Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 9/2023
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 9/2023 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 9/2023 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

We wrześniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Air Show Radom 2023. Międzynarodowe Pokazy Lotnicze – Paweł Bondaryk
Po pięciu latach przerwy w Radomiu ponownie odbyły się Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show. Od poprzedniego razu dużo się zmieniło, nie tylko na radomskim lotnisku, które działa obecnie jako cywilny port lotniczy pod nazwą "Warszawa-Radom", ale również na świecie. Sytuacja międzynarodowa spowodowała konieczność poczynienia licznych zakupów dla Sił Zbrojnych RP, a impreza masowa typu pokazy lotnicze jest doskonałym miejscem do zaprezentowania najnowszych nabytków Wojska Polskiego.

Transformacja polskich Sił Powietrznych – Jerzy Gruszczyński
Siły Powietrzne tworzą jeden z rodzajów Sił Zbrojnych RP o określonej strukturze, składzie bojowym i uzbrojeniu. Siły Powietrzne przeznaczone są do realizacji zadań wiązanych z obroną powietrzną państwa przed rozpoznaniem i uderzeniami z powietrza, a w czasie kryzysu lub wojny także do zdominowania przestrzeni powietrznej oraz wsparcia działań bojowych Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej.

Uzbrojony śmigłowiec Black Hawk: elastyczność i siła ognia – Stanisław Kutnik
21 lipca Agencja Uzbrojenia poinformowała o zapoczątkowaniu procedury zakupowej kolejnych wielozadaniowych śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk, które są wytwarzane w należących do Lockheed Martin Polskich Zakładach Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu. Obecnie w strukturach Sił Zbrojnych RP znajdują się cztery śmigłowce S-70i Black Hawk, zakontraktowane w 2019 r. i wprowadzone doneksploatacji przez Jednostkę Wojskową GROM. Kolejne cztery śmigłowce S-70i Black Hawk, dla tego samego użytkownika, zamówiono w 2021 r.

Nowy pocisk bliskiej walki powietrznej dla Su-57 – Piotr Butowski
Podczas Forum Wojskowo-Technicznego "Armia 2023" w połowie sierpnia w Kubince pod Moskwą Korporacja Taktyczne Uzbrojenie Rakietowe (KTRW) po raz pierwszy zaprezentowała pocisk rakietowy bliskiej walki powietrznej R-74M2 przeznaczony do użycia z wewnętrznej komory uzbrojenia samolotu myśliwskiego 5. generacji Su-57. Pocisk przedstawiono w eksportowej postaci oznaczonej niewyszukanie RWW-MD2 (Rakieta Wozduch-Wozduch, Małoj Dalnosti; rakieta powietrze-powietrze małego zasięgu). W rakietowym biurze konstrukcyjnym Wympieł w Moskwie, w którym powstał ten pocisk, ma on wewnętrzne oznaczenie izdielije (produkt) 760.

Siły powietrzne a BSP w różnych armiach świata – Józef M. Brzezina
Z dostępnych danych wynika, że podejście wielu państw do tematu,mieć lub nie mieć w siłach powietrznych statków powietrznych bez pilota na pokładzie,jest różne. Nawet z tego poniższego przeglądu wynika, żesą przykłady państw, które dużo większy nacisk kładą na wyposażenie w bezzałogowe statki powietrzne (BSP) swoich jednostek będących w strukturach sił lądowych lub sił morskich. Wydaje się, że łatwiej jest wyposażyć właśnie jednostki naziemne w lekkie i niewielkie BSP, które są o wiele prostrze i tańsze od tych stosowanych najczęściej przez siły powietrzne. Dużo łatwiej i szybciej jest wyszkolić personel dla potrzeb wykorzystania bezzałogowców w siłach lądowych. Oprócz prostych w obsłudze BSP coraz popularniejsza w tym rodzaju sił zbrojnych jest amunicja krążąca. Nie należy zapominać o siłach specjalnych. Tam też potrzebują dopasowanych do specyfiki działania odpowiednich dla nich BSP> To właśnie siły specjalne wiele lat temu w Polsce stały się pierwszym użytkownikiem bezzałogowców klasy mini zakupionych specjalnie dla nich.

