Nowy numer "Aviatora Krakowskiego"
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zaprasza do lektury nowego numeru Aviatora Krakowskiego nr 2/3(7/8) lipiec 2022. Ten dwumiesięcznik informacyjno-historyczny to internetowa inicjatywa Muzeum.
Krakowska placówka zamieszcza tam aktualności z Muzeum i artykuły o szeroko pojętej historii lotnictwa, przede wszystkim w odniesieniu do swoich eksponatów, ale nie tylko.
W obecnym, podwójnym, wydaniu motywem przewodnim jest opowieść o Ludziach Lotnictwa, którzy patrząc w niebo i twardo chodząc po ziemi postanowili zrealizować swe marzenia… Zbudować szybowiec, samolot, mistrzowski model… To opowieść o zbiorach MLP i świadkach historii awiacji odnoszących się właśnie do owych marzeń i będących równocześnie ich pokłosiem.
W nowym numerze "Aviatora Krakowskiego":
Mistrzowie – Felieton autorstwa Krzysztofa Groyckiego
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, pomimo panujących upałów, nie dostaje zadyszki, nie traci tempa i już po miesiącu od otwarcia ostatniej, majowej wystawy, otwiera nową ekspozycję w ramach cyklu prezentującego osiągnięcia techniczne i sportowe lotnictwa cywilnego w Polsce pt.: "Jerzy Ostrowski – Modelarz, Konstruktor, Mistrz". Przypomnijmy – poprzednie wystawy, lutowa i majowa, nosiły odpowiednio tytuły: "Bielik – Odrzutowe Marzenie Edwarda Margańskiego" oraz "Prząśniczka i inne polskie konstrukcje amatorskie".
Amatorzy i zawodowcy – Paweł Zołotow
Paweł Zołotow urodził się 13 listopada 1892 r. w Taganrogu jako syn Kozaka i Polki. Już jako mały chłopiec przejawiał zainteresowanie awiacją, śledząc jej rozwój w miejscowej prasie, którą udostępniał mu znajomy sklepikarz. Z prasy dowiedział się o "mityngach lotniczych" (Wszechrosyjskim Święcie Awiacji) odbywających się w Petersburgu.
Henryk Segno
Ów nieco zapomniany nestor polskiego lotnictwa urodził się 22 stycznia 1882 r. w Petersburgu. W owym pięknym mieście nad Newą ukończył też realną szkołę techniczną i uzyskał tam świadectwo maturalne. Rozpoczął następnie studia na Wydziale Mechanicznym Instytutu Technologicznego. Lotnictwem zaczął się interesować na cztery lata przed wybuchem Wielkiej Wojny – wraz z kolegami zbudował swój pierwszy szybowiec. Konstrukcja okazała się być udana i – co wręcz niesamowite – sprawdziła się w locie. W czasie jednego z nich przeleciał odległość 30 metrów na wysokości 10 metrów. Segno mieszkając w Petersburgu zapisał się do lokalnego aeroklubu. Uczył się latać. Już w maju 1910 r. szczycił się dyplomem pilota. Od listopada 1910 do września 1911 r. pracował w Warszawie, gdzie był nie tylko szefem pilotażu, ale także oblatywaczem i instruktorem w Warszawskim Towarzystwie Lotniczym "Aviata".
Członkowie Krakowskiego Klubu Seniorów Lotnictwa
Sylwetka pilota, który 28 stycznia 1930 r. przeleciał pod krakowskim mostem dębnickim. Lotnik, który dokonał tego wyczynu, miał 22 lata i uprawnienia pilota zaledwie od kilku miesięcy. Nazywał się Jan Sołtykowski i był współzałożycielem Aeroklubu Krakowskiego. Nazajutrz po tych wydarzeniach krakowska prasa pisała: "W godzinach popołudniowych zauważono awionetkę przelatującą parokrotnie pod przęsłami mostu na Wiśle pod Dębnikami. Pilotujący ją został (…) ukarany surowo za powyższy lot, połączony z niedozwolonym ryzykiem zarówno dla pilota jak i postronnych osób, które znalazły się w pobliżu tego efektownego, ale karygodnego popisu zręczności".
Własne skrzydła – polskie konstrukcje amatorskie
Historię lotnictwa tworzyli entuzjaści-amatorzy, w chałupniczych warunkach tworzący pierwsze konstrukcje, na których wznosili się w powietrze. Kimże innym, jak nie amatorami byli bracia Montgolfier, twórcy pierwszego balonu, Otto Lilienthal, który wykonał pierwsze udokumentowane loty na urządzeniu cięższym od powietrza, czy bracia Wright, twórcy pierwszego samolotu. To oni otworzyli drogę do rozwoju przemysłu lotniczego.
Panowie! Czy któryś wie jak zbudować prawdziwy szybowiec?
Jak zbudować szybowiec radzi Wacław Czerwiński. Urodzony w 1900 roku Wacław Czerwiński jest postacią absolutnie nietuzinkową. Pilot, konstruktor – nie bez racji – zaliczany jest do grona pionierów polskiego szybownictwa i propagator sportów lotniczych.
Jerzy Ostrowski. Mistrz modelarstwa lotniczego
Modelarz lotniczy, rzemieślnik, od 1957 r. wychowanek Aeroklubu Częstochowskiego. Jako pierwszy mistrz świata, pochodzący z Częstochowy, był jednym z najbardziej utytułowanych polskich modelarzy. Specjalizował się w klasach: F2B (modelach akrobacyjnych na uwięzi) i F4B (makietach samolotów latających na uwięzi). Z makietami samolotów: Jakowlew Jak-18, de Havilland DH.103 Hornet i Lockheed P-38 Lighting został dwukrotnie mistrzem świata (1972-Francja, 1976-Szwecja), trzykrotnym wicemistrzem świata (1970-Anglia, 1974-USA, 1982-ZSRR), dwukrotnie mistrzem Europy (1968, 1970-Czechosłowacja). W latach 1961–1984 kilkadziesiąt razy zdobył tytuł mistrza Polski oraz kilkukrotnie wicemistrza Polski (w kl.: F1C, F2M, F2B i F4B). Był wielokrotnym zwycięzcą zawodów międzynarodowych i krajowych. Należał do czołowych konstruktorów modeli redukcyjnolatających na uwięzi. Z zawodu był mechanikiem precyzyjnym. Został zapamiętany jako Mistrz Sportu i Zasłużony Mistrz Sportu w modelarstwie lotniczym.
Orzeł ze Szkoły Orląt. Stanisław Skalski w Dęblinie.
Urodzony pilot, świetny dowódca i taktyk, dla którego Polska była dobrem najwyższym. Człowiek-historia – Stanisław Skalski. Jego całe życie nierozerwalnie związane było z wojskiem. Kultura i staranność z jaką mówił wskazywała na dobre pochodzenie i wykształcenie.
W dziale poświęconym recenzjom zaprezentowano książkę pt. "Samoloty OAW", autorstwa Mateusza Kubatka i Roberta Kulczyckiego. Ich współna książka traktuje m.in. o tym, jak w latach 1914–1918 wielkopolskie miasto Piła (niem. Schneidemühl) stało się jednym z głównych ośrodków lotniczych kajzerowskich Niemiec.
Polecamy muzealny dwumiesięcznik, a wraz z nim szereg ciekawych artykułów, felietonów, recenzji i opracowań.
Do pobrania: Aviator Krakowski Nr 2/3(7/8)lipiec 2022
Zapraszamy do lektury!
Komentarze