Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ogólnopolskie Zawody Szybowcowe Leszno Cup 2024 rozegrane

Od 3 sierpnia br. na lotnisku Leszno Strzyżewice rozgrywane były Ogólnopolskie Zawody Szybowcowe Leszno Cup 2024 w klasie otwartej. Rano, o godzinie 10:00 odbyła się odprawa inauguracyjna i otwarcie zawodów.

O medale rywalizowało dwudziestu pilotów, w tym siedemnastu z Polski, dwóch z Finlandii i jeden z Wielkiej Brytanii.

Ostatniego dnia zawodów w sobotę (10 sierpnia) zawodnicy mieli okazję po raz drugi wykazać się podczas konkurencji wyścigowej. Task Setter przygotował dla nich trasę po trójkącie o długości 387.34 km z dwoma puntami zwrotnymi. Pierwsi piloci Przekroczyli linię startu o godzinie 12:42. Po starcie piloci kierowali się na zachód do pierwszego punktu zwrotnego w okolicach miejscowości Zasieki. Kolejny długi odcinek wiódł na północ, aż do Dębna, gdzie był drugi nawrót. A potem już tylko najdłuższym odcinkiem trasy prosto do mety.

Najszybszy tego dnia był Aku Jaakkola (Räyskälä Aero Club / Finlandia) trasę obleciał szybowcem Ventus 3t 18m w czasie 3:45:23. Osiągnął prędkość 103.11 km/h i zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugie miejsce w sobotę wywalczył Karol Staryszak (Aeroklub Nadwiślański) – zdobył 965 punktów. Trzeci wynik zanotował Andrzej Śmielkiewicz (Aeroklub Leszczyński), który dołożył do swojej puli 952 punkty. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com

Po podliczeniu punktów z pięciu konkurencji przedstawiamy zwycięzców zawodów w klasie Open:

1. miejsce – Karol Staryszak (Aeroklub Nadwiślański) 
2. miejsce – Aku Jaakkola (Aeroklub Räyskälä / Finlandia)
3. miejsce – Jerzy Kolasiński (Gliding Team Klinika Kolasiński /Aeroklub Poznański)

Leszno Cup 2024 podium w klasie Open (fot. Aeroklub Leszczyński)

Pełne wyniki klasyfikacji generalnej na stronie https://www.soaringspot.com

Gratulujemy zawodnikom i życzymy dalszych lotniczych sukcesów!

Organizatorzy składają wielkie podziękowania dla całej ekipy zawodów, pomocników, holowników, sędziemu, dyrektorowi zawodów, tasksetterowi oraz wszystkim, którzy zaangażowali się w pomoc przy zawodach.

Poniżej krótkie relacje z poprzednich konkurencji.

(fot. Glide&Race Leszno, Facebook)

W sobotę (3 sierpnia) rozegrana została pierwsza konkurencja. Task Setter przygotował konkurencje obszarową. Pierwszy, długi odcinek trasy wiódł na zachód od lotniska. Po nawrocie piloci lecieli krótszy odcinek na północny zachód. Po drugim nawrocie trasa wiodła na południowy wschód aż do przecięcia pierwszego odcinka trasy. Po trzecim nawrocie piloci kierowali się na wschód. Po ostatnim nawrocie niespełna siedmiokilometrowy odcinek prowadził do mety w stronę lotniska. Pierwsi piloci rozpoczęli lot po trasie o godz. 14:42.

Dla zawodników startujących w Leszno Cup w klasie Otwartej przygotowano trasę o długości 234.16 km / 412.03 km (327.26 km) z czterema obszarami nawrotu – z czasem oblotu 2 godziny i 30 minut. Pierwszy tego dnia zadanie ukończył Karol Staryszak (Aeroklub Nadwiślański), który lecąc szybowcem ASG 29 E 18m zdobył 828 punktów. Drugi był Marek Biały (Aeroklub Warszawski), który zdobył 761 punktów. Dobry wynik uzyskał Aku Jaakkol (Räyskälä Aero Club / Finlandia), który doleciał do mety jako trzeci i zdobył 756 punktów. Dwóch pilotów lądowało w terenie przygodnym. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com

W niedzielę rano organizator, spodziewając się wkrótce opadów deszczu, odwołał konkurencję. Rywalizacja potrwa do 10 sierpnia.