Bombowce strategiczne USAF (2) – Paweł Henski
Boeing B-52H Stratofortress to najstarsze, ale jednocześnie najbardziej wszechstronne strategiczne samoloty bombowe w arsenale sił powietrznych Stanów Zjednoczonych. Dzięki udźwigowi wynoszącemu 32 t i zasięgowi lotu 14200 km z uzbrojeniem, B-52H nadal stanowią dobrą platformę do przenoszenia szerokiej gamy lotniczych środków bojowych, zarówno konwencjonalnych jak i jądrowych. B-52H dostosowane są do wykonywania precyzyjnych uderzeń na obiekty naziemne, a jednocześnie stanowią trzon lotniczego komponentu amerykańskiej "atomowej triady". Średnia wieku bombowców B-52H przekracza 60 lat, jednakże dzięki nowym programom modernizacyjnym do wersji B-52J, będą one nadal stanowić istotne uzupełnienie dla strategicznych bombowców nowej generacji Northrop Grumman B-21A Raider.

Długoterminowe prognozy rynku lotniczego – Jerzy Liwiński
Producenci samolotów komunikacyjnych opublikowali kolejne edycje długoterminowych prognoz rynku transportu lotniczego. Szacują w nich, że w dwudziestoleciu 2023-2042 ruch lotniczy wzrośnie 2,5 krotnie, a linie lotnicze zakupią: według Boeinga 42,6 tys. samolotów (za 8 bilionów USD), a według Airbusa - 40,8 tys. Embraer potrzeby samolotów regionalnych szacuje na 11 tys. sztuk (za 650 miliardów USD), a ATR Aircraft maszyn turbośmigłowych na 2,4 st. szt. Analitycy Boeinga prognozują, że ze strony przewoźników będzie istniało zapotrzebowanie na 2277 tys. osób personelu lotniczego, w tym: 649 tys. pilotów, 938 tys. personelu pokładowego i 690 tys. mechaników.

Drugi lot Polaka w kosmos – Waldemar Zwierzchlejski
Gdy w czerwcu 1978 r. na pokładzie radzieckiego Sojuza-30 startował na orbitę Mirosław Hermaszewski, wiele osób mogło pomyśleć, że w ślad za nim, najwyżej w ciągu kilku lat, pojawią się jego następcy. Tymczasem niezadługo okazało się, że program Interkosmos obliczony był w zasadzie jedynie na potrzeby propagandy i o powtórce udanego skądinąd lotu nie ma nawet co marzyć. Minęły tzry dekady, a sytuacja nie uległa zmianie - kilkadziesiąt milionów dolarów, jakie by na niego trzeba było wydać na drugi lot, było poza zasięgiem i potrzebami naszego kraju. Pewną nadzueję dało wstąpienie Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej, jednak znikomy udział finansowy w jej pracach nie dawał najmniejszych szans na dostanie się naszego przedstawiciela do korpusu astronautów ESA. Pod koniec ubiegłego roku sytuacja zaczęła się zmieniać.

Naddźwiękowe bombowce międzykontynentalne ZSRR – Piotr Butowski
Po pokonaniu bariery dźwięku przez myśliwce przyszła kolej na bombowce naddźwiękowe, poczynając od taktycznych Jak-28, poprzez kontynentalne Tu-22 (dalekiego zasięgu, strategiczne średnie), aż po międzykontynentalne (strategiczne ciężkie). Te ostatnie były dla ZSRR najważniejsze: gdy po 1945 r. utworzył się na świecie układ dwubiegunowy, ze Stanami Zjednoczonymi i Związkiem Radzieckim jako głównymi przeciwnikami, priorytetem wojskowym ZSRR stało się posiadanie broni międzykontynentalnej, zdolnej do zagrożenia terytorium amerykańskiemu. Jednocześnie też, zbudować naddźwiękowy strategiczny samolot bombowy było najtrudniej i właściwie nigdy się to nie udało. Tu-160, wprowadzony do służby w drugiej połowie lat osiemdziesiątych,jest faktycznie poddźwiękowym bombowcem z możliwością wyjścia ponad barierę dźwięku na krótki czas. 

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony