Przejdź do treści
Wydobyte koła samolotu Boeing 737 MAX, który runął do morza po starcie z Dżakarty (fot. National Geographic)
Źródło artykułu

"Ostatni lot: anatomia katastrofy" na kanale National Geographic

Fanów lotnictwa zapraszamy do obejrzenia nowej serii "Ostatni lot: anatomia katastrofy". W czterech odcinkach będzie można zobaczyć jak metodą "po nitce do kłębka" analizowane są najgłośniejsze wypadki lotnicze w oparciu o relacje świadków, wywiady z ekspertami, zapisy rejestratorów lotu i czarnych skrzynek.

Cofniemy się m.in. na przełom lat 2018 i 2019, kiedy w odstępie zaledwie pięciu miesięcy rozbiły się 2 samoloty Boeing 737 MAX. Czy mieliśmy do czynienia z najbardziej wadliwym modelem samolotu cywilnego w historii, a może oba wypadki były następstwem tragicznego zbiegu okoliczności?

Już dziś (9 maja) ogodz.21:00 zobaczymy analizę wypadku samolotu Boeing 737 MAX, należącego do Lion Air, który runął 29 października 2018 roku do morza zaledwie 13 minut po starcie z Dżakarty. Był to pierwszy wypadek tej maszyny, w którym były ofiary śmiertelne - zginęło 189 osób, wszyscy na pokładzie. Zaledwie 5 miesięcy później, 10 marca 2019 roku, lot Ethiopian Airlines 302 rozbił się 6 minut po starcie. Również nikt nie przeżył. Byli śledczy Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu sprawdzają, jak można było uniknąć obu katastrof.

A320 należący do US Airways po awaryjnym wodowaniu na rzece Hudson - widok znad mostu (fot. National Geographic)

A320 należący do US Airways po awaryjnym wodowaniu na rzece Hudson - widok znad mostu (fot. National Geographic)

A za tydzień (16 maja) fani lotnictwa będą mieli okazję zobaczyć kulisy śledztwa w sprawie samolotu, który tuż po starcie z nowojorskiego lotniska LaGuardia (lot US Airways 1549) zderzył się 15 stycznia 2009 roku ze stadem ptaków. Skutkiem było zniszczenie obu silników. Utraciwszy napęd, kapitan Chesley "Sully" Sullenberger i drugi pilot Jeffrey Skyles zmuszeni byli przejść do lotu szybowego, a następnie wodować na rzece Hudson. Wzorowa postawa załogi sprawiła, że przeżyli wszyscy obecni na pokładzie - 155 osób. W programie m.in. relacje trojga pasażerów, którzy o włos uniknęli śmierci.

Wrak samolotu Boeing 737-400 linii British Midland (lot nr 92) (fot. National Geographic)

Wrak samolotu Boeing 737-400 linii British Midland (lot nr 92) (fot. National Geographic)

W trzecim odcinku (23 maja): British Midland 92, lot z londyńskiego Heathrow do Belfastu, 8 stycznia 1989 roku uderzył w nasyp autostrady M1 nieopodal miasta Kegworth. Utraciwszy moc w jednym z silników, załoga rozpoczęła przygotowania do awaryjnego lądowania zgodnie z procedurą gwarantującą bezpieczeństwo. Niestety, piloci omyłkowo wyłączyli drugi, działający silnik. Było to bezpośrednią przyczyną tragicznego wypadku. Usłyszymy mrożące krew w żyłach relacje ocalałych z katastrofy.

Szczątki A320-214 należącego do Pakistan International Airlines, który rozbił się podczas drugiej próby podejścia do lądowania na lotnisku w Karaczi (fot. National Geographic)

Szczątki A320-214 należącego do Pakistan International Airlines, który rozbił się podczas drugiej próby podejścia do lądowania na lotnisku w Karaczi (fot. National Geographic)

W ostatnim czwartym odcinku (30 maja) będzie można zobaczyć śledztwo w sprawie samolotu Pakistan International Airlines, który rozbił się 22 maja 2020 roku niemal u końca 90-minutowego rejsu z Lahore do Karaczi. Wykonując drugie podejście po nieudanym lądowaniu, Airbus A320 uderzył w ziemię w gęsto zaludnionym rejonie zaledwie kilka kilometrów od pasa. W programie relacja jednej z dwóch osób, które przeżyły tragiczny wypadek.

Zapraszamy do obejrzenia nowej, czteroodcinkowej serii "Ostatni lot: anatomia katastrofy". Premiery w poniedziałki od 9 maja o godz. 21:00 w National Geographic.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony