Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo – Numer Specjalny 22 już w sprzedaży

Wydawnictwo MagnumX przygotowało dla sympatyków lotnictwa Numer Specjalny 22 "Lotnictwa", który dostępny jest już w salonach prasowych.

W Numerze Specjalnym 22 polecamy:

Suchoj Su-25 w działaniach bojowych nad Afganistanem
Samolot szturmowy Su-25, stworzony do uderzeń na kolumny czołgów NATO w Europie, wyruszył do walki z całkiem innym wrogiem i w zupełnie odmiennych warunkach. Jego debiut bojowy miał bowiem miejsce w Afganistanie. Do czasu wybuchu w 2022 roku wojny rosyjsko-ukraińskiej, konflikt ten pozostawał okresem najintensywniejszego użycia Su-25. To właśnie w Afganistanie otrzymał on przydomek „Gracz” (pol. gawron).

MiG-21M w lotnictwie polskim
Samoloty MiG-21M były pierwszą służącą w polskim lotnictwie wojskowym wersją trzeciej generacji tego słynnego myśliwca. Na przełomie 1969 i 1970 roku do 41. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego i 1. eskadry 9. PLM dostarczono 36 egzemplarzy tych maszyn. W trakcie eksploatacji z powodu awarii i jednej katastrofy przedwcześnie spisano ze stanu 12 egz. Ostatnie wycofano ze służby trzydzieści lat później.

Douglas AD (A-1) Skyraider
Skonstruowany w 1944 roku jednomiejscowy bombowiec nurkujący i torpedowy Douglas AD Skyraider – początkowo znany jako XBT2D-1 Dauntless II – okazał się jednym z najlepszych samolotów uderzeniowych w historii lotnictwa. Charakteryzował się dużym udźwigiem i mocną, podatną na modyfikacje konstrukcją. W latach 1945–1957 wyprodukowano łącznie 3180 egz. w siedmiu głównych wersjach i 28 wariantach. Skyraidery były wykorzystywane do atakowania celów naziemnych w dzień i w nocy, wczesnego wykrywania i ostrzegania, poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych, walki elektronicznej, wskazywania celów, holowania celów powietrznych, uzupełniania paliwa w locie, eskortowania śmigłowców ratowniczych, a nawet do przewozu ludzi i ładunków.

Joe Foss – czołowy as myśliwski kampanii na Guadalcanalu
Joe Foss stał się w 1942 roku symbolem skutecznej walki z japońskim lotnictwem. W czasie kampanii na Guadalcanalu jako pierwszy lotnik wyrównał rekord 26 zwycięstw powietrznych ustanowiony dla amerykańskiego lotnictwa podczas I wojny światowej przez Edwarda Rickenbackera. Duże znaczenie miał przy tym fakt, że dziewiętnaście z nich odniósł w walkach z otoczonymi do niedawna nimbem niezwyciężoności myśliwcami Zero, w tym aż szesnaście w ciągu krytycznego miesiąca kampanii. Już w 1943 roku w Stanach Zjednoczonych ukazały się drukiem wspomnienia Fossa, w których szczegółowo opisał stoczone walki powietrzne. Obecnie jesteśmy w stanie porównać je z danymi strony japońskiej.

Spitfire’y z silnikiem Griffon
Najbardziej oczywistym sposobem zwiększania osiągów samolotów myśliwskich było stosowanie silników o coraz większej mocy. W przypadku brytyjskiego myśliwca Supermarine Spitfire nieustanny rozwój znakomitego silnika Rolls-Royce Merlin sprawił, że samolot ten przez cały okres drugiej wojny światowej pozostawał w ścisłej światowej czołówce. Skokową zmianę przyniosło wszakże zastosowanie nowego silnika Rolls-Royce Griffon, który przy niewiele większych gabarytach dysponował znacznie większą mocą. Spitfire'y napędzane silnikami Griffon stanowiły tylko 9 proc. całkowitej liczby wyprodukowanych maszyn (wliczając wersje pochodne Seafire, Spiteful i Seafang), ale mimo to były istotnym elementem wyposażenia Królewskich Sił Powietrznych podczas i po zakończeniu drugiej wojnie światowej.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem Numeru Specjalnego 22 "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony