Przejdź do treści
Lotnisko Warszawa-Radom - EPRA podejście 25 (fot. PPL)

Lotnisko Warszawa-Radom już "świeci"

Pół tysiąca różnego rodzaju lamp oświetlenia nawigacyjnego jest gotowych i zainstalowanych na Lotnisku Warszawa-Radom. Oświetlenie na radomskim lotnisku umożliwia wykonywanie operacji lotniczych dla podejść precyzyjnych CAT 1 (dla kierunku 25). 

Z wyłączeniem wskaźnika PAPI na kierunku 07, całość oświetlenia nawigacyjnego oraz podświetlane oznakowanie pionowe zostało wykonane w technologii LED z wykorzystaniem urządzeń firmy OCEM. Na kierunku 07 zainstalowany jest prosty system świateł podejścia. 

Dla kierunku 25 zastosowano układ świateł podejścia precyzyjnego ALPA-ATA składający się z poprzeczek (baretek) z 4 oprawami jednokierunkowymi białymi oraz oprawą błyskową (w osi podejścia) na odcinku 900 m od progu, w odstępach co 30 m. Oprawy zainstalowane są na masztach rurowych oraz kratowych, z których najwyższy ma ok 15 m. Maszty kratowe posiadają możliwość składania górnej części, co umożliwia serwisowanie opraw bezpośrednio z ziemi.

Lotnisko Warszawa-Radom - maszty podejścia (fot. PPL)

Lotnisko Warszawa-Radom - maszty podejścia (fot. PPL)

Co ciekawe – EASA wymaga zachowania równych odstępów pomiędzy rzędami opraw systemu podejścia. W Radomiu, na kierunku 25, którego oś podejścia przecina się z ulicą Lubelską, zachowanie odległości, wynoszących w tym przypadku 30 metrów nie byłoby możliwe. Dlatego zastosowano tu maszt typu „L” z wysięgnikiem, który pozwala na zachowanie wymaganych odstępów pomiędzy rzędami opraw i ominięcie przeszkód terenowych uniemożliwiających posadowienie „tradycyjnego” masztu. 

Lotnisko Warszawa-Radom - maszt typu L (fot. PPL)

Lotnisko Warszawa-Radom - maszt typu L (fot. PPL)

Na kierunku 25 zainstalowany też jest precyzyjny wskaźnik ścieżki schodzenia (PAPI) składający się z 8 opraw LED jednolampowych pogrupowanych w pary (2 oprawy stanowią pojedyncze źródło światła). Takie rozwiązanie w Radomiu zostało zastosowane po raz pierwszy w Polsce.

Lotnisko Warszawa-Radom - PAPI na kierunku 25 (fot. PPL)

Lotnisko Warszawa-Radom - PAPI na kierunku 25 (fot. PPL)

Na drodze startowej zainstalowane są oprawy krawędziowe naziemne i zagłębione oraz lampy zagłębione progów i końców drogi startowej.

Lotnisko Warszawa-Radom - oświetlenie drogi startowej (fot. PPL)

Lotnisko Warszawa-Radom - oświetlenie drogi startowej (fot. PPL)

Oprawy dróg startowych oraz podejść ustawia się kątowo w płaszczyźnie pionowej oraz poziomej. Ustawienie kątowe opraw wykonuje się za pomocą specjalistycznych narzędzi dostarczanych przez producenta.

Lotnisko Warszawa-Radom - ustawianie opraw krawędziowych (fot. PPL)

Lotnisko Warszawa-Radom - ustawianie opraw krawędziowych (fot. PPL)

Na drogach kołowania zainstalowane są oprawy krawędziowe naziemne LED dookólne koloru niebieskiego. 
Całość oświetlenia nawigacyjnego zasilana jest z wykorzystaniem regulatorów stałej wartości prądu 6,6A.

Oświetleniem nawigacyjnym steruje wieża kontroli ruchu lotniczego. System, po wyborze przez kontrolera odpowiedniego scenariusza (start lub lądowanie) oraz kierunku, z którego operacja będzie wykonana (07 lub 25), włącza odpowiednią grupę opraw. 

System w trybie ciągłym monitoruje pracę poszczególnych elementów. W przypadku wystąpienia awarii wszystkie informacje są wyświetlane w odrębnej zakładce widocznej dla służb technicznych lotniska.

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, a także urządzeniom najnowszej generacji, system nawigacyjny lotniska Warszawa-Radom należy do najnowocześniejszych w tej części Europy. 

Lotnisko Warszawa-Radom - maszty przy terminalu (fot. PPL)

Lotnisko Warszawa-Radom - maszty przy terminalu (fot. PPL)

FacebookTwitterWykop

Nasze strony