Przejdź do treści
Centrum zarządzania ruchem lotniczym (ZCZRL) w Poznaniu, fot. youtube

Odpowiedź Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na sprostowanie ZZKRL

W związku ze sprostowaniem Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego dotyczącym odbioru zapasowego centrum zarządzania ruchem lotniczym (ZCZRL) w Poznaniu, które ukazało się na naszych łamach, niniejszym publikujemy odpowiedź w sprawie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Pełna treść stanowiska PAŻP:

Z przykrością zauważam, że prezentowana przez stronę społeczną argumentacja dowodzi kompletnego braku wiedzy związków zawodowych nt. strategii Agencji, zamierzeń strategicznych i wieloletnich planów działalności, a także podstawowej orientacji w dokumentacji branżowej. Jest to tym smutniejsze, że Prezes PAŻP wielokrotnie przekazywał wszystkim pracownikom informacje w tym zakresie.

Po pierwsze, źródła finansowania infrastruktury CPK w OKRL pochodzą z wieloletniego planu finansowego państwa, a nie z opłat przewoźników lotniczych – w związku z powyższym zapisy dot. CPK nie znajdują się w projekcie Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej bałtyckiego FAB.

Po drugie, opis zaprezentowany przez stronę społeczną wskazuje ogólne założenia projektu, a nie wyczerpuje katalogu wszystkich zaplanowanych przedsięwzięć w OKRL (takie generalne opisy są w całym projekcie Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej bałtyckiego FAB). Poza funkcjami OKRL opisanymi w założeniach do projektu Planu skuteczności działania w nowym budynku w Poznaniu znajdował się będzie także nowoczesny system do zarządzania przestrzenią powietrzną (iTEC) oraz system do zarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi (UTM), laboratorium innowacji PAŻP, centrum przetwarzania danych lotniczych (Big Data Center) czy właśnie część infrastruktury do obsługi zdalnej lotnisk. Tych wszystkich funkcji budynku nie sposób opisać w tak syntetycznym dokumencie, co bynajmniej nie oznacza, że ich nie będzie.

Wreszcie po trzecie, kubatura centrum w Warszawie uniemożliwia w niej instalowanie zdalnej wieży dla CPK (brak pomieszczeń operacyjnych), o czym kontrolerzy wiedzą najlepiej. OKRL Poznań jest więc naturalnym miejscem dla tego typu inwestycji.

Pragnę przy tym zapewnić, że niezmiennym celem Agencji jest zapewnienie bezpieczeństwa obsługi operacji lotniczych w polskiej przestrzeni powietrznej, a przede wszystkim zapewnienia ciągłości funkcji państwa i jego bezpieczeństwa, stąd nieprzypadkowa lokalizacja ośrodka zapasowego OKRL w Poznaniu. Argumentacja strony społecznej dot. lokalizacji ośrodka udowadnia wyłącznie brak zrozumienia materii, szczególnie w przypadku konieczności zapewnienia ciągłości służb w sytuacjach zagrożenia Państwa – ośrodek główny oraz zapasowy nie mogą być zlokalizowane obok siebie.

Film z obiektu jest dostępny tu: https://youtu.be/vWppbO_6Rc8


Czytaj również:
Sprostowanie ZZKRL dotyczące odbioru zapasowego centrum zarządzania ruchem lotniczym (ZCZRL) w Poznaniu

FacebookTwitterWykop

Nasze strony