Lotnisko w Poznaniu podsumowuje procesy dotyczące Obszaru Ograniczonego Użytkowania
Do Portu Lotniczego Poznań-Ławica wpłynęło i zostało zarejestrowanych 556 pozwów z tytułu utworzenia Obszaru Ograniczonego Użytkowania utworzonego wokół lotniska w lutym 2012 roku. Sąsiedzi Portu mają prawo ubiegać się o odszkodowania w zakresie poprawy komfortu akustycznego, część z nich domaga się również finansowej rekompensaty za spadek wartości posiadanych nieruchomości.
Równolegle z toczącymi się rozprawami, Port realizuje swoją procedurę koncyliacyjną, z której skorzystało 212 mieszkańców OOU. Otrzymają oni odszkodowanie na drodze ugody – obecnie Spółka rozpoczyna etap wypłat.
Procesy sądowe prowadzone są przez sądy powszechne w pierwszej instancji, w zależności od liczby wniesionych dowodów, powołanych świadków oraz rodzaju roszczenia, czyli o poprawę klimatu akustycznego i/lub utraty wartości nieruchomości. Przewidywany czas ich trwania to od 18 do 36 miesięcy. Do tej pory Zarząd Portu bardzo pozytywnie oceania sprawność działania organów sądowych – sprawy wchodzą szybko na wokandę, a sędziowie prowadzą je bez zbędnych opóźnień. Przedmiotem uwag Portu są jednak opinie biegłych sądowych przygotowywane w sprawach na wniosek pełnomocników powodów. Port przekazuje negatywne uwagi do opinii biegłych sądowych, dostrzegając w ich treści zagrożenia mające wpływ na podjęcie decyzji przez niezawisły sąd.
Po pierwsze – mała dostępność biegłych sądowych o odpowiednich kwalifikacjach oraz doświadczeniu (szczególnie akustyków), którym można taką opinię zlecić, przez co koszt jej wykonania jest wysoki, jak również wydłużony jest czas oczekiwania – od 6 do 9 miesięcy. Po drugie, co ważniejsze, w dotychczasowych opiniach do obliczeń przekroczeń hałasu biegli przyjmują hałas ekspozycyjny (krótkotrwały), a nie miarodajny (tj. średnia wartość maksymalnego poziomu dźwięku), co mylnie zawyża oddziaływanie akustyczne na nieruchomość, a tym samym nieadekwatnie podnosi wartość roszczenia w zakresie poprawy komfortu akustycznego. Port prowadzi audyty budowlano-akustyczne w ramach procedury koncyliacyjnej, co pozwala na ocenę realnych ewentualnych przekroczeń norm hałasu i właściwą wycenę nakładów niezbędnych do zachowania komfortu akustycznego.
Stanowisko Portu zostało potwierdzone przez naukowców z dziedziny akustyki w Instytucie Techniki Budowlanej i UAM.



Komentarze