Przejdź do treści
Źródło artykułu

Na konkurencyjność europejskich lotnisk mają wpływ opłaty lotniskowe

W ciągu ostatnich lat unijne lotniska uległy istotnej transformacji, co ma także wpływ na ustalenie opłat lotniskowych. Coraz więcej z nich staje się przedsiębiorstwami od których oczekuje się, że będą przynosiły zyski i przyciągały inwestorów prywatnych.

Komisja Europejska przygotowała raport o stanie realizacji dyrektywy o opłatach lotniskowych, w których wskazała, że mimo iż największe porty lotnicze w Europie zwiększyły ich przejrzystość, to wciąż potrzeba lepszej harmonizacji w całej UE.

Na początku 2013 roku wszystkie państwa członkowskie zgłosiły dokonanie pełnej transpozycji dyrektywy. Ale jej prawidłowe stosowanie w praktyce oraz jej wpływ na operatorów portu lotniczego, przewoźników lotniczych i na szerzej rozumiany sektor lotnictwa, także mają istotne znaczenie.

Do głównych pozytywnych skutków wejścia w życie dyrektywy o opłatach lotniskowych należą; większa przejrzystość w zakresie ustalania opłat lotniskowych w największych europejskich portach lotniczych, poprawa konsultacji, ale również ustanowienie niezależnych organów nadzorujących w każdym państwie członkowskim oraz procedur odwoławczych.

Komisja zamierza powołać forum niezależnych organów nadzorujących, która będzie odbywała regularne posiedzenia w celu omówienia kwestii związanych z egzekwowaniem przepisów dyrektywy w państwach członkowskich.

Konieczne też będzie zastanowienie się nad tym, w jakim zakresie cele dyrektywy mogą wymagać zmiany w przyszłości, na przykład w następstwie zmian w otoczeniu konkurencyjnym, w którym funkcjonują porty lotnicze. Dostępność takich konkurencyjnych usług, świadczonych w porcie lotniczym dla przewoźników i pasażerów jest niezbędna, aby sektor lotniczy w UE mógł sprostać stojącym przed nim wyzwaniom. Chodzi też o oferowanie pasażerom najlepszego stosunku jakości do ceny.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony