Olbrzym nad Świdnikiem
Wiele wskazuje na to, że od czerwca, na świdnickim niebie będziemy mogli oglądać potężną sylwetkę śmigłowca AW 101, zbudowanego przez koncern Leonardo, którego częścią jest PZL-Świdnik, dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Powodem jest konieczność przeprowadzenia cyklu testów przed przekazaniem śmigłowca użytkownikowi. Ich program obejmuje próby płatowca i specjalistycznego sprzętu pokładowego. Jesienią maszyna trafi do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie.
AW 101 jest pierwszym z serii czterech zamówionych w PZL-Świdnik przez Ministerstwo Obrony Narodowej w kwietniu 2019 roku. W grudniu rozpoczęto w Świdniku produkcję i montaż elementów struktur pierwszego egzemplarza. Montaż końcowy wykonano brytyjskich zakładach koncernu w Yeoville. W lipcu ubiegłego roku śmigłowiec wykonał pierwszy lot testowy
Wejście AW 101 do eksploatacji w Marynarce Wojennej stanowi rewolucyjny skok jakościowy, wprowadzając Polskę w szeregi elity państw posiadających najnowocześniejsze śmigłowce morskie, zarówno pod względem platformy, czyli śmigłowca jako takiego, jak i wyposażenia umożliwiającego wykonywanie misji w każdych warunkach atmosferycznych, dniem i nocą. AW 101 ma być przeznaczony do zadań poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych, a także zwalczania okrętów podwodnych. Może być również użyty do prowadzenia walki radioelektronicznej.
Przypomnijmy, że w portfelu zamówień PZL-Świdnik jest również kontrakt na 32 śmigłowce wielozadaniowe AW 149 dla Sił Zbrojnych RP. Montaż końcowy tych maszyn ma się odbywać w Świdniku. Umowa warta jest 8,25 mld zł, a przekazanie 3 pierwszych śmigłowców powinno nastąpić jeszcze w tym roku.



Komentarze