będą mieli okazję zobaczyć kulisy śledztwa w sprawie samolotu, który tuż po starcie z nowojorskiego lotniska LaGuardia (lot US Airways 1549) zderzył się 15 stycznia 2009 roku ze stadem ptaków. Skutkiem było zniszczenie obu silników. Utraciwszy napęd, kapitan Chesley "Sully" Sullenberger i drugi pilot Jeffrey Skyles zmuszeni byli przejść do lotu szybowego, a następnie wodować na rzece Hudson. Wzorowa postawa załogi sprawiła, że przeżyli wszyscy obecni na pokładzie - 155 osób. W programie m.in. relacje trojga pasażerów, którzy o włos uniknęli śmierci.
W trzecim odcinku (23 maja): British Midland 92, lot z londyńskiego Heathrow do Belfastu, 8 stycznia 1989 roku uderzył w nasyp autostrady M1 nieopodal miasta Kegworth. Utraciwszy moc w jednym z silników, załoga rozpoczęła przygotowania do awaryjnego lądowania zgodnie z procedurą gwarantującą bezpieczeństwo. Niestety, piloci omyłkowo wyłączyli drugi, działający silnik. Było to bezpośrednią przyczyną tragicznego wypadku. Usłyszymy mrożące krew w żyłach relacje ocalałych z katastrofy.
W ostatnim czwartym odcinku (30 maja) będzie można zobaczyć śledztwo w sprawie samolotu Pakistan International Airlines, który rozbił się 22 maja 2020 roku niemal u końca 90-minutowego rejsu z Lahore do Karaczi. Wykonując drugie podejście po nieudanym lądowaniu, Airbus A320 uderzył w ziemię w gęsto zaludnionym rejonie zaledwie kilka kilometrów od pasa. W programie relacja jednej z dwóch osób, które przeżyły tragiczny wypadek.
Zapraszamy do obejrzenia nowej, czteroodcinkowej serii "Ostatni lot: anatomia katastrofy". Premiery w poniedziałki od 9 maja o godz. 21:00 w National Geographic.
Komentarze