Nowy nabytek Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie poinformowało, że kolekcja placówki powiększyła się o kolejny statek powietrzny. Jest nim szybowiec Scheibe SF-27 A z 1966 r. ofiarowany przez Piotra Goliasza.
Scheibe SF-27A to jednomiejscowy szybowiec klasy standard, zaprojektowany i zbudowany przez przez Rudolfa Kaisera i Egona Scheibego w Scheibe-Flugzeugbau GmbH w Niemczech w latach 60. XX wieku jako wersja rozwojowa szybowca Scheibe Zugvogel. Pierwszy lot SF-27 odbył się 12 maja 1964 r. zbudowano około 120 egzemplarzy.
Szybowiec o konstrukcji kompozytowej, drewniano-stalowej ze stałym podwoziem jednokołowym z dodatkowym kółkiem ogonowym. Włókno szklane wykorzystane w niewielkim stopniu w pokryciu przedniej części kadłuba. Skrzydła i ogon wykonane zostały z drewna, kadłub natomiast z rur stalowych pokrytych włóknem szklanym i płótnem. Skrzydła zbudowane wokół pojedynczego dźwigara skrzynkowego wykonanego z drewna bukowego z żebrami wykonanymi ze sklejki. Wewnętrzna część skrzydeł pokryta sklejką od krawędzi natarcia do tylnej części dźwigara. Szybowiec wyposażony w lotki i hamulce aerodynamiczne firmy Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH, statecznik pokryty sklejką, natomiast ster kierunku płótnem. Kadłub o konstrukcji stalowej pokrytej powłoką z włókna szklanego. Osłony nasady skrzydła wykonane również z włókna szklanego. Kokpit wykonany z włókna szklanego posiada jednoczęściową osłonę pilota z bezbarwnego szkła akrylowego.
Aby zmniejszyć opór do najniższej możliwej wartości, kadłub ma bardzo niską powierzchnię czołową i wykorzystuje gładko wyprofilowaną osłonę. Podobnie, całkowicie ruchomy, poziomy ogon zapewniający minimalny opór, szczególnie przy dużych prędkościach. Kadłub o konstrukcji z rur stalowych (podobnie jak kadłub Zugvogel-IIIB), pokryty jest w części dziobowej włóknem szklanym, a z tyłu płótnem.
Dane techniczne szybowca:
• Długość: 7,05 m
• Rozpiętość skrzydeł: 15,0 m
• Masa własna: 215 kg
• Prędkość przeciągnięcia: 55 km/h
• Opadanie min: 0,64 m/s przy prędkości 74 km/h
• Doskonałość 34 przy prędkości 88 km/h
• Profil skrzydła Wortmann FX 61-184 u nasady, FX 60-126 na końcu
Komentarze