Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowy sprzęt na wyposażeniu dęblińskiej akademii

Lotnicza Akademia Wojskowa stale inwestuje w nowoczesny sprzęt niezbędny do szkolenia lotniczego oraz działalności związanych z aktywnością badawczą uczelni, zwłaszcza w najnowocześniejsze symulatory i statki powietrzne.

Wiodącym zadaniem uczelni jest przygotowanie słuchaczy kierunków cywilnych i studentów wojskowych na potrzeby lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Nowy sprzęt lotniczy stanowi istotną inwestycję, zwiększającą możliwości szkoleniowe akademii. W związku z powyższym, jesienią bieżącego roku zakupiono nowe urządzenia symulacji lotu, które weszły na wyposażenie Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego (ACSL).

Już w październiku br. w Szkole Orląt pojawił się nowy symulator lotu dla samolotów Diamond Da-40/Da-42 klasy FNTP II wyprodukowany przez francuska firmę ALSIM. Symulator ALSIM AL4X jest drugim tego typu urządzeniem na wyposażeniu ACSL Lotniczej Akademii Wojskowej, posiada modułową konfiguracje kabiny z pełnym odzwierciedleniem kokpitów samolotów Da-40 i Da-42, oryginalną awionikę Garmin G1000NXi, laserowe projektory oraz system zapewniający regulację temperatury i wilgotności powietrza doprowadzanego do kabiny załogi (kokpitu). Czas zmiany (konwersji) kokpitów wynosi mniej niż 10 minut. Symulator będzie wykorzystywany w szkoleniu do licencji PPL(A), CPL(A), uprawnień IR i PBN na samolotach Da-40 i Da-42.

Symulator ALSIM AL4X (fot. LAW)

Następnie w połowie listopada firma GB Aircraft Sp. z o.o. przekazała Lotniczej Akademii Wojskowej kolejne nowe trzymodułowe urządzenie symulacji lotu do szkolenia sprawdzającego (selekcji) ALSIM ALX klasy FNTP II MCC, certyfikowane zgodnie z przepisami FSTD (A) EASA. Symulator ALX jest już trzecim urządzeniem firmy ALSIM na wyposażeniu ACSL Lotniczej Akademii Wojskowej, posiada modułową konfigurację kabiny z 4 modelami lotu (SEP Basic, SEP Complex, MEP i Medium JET) oraz system zadymiania kabiny. Moduł Medium JET przeznaczony jest do szkolenia we współpracy w załodze wieloosobowej (MCC) zgodnie z PART FCL (EASA) i szkolenia w pilotażu samolotu o wysokich osiągach z napędem odrzutowym oraz obsługi EFIS i automatyzacji lotu (JOC – Jet Orientation Course). Wszystkie moduły samolotów posiadają oprogramowanie do przeprowadzenia szkolenia selekcyjnego kandydatów na pilotów w oparciu o zarówno analogowe, jak i cyfrowe kokpity.

Symulator ALSIM ALX klasy FNTP II MCC (fot. LAW)

Ponadto, wyposażenie naszej uczelni wzbogaciło się w listopadzie br. o nowy śmigłowiec Robinson R44 Raven II o znakach SP-ROM. To już drugi helikopter tego typu dostarczony przez GB Aircraft do ACSL LAW, dzięki czemu flota powietrzna ośrodka powiększyła się do pięciu śmigłowców Robinson R44 Raven II. Śmigłowiec jest wyposażony m.in. w glass cockpit firmy Garmin, klimatyzację i autopilot, a będzie wykorzystywany do lotów szkolnych do licencji PPL(H) i budowania nalotu, zarówno VFR Day jak i VFR Night.

Robinson R44 Raven II (fot. LAW)

„Kontynuujemy rozbudowę wyposażenia bazy szkoleniowej, w tym floty powietrznej. To wszystko bez wątpienia bardzo korzystnie i wymiernie wpłynie na wzrost skuteczności procesu szkolenia w Lotniczej Akademii Wojskowej. Naszą intencją jest wzbogacenie uczelni we wszystkie niezbędne urządzenia, które udoskonalą tok nauczania pilotażu, a w przypadku symulatora znacząco zredukują koszty, podnosząc przy tym efektywność szkolenia lotniczego.” – skomentował Rektor–Komendant LAW gen. bryg. pil. dr Krzysztof Cur.

Mercedes Sprinter 2.0 (fot. LAW)

Dodatkowo, lecz w innej kategorii, trzeba odnotować nabycie pojazdu do Działu Zabezpieczenia Pionu Kanclerza LAW. Pozyskany ze środków modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP minibus Mercedes Sprinter 2.0 /Mercus przeznaczony jest do przewozu 19 pasażerów, oprócz kierowcy i dysponenta pojazdu. Nowe i komfortowo wyposażone auto z całą pewnością wpłynie na usprawnienie transportu osobowego i pozwoli zaspokoić w pewnym stopniu potrzeby akademii w zakresie przewozów pasażerskich np. drużyn sportowych AZS LAW, czy innych kilkunastoosobowych delegacji, itp.

To jednak nie wszystkie nowości, jakie pojawiły się w dęblińskiej uczelni. Już niebawem do użytku LAW zostanie przekazany tunel aerodynamiczny typu zamkniętego przeznaczony do badań powietrznych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony