Przejdź do treści
Źródło artykułu

Olbrzym nad Świdnikiem

Wiele wskazuje na to, że od czerwca, na świdnickim niebie będziemy mogli oglądać potężną sylwetkę śmigłowca AW 101, zbudowanego przez koncern Leonardo, którego częścią jest PZL-Świdnik, dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Powodem jest konieczność przeprowadzenia cyklu testów przed przekazaniem śmigłowca użytkownikowi. Ich program obejmuje próby płatowca i specjalistycznego sprzętu pokładowego. Jesienią maszyna trafi do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

AW 101 jest pierwszym z serii czterech zamówionych w PZL-Świdnik przez  Ministerstwo Obrony Narodowej w kwietniu 2019 roku. W grudniu rozpoczęto w Świdniku produkcję i montaż elementów struktur pierwszego egzemplarza. Montaż końcowy wykonano brytyjskich zakładach koncernu w Yeoville. W lipcu ubiegłego roku śmigłowiec wykonał pierwszy lot testowy

Wejście AW 101 do eksploatacji w Marynarce Wojennej stanowi rewolucyjny skok jakościowy, wprowadzając Polskę w szeregi elity państw posiadających najnowocześniejsze śmigłowce morskie, zarówno pod względem platformy, czyli śmigłowca jako takiego, jak i wyposażenia umożliwiającego wykonywanie misji w każdych warunkach atmosferycznych, dniem i nocą. AW 101 ma być przeznaczony do zadań poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych, a także zwalczania okrętów podwodnych. Może być również użyty do prowadzenia walki radioelektronicznej.

Przypomnijmy, że w portfelu zamówień PZL-Świdnik jest również kontrakt na 32 śmigłowce wielozadaniowe AW 149 dla Sił Zbrojnych RP. Montaż końcowy tych maszyn ma się odbywać w Świdniku. Umowa warta jest 8,25 mld zł, a przekazanie 3 pierwszych śmigłowców powinno nastąpić jeszcze w tym roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony