Przejdź do treści
Źródło artykułu

Na Politechnice Wrocławskiej powstał tunel aerodynamiczny. Jest tylko kilka takich w Polsce

Wydział Mechaniczny Politechniki Wrocławskiej uruchomił tunel aerodynamiczny, który pozwala na prowadzenie analiz obiektów przy opływie powietrza o prędkości 180 km/h. Będzie służył naukowcom nie tylko jako stanowisko badawcze i dydaktyczne, ale także do prowadzenia testów przemysłowych. Skorzystają z niego również koła naukowe pracujące nad swoimi konstrukcjami.

Tunel powstawał w ostatnich tygodniach w hali budynku C-7 w kampusie głównym. Ma 14 m długości i 6 m wysokości. Najważniejsze są jednak parametry jego komory pomiarowej, która umożliwia prowadzenie badań obiektów o wymiarach metr na metr na półtora metra – przy maksymalnej prędkości powietrza dochodzącej do 180 km/h.

W Polsce jest tylko kilka tuneli takiej klasy, a w naszym regionie jest jedynym – opowiada dr hab. inż. Michał Stosiak, prof. uczelni, zastępca kierownika Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych na Wydziale Mechanicznym PWr. – Jesteśmy w stanie wykonywać na nim analizy także dla większych elementów i konstrukcji po ich przeskalowaniu. Możemy mierzyć parametry lotu oraz interakcję ze środowiskiem, w którym przebywa (tzw. fluid structure interaction). To badania, które pozwalają np. na opracowanie odpowiednich kształtów dla danej konstrukcji, np. w celu ograniczenia poboru prądu w silnikach danego obiektu czy urządzenia, w zależności od oporów zewnętrznych.

Tunel aerodynamiczny Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej (fot. Krzysztof Wilma)

Prof. Stosiak dodaje, że po oczujnikowaniu takiego obiektu czy konstrukcji możliwe będzie też badanie charakterystyk dynamicznych konstrukcji takich obiektów latających.

Planujemy też podczas badań w tunelu wykorzystanie kamery akustycznej. Pozwoli nam to na prowadzenie wielokryterialnej optymalizacji konstrukcji – opowiada. – Myślimy także o doposażeniu tunelu m.in. w aparaturę do cyfrowej korelacji obrazu (DIC), co umożliwi bezkontaktową rejestrację przemieszczeń i odkształceń powierzchni badanego obiektu.

Badania dronów, ale nie tylko

Pozyskując fundusze na budowę tunelu, myśleliśmy w pierwszej kolejności właśnie o prowadzeniu badań i analiz związanych z samolotami bezzałogowymi, czyli wielowirnikowcami, płatowcami i innymi konstrukcjami popularnie nazywanymi dronami – podkreśla dr hab. inż. Artur Kierzkowski, prof. uczelni, kierownik Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych.

Tunel aerodynamiczny Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej (fot. Krzysztof Wilma)

Profesor dodaje, że samoloty bezzałogowe to obecnie ogromnie popularny temat. Tylko na Wydziale Mechanicznym powstaje w tej chwili kilka doktoratów związanych z takimi konstrukcjami i pojawiają się pytania o możliwość rozpoczęcia kolejnych, a do tego realizowanych jest także wiele prac inżynierskich i magisterskich. A ta tematyka jest podejmowana także na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym.

Szybko rozwija się także polska branża dronowa, która również może być zainteresowana doskonaleniem swoich konstrukcji z wykorzystaniem danych z testów w tunelu aerodynamicznym.

Na prace nad technologiami samolotów bezzałogowych stawia też „Wrocławska Dolina Dronowa” – inicjatywa podjęta wspólnie przez dolnośląskie i wrocławskie władze samorządowe, uczelnie i organizacje biznesowe. Politechnika Wrocławska jest jej częścią.

Tunel aerodynamiczny Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej (fot. Krzysztof Wilma)

–  W naszym tunelu możemy prowadzić także badania wielu innych konstrukcji, dla których analizy opływu powietrza przyniosą dane pozwalające na potwierdzenie wyników analiz numerycznych czy poprawienie ich dotychczasowych parametrów – podkreśla prof. Stosiak. – Naszym tunelem mogą być zainteresowani np. badacze i przedstawiciele firm związanych z branżą automotive, nowoczesnych materiałów, budownictwem czy nawet architekturą.

Studenci także skorzystają

Jesteśmy otwarci na współpracę – zarówno wewnętrzną, międzywydziałową, jak i z partnerami biznesowymi – zaznacza prof. Kierzkowski. – Wspólnymi badaniami w tunelu są zainteresowani także partnerzy z ośrodków zagranicznych.

Tunel aerodynamiczny ma zatem służyć jako stanowisko badawcze, ale także dydaktyczne. Zajęcia związane z jego wykorzystaniem będą mieli m.in. studenci kierunku transport. Będą mogli także prowadzić na nim analizy do prac dyplomowych czy doktorskich.

Badacze z Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych przy tunelu aerodynamicznym (fot. Krzysztof Wilma)

Zapraszamy także koła naukowe. Na pewno w tunelu swoje samoloty bezzałogowe będzie testować Akademicki Klub Lotniczy PWr – dodaje prof. Kierzkowski. – Zachęcamy także inne politechniczne organizacje, by skontaktowały się z nami, pracując nad konstrukcjami, takimi jak np. bolidy czy motocykle.

Tunel aerodynamiczny na Wydziale Mechanicznym powstał ze środków własnych wydziału i katedry. Całkowity koszt jego budowy i potrzebnych przyłączy to ponad 1,8 mln zł.

Lucyna Róg

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony