Nowe warszawskie ILS

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Do końca listopada 2011 roku, na progu modernizowanej obecnie drogi startowej warszawskiego lotniska, rozpocznie pracę nowy system ILS/DME.

PAŻP kupił od EMTE SISTEMAS, S.A.U., w drodze przetargu nieograniczonego, za łączną kwotę 4.755 mln PLN, dwa systemy ILS/DME.

Zamówienie dotyczy: „zaprojektowania i wybudowania obiektów systemu ILS/DME RWY11 oraz RWY33 na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wraz z infrastrukturą techniczną, odpowiednim wyposażeniem, niezbędnymi urządzeniami i akcesoriami, umożliwiającymi kompletną instalację, uruchomienie i eksploatację systemu ILS/DME”.

Zamierzeniem PAŻP jest uruchomienie ILS/DME RWY 11 nie później niż do 30 listopada 2011r., natomiast ILS/DME RWY33 rozpocznie prace przed końcem 2013 roku.

Nabyte przez PAŻP systemy ILS spełniają wymagania kategorii III C – czyli najwyższej. Ostateczne określenie klasy urządzenia nastąpi po zakończeniu instalacji systemu oraz po dokonaniu pomiaru „z powietrza” jakości i integralności sygnału.

Dopuszczenie systemu do pracy operacyjnej w kategorii III musi być poprzedzone, co najmniej półroczną pracą w niższej kategorii.

Koniecznym warunkiem podczas uruchomienia podwyższonej kategorii ILS na Lotnisku Chopina w Warszawie będzie konieczność rozszerzenia zakresu uprawnień wynikających z aktualnego Certyfikatu Lotniska.

Wymiana obecnie użytkowanych systemów ILS, na nowe jest spowodowana zarówno przez wiek eksploatowanego sprzętu jak i przez stopniowe pogarszanie parametrów systemu w wyniku zabudowy terenów wokół lotniska.

ILS/DME RWY11 został wprowadzony do pracy operacyjnej w końcu 1997r. a ILS/DME RWY33 w 1996 roku.

Remont drogi startowej DS-1 w roku 2011 i drogi startowej DS3 w 2013 roku, pozwala PAŻP wprowadzić do pracy nowy system bez dodatkowych utrudnień operacyjnych.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus

Komentarze

nie do konca masz racje - w szczegolnosci dotyczy to gs - starej generacji systemy antenowe mialy znacznie mniejsze mozliwosci tworzenia precyzyjnej wiazki co za tym idzie bardziej podatnej na zaklocenia i odbicia tudziez nierownomierny rozklad pola. zauwaz ze cokolwiek by nie pobudowano to budynki tak czy inaczej nie moga!!! znalezc sie w bezposrednim polu operowania ILS bo inaczej bylyby przeszkoda lotnicza wiec bardziej chodzi tu o odbicia niz zasloniecie.

"...stopniowe pogarszanie parametrów systemu w wyniku zabudowy terenów wokół lotniska."
Co oni tu wypisują? Przecież wiązka LOC oraz GP i tak będzie tak samo szła jak w tym starym. Nie ma więc bata żeby ominęła zabudowania. Ale bzdety piszą. Tylko MLS "umie" omijać przeszkody.