Nagroda ACI ASQ w Porcie Lotniczym Kraków
Port Lotniczy Kraków z nagrodą ASQ Awards 2016. To prestiżowe branżowe wyróżnienie przyznawane jest na podstawie ankiet wypełnianych przez pasażerów.
17 października przedstawiciele krakowskiego lotniska odebrali nagrodę ASQ Awards 2016 za zajęcie przez Port Lotniczy Kraków pierwszego miejsca w kategorii Europa – Best Improvement by Region. Ceremonia wręczenia nagród miała miejsce podczas międzynarodowego spotkania branży lotniczej 27th ACI World/Africa Annual General Assembly w Port Louis (Mauritius).
Na zdjęciu od prawej: ►
Radosław Włoszek, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Kraków; Angela Gittens, Director General ACI World oraz Paweł Galiak, Dyrektor Pionu Handlowego
Krakowskie lotnisko otrzymało nagrodę ASQ Awards 2016 przyznawaną przez Airport Council International (Międzynarodową Radę Portów Lotniczych) za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii Europa - Best Improvement by Region. To prestiżowe branżowe wyróżnienie jest przyznawane raz w roku na podstawie wyników ankiet wypełnianych przez pasażerów na poszczególnych lotniskach.
Nagrodę ASQ Awards 2016 otrzymały również lotniska: Bloemfontein Airport z Afryki, Makassar Airport (Indonezja, Region Azja – Pacyfik), Aruba Airport z Ameryki Łacińskiej i Karaibów oraz Abu Dhabi Airport z Bliskiego Wschodu.
Port Lotniczy Kraków w badaniu ASQ
W badaniu ASQ bierze udział ponad 280 lotnisk z całego świata. W 2017 roku Port Lotniczy Kraków był jednym ze 108 europejskich portów lotniczych biorących udział w badaniu ASQ, a jednocześnie jednym z 22 lotnisk w kategorii rocznego ruchu pasażerskiego od 2 do 5 mln. Ścisłe procedury i zasady przeprowadzenia badań, kontrola jakości i zobowiązanie do bezstronności, zdobyły uznanie w branży lotniczej. Badanie ASQ wyznacza światowe standardy pomiaru satysfakcji pasażerów z jakości usług świadczonych w portach lotniczych. Krakowskie lotnisko przystąpiło do programu w 2007 r., już rok po jego uruchomieniu i do tej pory jest jedynym lotniskiem w Polsce, które nieprzerwalnie bierze w nim udział.
W ubiegłym roku od stycznia do grudnia przeprowadzono wśród pasażerów 1400 ankiet. W każdym kwartale przyznawane przez pasażerów oceny były coraz wyższe, co odzwierciedlało kolejne etapy oddawanej pasażerom nowej infrastruktury. Pasażerowie oceniają w ankiecie także dojazd do portu lotniczego, nie bez znaczenie są więc wprowadzone w ubiegłym roku zmiany w wewnętrznym układzie komunikacyjnym, nowy parking, a także połączenie kolejowe na lotnisko. Elemenetm badania ASQ jest również obsługa pasażera i dbałość o podnoszenie standardów obsługi klienta, na które stawia Port Lotniczy Kraków. Wprowadzony program szkoleń dla nowych pracowników zajmujących się bezpośrednią obsługą klienta, a także ponad 10 zrealizowanych edycji programu „Need Help”, znajduje odzwierciedlenie także w ocenie uprzejmości i uczynności pracowników lotniska.
Pasażerowie przyzają oceny w skali od 1 do 5 za poszczególne obszary działalności portu lotniczego. Najważniejszym wskaźnikiem ankiety, jest ogólne zadowolenie pasażera. W 2016 roku wskaźnik ten wyniósł 3,93 i był najwyższym wynikiem zanotowanym od momentu przystąpienia przez Kraków Airport do programu. Dla porównania, w 2015 roku wynosił on 3,53 a w 2014 roku 3,60. Co ważne, wyniki osiągane w 2017 r. utwierdzają w słuszności podejmowanych kroków mających na celu doskonalenie obsługi pasażerów w Porcie Lotniczym Kraków. W pierwszych trzech kwartałach 2017 roku Port Lotniczy Kraków uzyskał współczynnik ogólnej satysfakcji pasażera na średnim poziomie wynoszącym 4,17.
O programie ASQ
ASQ to jedyny na świecie program badania pasażerów na lotnisku w dniu ich podróży. Każdego roku, w ramach programu wykonuje się 600.000 indywidualnych badań w 41 językach w 84 krajach. W ramach programu badane są opinie pasażerów w ramach 34 kluczowych wskaźników m.in. są to dostęp do lotniska, check-in, kontrola bezpieczeństwa, toalety, sklepy i restauracje. Każdy port lotniczy korzysta z identycznej ankiety. Na ich podstawie powstała baza danych branży, która pozwala porównać poszczególne lotniska do innych portów lotniczych na całym świecie. Program ASQ posiada również funkcję, która ułatwia dzielenie się wiedzą i wymianę informacji o najlepszych praktykach pomiędzy zarządzającymi poszczególnymi portami lotniczymi.
Nagrody ASQ są wręczane tym lotniskom, których klienci przyznali najwyższe oceny w ciągu roku. Poszczególne kategorie ustalono w taki sposób, aby móc nagrodzić osiągnięcia różnej wielkości lotnisk w poszczególnych regionach.
Wybrane udogodnienia dla pasażerów na krakowskim lotnisku:
• Aplikacja mobilna Kraków Airport
• Aparaty telefoniczne dla pasażerów z możliwością bezpłatnych połączeń
• Bieżąca informacja o natężeniu ruchu w strefie kontroli bezpieczeństwa
• Special Service Line – dedykowany pasażerom o szczególnych potrzebach
• Wybieg dla czworonogów
• Udogodnienia dla rodzin z małymi dziećmi
Komentarze