Marcowy numer magazynu Lotnictwo już w salonach prasowych
Ukazał się najnowszy, marcowy numer magazynu Lotnictwo, zapraszamy do zapoznania się z propozycjami redakcji pisma na ten miesiąc oraz do lektury!
Jerzy Liwiński
Airbus – Boeing 2009
W ubiegłym roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych – europejski Airbus i amerykański Boeing – dostarczyli liniom lotniczym 979 samolotów i pozyskali 413 zamówień netto. W stosunku do roku poprzedniego liczba wyprodukowanych maszyn zwiększyła się o 14%, zamówienia były mniejsze o 70%, a także pobito rekordowy wynik z 1999 r. wynoszący 914 zbudowanych samolotów. Ubiegłoroczny sukces produkcyjny osiągnięto, pomimo spowolnienia światowej gospodarki oraz problemów finansowych wielu linii lotniczych.
Michał Petrykowski
Samoloty ATR 42 i ATR 72 – 25 lat turbośmigłowego sukcesu (cz. II)
ATR jest jednym z najbardziej udanych programów w historii lotnictwa komunikacji regionalnej: francusko-włoski koncern dołączył niedawno do grona kilku producentów w świecie, mogących pochwalić się dorobkiem ponad 1000 zamówionych takich samolotów. Ogromna popularność rodziny samolotów ATR w liniach lotniczych skłoniła wytwórnię do próby zdobycia rynku wojskowego.
Maciej Sławiński
Collateral damage, czy zabijanie cywilów?
W relacjach medialnych z terenów objętych działaniami zbrojnymi coraz częściej pojawia się termin collateral damage. To niepozorne określenie wywołuje ogromne kontrowersje, gdyż dotyczy szkód, jakie są wyrządzane środowisku cywilnemu w związku z aktywnością sił zbrojnych. Z uwagi na potencjał bojowy lotnictwa wojskowego, siłę rażenia i ilość stosowanych środków bojowych, to właśnie lotnictwo może stanowić niezamierzone zagrożenie dla ludności cywilnej. Ewentualne błędy w uderzeniach lotniczych, głównie z uwagi na ich skutki, znajdują znacznie większy oddźwięk niż jest to obserwowane w przypadku działań pozostałych rodzajów sił zbrojnych.
Marnix Sap, Carlo Brummer/MIAS.Aero
Siły Powietrzne Rumunii (cz. I)
Pierwszy rumuński krok w kierunku integracji z Zachodem został zrobiony 26 stycznia 1994 r., kiedy to Rumunia przystąpiła do programu „Partnerstwo dla Pokoju”, jako pierwsze państwo z dawnego Bloku Wschodniego. Dziesięć lat później, 29 marca 2004 r., Rumunia przystąpiła do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego wraz z Bułgarią, Estonią, Litwą, Łotwą, Słowacją i Słowenią. W rezultacie dalekowzrocznych decyzji podjętych na szczeblu politycznym i wojskowym, Siły Powietrzne Rumunii stopniowo stały się niewielką, ale nowoczesną i dobrze wyszkoloną formacją wojskową. Dzięki dostępowi do izraelskich technologii militarnych zmodernizowano samoloty myśliwskie MiG-21 i szkolnobojowe IAR-93 oraz śmigłowce wsparcia bojowego IAR-330.
Piotr Butowski
Wielozadaniowy samolot myśliwski Suchoj PAK FA poleciał
29 stycznia 2010 r. po raz pierwszy wystartował prototyp rosyjskiego samolotu myśliwskiego nowej generacji Suchoj T-50 powstałego w ramach programu PAK FA. Za sterami samolotu siedział pilot doświadczalny, Siergiej Bogdan. Lot trwał 47 minut i – według oświadczenia Suchoja – przebiegł pomyślnie, całkowicie zgodnie z zadaniem. W czasie lotu dokonano wstępnej oceny sterowności samolotu, pracy silników i podstawowych instalacji; samolot dwukrotnie schował i wypuścił podwozie. Samolot działał prawidłowo we wszystkich fazach lotu. Jest łatwy i wygodny w pilotowaniu – dodał Siergiej Bogdan.
Łukasz Pacholski
Przechwytujący samolot myśliwski Panavia Tornado ADV - monografia
Samolot myśliwski Tornado ADV jest wersją samolotu myśliwsko-bombowego Tornado IDS zbudowaną specjalnie dla potrzeb Systemu Obrony Powietrznej Wielkiej Brytanii do zwalczania radzieckich samolotów bombowych Tu-22M Backfire uzbrojonych w kierowane pociski rakietowe „powietrze-powierzchnia” dalekiego zasięgu Ch-22M Kitchen. Sercem samolotu myśliwskiego Tornado ADV jest radiolokacyjna stacja kierowania ogniem Foxhunter zoptymalizowana do wykrywania celów na dużych odległościach, jednoczesnego śledzenia wielu z nich i działania w warunkach silnych zakłóceń radioelektronicznych.
Waldemar Zwierzchlejski
Rodzina rakiet nośnych Ariane (cz. I)
W wieczór wigilijny Bożego Narodzenia 1979 r. oczy większości ludzi skierowane były na niebo, w oczekiwaniu pierwszej gwiazdki. Jednak w Europie, ze szczególnym zniecierpliwieniem wypatrywano bardzo specjalnej gwiazdy – pierwszego sztucznego satelity ziemi wyniesionego z gujańskiego kosmodromu Kourou na orbitę za pomocą rakiety nośnej własnej konstrukcji.
Krzysztof Zalewski
Kawasaki Ki-61 Hien - monografia (cz. I)
Podczas drugiej wojny światowej w Japonii powstało niewiele samolotów napędzanych silnikami rzędowymi. Kraj Wschodzącego Słońca nie miał dużych tradycji w zastosowaniu tego typu jednostek napędowych, preferując mniej skomplikowane silniki w układzie gwiazdy. Dlatego tak dużym zaskoczeniem było wprowadzenie do walki w 1943 r. przez Lotnictwo Cesarskiej Armii Lądowej samolotu myśliwskiego Ki-61 napędzanego takim silnikiem.
Tymoteusz Pawłowski
Elita: lotnictwo bombowe w Europie w 1939 r.
Gdy włoski teoretyk lotnictwa Giulio Douhet napisał swoje „Panowanie w powietrzu”, żadne z sił powietrznych nie mogły zrealizować jego wizji wygrania wojny samym tylko lotnictwem. W latach dwudziestych XX wieku nie było ku temu środków technicznych. A czy były w latach trzydziestych?
Krzysztof Kubala
Tadeusz Góra (1918–2010)
W lataniu bezsilnikowym odniósł wiele sukcesów, z których chyba najważniejszym był przelot, który dał mu pierwszy w historii Medal Lilienthala. Obok tego przez kilkadziesiąt lat uczył latania, pilotował samoloty sportowe, podczas drugiej wojny światowej został myśliwcem, zwyciężał w walkach powietrznych. Po wojnie odnosił sukcesy sportowe, znowu służył w mundurze, prowadząc odrzutowe myśliwce, latał także na śmigłowcach. Był wszechstronnym pilotem – pracując ponad pół wieku za sterami – dołączył do grona legendarnych postaci Polskich Skrzydeł...
Ponadto w numerze:
Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Śmigłowiec Mi-17 nadal w cenie
Listy do redakcji: Smutne refleksje
Poster: Suchoj T-50 PAK FA
Komentarze