Okólnik doradczy ULC dotyczący kręgu nadlotniskowego

Krąg nadlotniskowy, źródło: Okólnik ULC

Po zakończeniu etapu procesu konsultacji społecznych, Urząd Lotnictwa Cywilnego przedstawia do szerokiego wykorzystania uzgodnioną wersję okólnika doradczego na temat standardowego kręgu nadlotniskowego.

Publikacja okólnika ma na celu propagowanie i utrwalanie dobrej praktyki lotniczej oraz podniesienie bezpieczeństwa wykonywanych operacji lotniczych poprzez rekomendację standardowych procedur operacyjnych dla statków powietrznych operujących z lotnisk, gdzie nie funkcjonuje służba informacji powietrznej AFIS.

Zaleca się dodatkowo szerokie wykorzystywanie okólnika w procesie szkolenia i egzaminowania, w celu:

  • Standaryzacji szkolenia w lotach po kręgu;

  • Propagowania używania częstotliwości ruchowych;

  • Ujednolicenia stosowanego w tym zakresie słownictwa.


Wszelkie uwagi, sugestie i wątpliwości zgłoszone na etapie konsultacji, od lutego do sierpnia 2010 r. zostały przeanalizowane na spotkaniach z doświadczonymi przedstawicielami ośrodków oraz organizacji szkolenia lotniczego w dniach 5 i 21 lipca 2010 r. i uwzględnione w załączonej wersji okólnika.

Okólnik w formacie pdf.

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
comments powered by Disqus

Komentarze

Myślę że to nie ULC jest hamulcowym AFIS-u, tylko koledzy popatrzcie na zachowanie Aeroklubu Polskiego i jego Zarządu( to jest dopiero konserwa, gdzie im potrzebny jest AFIS) . Przepisy są, a i ULC ma tylu inspektorów, że coś może znaleźć w swoich zasobach.

Panie Aaben, to gdzie tkwią przyczyny tego stanu rzeczy??? Po stronie ULC, PAŻP??? A może służb AFIS nie trzeba certyfikować. Napisz Pan, co wiesz w tym temacie, bo wiemy, że ,,coś'' na wzór AFIS przecież działa i jest faktem ....

Raczej każdego po trochu - operatorów i pilotów, bo uważają przy obecnym natężeniu ruchu na lotniskach (nie portach lotniczych) ustanawianie takiej służby jest zbędne i nie naciskają. Po stronie ULC - bo opracowywanie takich dokumentów jak ten trwa niemiłosiernie długo (uwagi do ww. okólnika wysłałem... 8 grudnia 2009 roku!). PAŻP nie widzi w tym interesu, bo nie istnieje rynek usług informacji powietrznej. I wreszcie zarządzających lotniskami - bo tam, gdzie ruch jest istotny to wszyscy wiedzą, że "na radiu" siedzą ludzie działający wg. zasad poprzedniej epoki - ale siedzą. Gdyby okazało się konieczne przeszkalanie personelu i obowiązkowe zapewnianie AFIS na europejskim poziomie wymagałoby to zmiany i przeszkolenia kadr. Wg. jakich wykładni - no np. tego właśnie dokumentu, który komentujemy. Koszt zbędny czy niezbędny - oceńcie sami.

Zgadza się. Rzeczywiście "na radiu" siedzą ludzie z poprzedniej epoki i w życiu nie nauczy się ich nowych rzeczy bo tak robili całe życie i tak będą robić. Choćby zakichany "kwadrat". Już dawno nie ma czegoś takiego, a oni swoje. Kwadrat i kwadrat. Jest RADIO i tej nazwy należy używać. Podobnie jest z innymi sprawami. Jak szkolili 30 lat temu tak szkolą do dziś. A zmiany? Po co, przecież oni wiedzą lepiej i nie będą zmienić systemu.

Otóż Kolego, jeżeli w tradycji "papierzastego" lotnictwa był "kwadrat" to należy pielęgnować tradycje (nie mylić z wyszkoleniem). Zmiany są potrzebne, poziom wyszkolenia należy podnosić ale czy zawsze potrzebne jest "małpowanie" innych i zmiany nazw.

To nie jest małpowanie tylko standaryzacja, której przewagi nad tradycją w lotnictwie chyba nie trzeba tłumaczyć...

EPMO przystępuje do certyfikacji ale już posiada wykwalifikowany personel zgodny z nowym okólnikiem, niebawem publikacja sektora ATZ.

Prawdopodobnie w Modlinie. Ale pewności nie ma, czy tak jest. Z Biuletynu VFR raczej nie wynika, gdzie jest certyfikowany AFIS. Poczekajmy, może nam się te certyfikowane AFIS - y ujawnią na Portalu Dla Pilota.

A co to jest Biuletyn VFR i gdzie go szukać? A w Modlinie AFIS na pewno nie jest certyfikowany.

To niech się Anonim zaloguje na stronie PAŻP pod zakładką eAIP - Polska, a będzie mieć stały dostęp i do Biuletynu VFR i całego krajowego zbioru AIP, włącznie z lotniskami wojskowymi. Jak już tam osoba dotrze, niech łaskawie nam dopisze, czy warto było. Oczywiście, eAIP to dobry zbiór informacji lotniczych, zdaje się, że poza Polską podobne informacje publikuje tylko 5 państw w UE, z tym, że nadal obowiązuje zasada: PRZED LOTEM DO .... ZADZWOŃ DO ZARZĄDZAJĄCEGO LOTNISKIEM POD NR ......

Informacje takie publikuje wiele państw europejskich, tych które są zrzeszone w EUROCONTROL można odnaleźć na http://www.ead.eurocontrol.int/

A na jakim lotnisku w Polsce funkcjonuje certyfikowana służba informacji powietrznej AFIS?

Nie może funkcjonować nigdzie w Polsce, gdyż nie istnieje w ULC pojęcie certyfikacji AFIS - brakuje przepisów, ludzi i chęci.