(fot. Glide&Race Leszno, Facebook)

Po dwóch dniach przerwy, we wtorek (6 sierpnia) pogoda w Lesznie pozwoliła na rozegranie drugiej konkurencji. Task Setter przygotował konkurencję prędkościową. To była dosyć długa trasa - 505.55 km - z trzema punktami zwrotnymi. Pierwszy, najdłuższy odcinek trasy prowadził na północny wschód. Po nawrocie piloci lecieli na południowy zachód. Po drugim nawrocie trasa wiodła na północny wschód. Po ostatnim nawrocie najkrótszym odcinkiem w kierunku północnego zachodu prosto do mety. Pierwsi piloci rozpoczęli lot po trasie o godz. 12:01.

Najszybciej do mety doleciał szybowcem ASG 29 E 18m Karol Staryszak (Aeroklub Nadwiślański) zgarniając maksymalną liczbę punktów 1000. Karol utrzymał pozycję lidera w klasyfikacji generalnej. Drugi wynik uzyskał Aku Jaakkol (Räyskälä Aero Club / Finlandia) zdobywając 937 punktów. Trzeci czas uzyskał Andrzej Śmielkiewicz (Aeroklub Leszczyński) z wynikiem 916 punktów. We wtorek wszyscy zawodnicy ukończyli konkurencję. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com

(fot. Kinga Andrzejewska - Kalitka)

Kolejnego dnia pogoda również sprzyjała zawodnikom i w środę (7 sierpnia) rozegrana została trzecia konkurencja - dla odmiany obszarowa. Zawodnicy otrzymali zadanie o długości 212.05 km / 414.79 km (313.74 km) z czasem oblotu 3 godziny, z dwoma obszarami nawrotu.

W środę pierwszy trasę obleciał Aku Jaakkol (Räyskälä Aero Club / Finlandia). Lecąc szybowcem Ventus 3t 18m zdobył maksymalną liczbę punktów 1000. Drugi wynik uzyskał Rory Ellis (The Gliding Centre / Wielka Brytania), który zdobył 927 punktów. Trzeci rezultat uzyskał Karol Staryszak (Aeroklub Nadwiślański), który zdobył 908 punktów. Ten wynik pozwolił Karolowi, pomimo trzeciego miejsca, utrzymać pozycję lidera w klasyfikacji generalnej. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com

(fot. Kinga Andrzejewska - Kalitka)

Po jednym dniu przerwy, w piątek (9 sierpnia)rozegrana została kolejna konkurencja – była to trzecia konkurencja obszarowa. Trasa  o długości 229.77 km / 418.08 km (321.38 km) z czasem oblotu 3 godziny, z trzema obszarami nawrotu, wiodła po trójkącie – pierwszy długi odcinek piloci lecieli na wschód od lotiska. Po nawrocie lecieli na południe aż do Kostowa, w okolicach którego zrobili drugi nawrót i lecieli na północny zachód aż do Gostynia. Po trzecim obszarze nawrotu zawodnicy mieli do pokonania najkrótszy odcinek lecąc na zachód, prosto do mety.

Pierwszy trasę obleciał szybowcem ASG 29 18m Szymon Rawecki (Aeroklub Leszczyński), który zdobył 969 punktów. Drugi w piątek zadanie ukończył Karol Staryszak    (Aeroklub Nadwiślański) dokładają do swojej puli 963 punkty i umacniając swoją pozycję lidera w klasyfikacji generalnej. Trzeci wynik uzyskał Aku Jaakkola (Räyskälä Aero Club / Finlandia) z 926 punktami. Zadanie ukończyło sześciu pilotów. Trzynastu lądowało w terenie przygodnym, a jeden nie wyleciał na trasę. Pełne wyniki na stronie https://www.soaringspot.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony