Lotnictwo Aviation International 9/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 9/2019

Lotnictwo Aviation International 9/2019 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

We wrześniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

F‑35 Lightning II. Europejska Inicjatywa Odstraszająca – Ben Gorski, Patrick Roegies
Ostatnio wielozadaniowe samoloty myśliwskie o cechach utrudnionej wykrywalności Lockheed Martin F-35A Lightning zostały przebazowane do Europy, by wziąć udział w ćwiczeniach wraz z sojusznikami Stanów Zjednoczonych, w ramach programu European Deterrence Initiative.

Dodatkowe BSP FlyEye dla Wojsk Obrony Terytorialnej – Stanisław Kutnik
3 grudnia 2018 r. Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej, w imieniu Skarbu Państwa, podpisała umowę o wartości 10.282.137,40 zł brutto ze spółką WB Electronics (Grupa WB) na dostawę trzech systemów bezzałogowych statków powietrznych typu FlyEye, z opcją na dziewięć kolejnych. Jeden taki system składa się z czterech bezzałogowych aparatów latających.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. wdrażają strategię Lean Management – Łukasz Prus
wdrożenie strategii Lean Management w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 S.A. w Łodzi wynosi efektywność procesów technologicznych na nowy poziom. Nowe narzędzia zarządcze wdrażane przez szefów Spółki przekładają się na radykalną poprawę wszystkich wskaźników efektywności.

Pierwszy moduł silnika F100-PW-229 do samolotu F‑16 Jastrząb wyremontowany w WZL Nr 4 S.A. – Jerzy Gruszczyński
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 S.A. (WZL Nr 4 S.A.) od początku swojego istnienia (1951r.) są ściśle związane z lotnictwem Sił Zbrojnych RP. Firma posiada ogromny potencjał i możliwości rozwoju, nieustannie inwestuje w nowe technologie, infrastrukturę techniczną, pracowników oraz nowe metody zarządzania i standardy pracy, dążąc do poszerzenia wachlarza usług, a w efekcie utrzymania dotychczasowych klientów i pozyskania nowych.

Pokazy lotnicze LOTOS Gdynia Aerobaltic 2019 – Łukasz Pacholski
W dniach 16-18 sierpnia Gdynia stała się miejscem święta lotnictwa. Wszystko za sprawą kolejnej edycji pokazów lotniczych LOTOS Gdynia Aerobaltic, która ponownie ściągnęła tysiące fanów lotnictwa, a także ciekawe konstrukcje latające - jak określili to organizatorzy, pobito przy tym ubiegłoroczny rekord frekwencji, czy ponad 200 tys. widzów. Jednym z patronów medialnych LOTOS Gdynia Aerobaltic był miesięcznik "Lotnictwo Aviation International".

Przyszłość Royal Air Force. Siły powietrzne mniejsze, ale sprawniejsze – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Od grudnia 2017 r. Królewskie Siły Powietrzne (Royal Air Force, RAF) Wielkiej Brytanii budują Next Generationa Air Force, który mottem przewodnim są trzy I - Information, Integration, Innovation. Cztery główne zadania RAF pozostają bez zmian: walka o przewagę w powietrzu, rozpoznanie i tworzenie pełnego obrazu sytuacji, atakowanie przeciwnika dla uzyskania efektu strategicznego, samodzielnie bądź we współpracy z siłami lądowymi i siłami morskimi oraz mobilność powietrzna zapewniająca całym siłom zbrojnym przemieszanie sił i środków, a także zabezpieczenie logistyczne. Teraz chodzi jednak o to, by te zadania wykonywać w oparciu o pełny obraz sytuacji z maksymalnie efektywnym wykorzystaniem posiadanych sił i środków, w pełnej integracji z pozostałymi rodzajami sił zbrojnych, z wykorzystaniem nowych metod walki, nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego.

Program FARA. Nowa platforma zwiadowcza dla US Army – Paweł Henski
W połowie ubiegłego roku Armia Stanów Zjednoczonych (US Army) rozpoczęła program budowy nowego samolotu szturmowo-rozpoznawczego nazwany FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Jest to już piąta próba pozyskania przez US Army lekkiej platformy zwiadowczej, która ma wypełnić lukę po wycofanych w 2017 r. śmigłowcach Kiowa Warrior.

Wyświetlacze nahełmowe HMD – Paweł Henski
Hełm lotniczy stanowił niegdyś jedynie ochronę dla głowy pilota. Obecnie dzięki zastosowaniu wyświetlaczy nahełmowych, nowoczesnych technologii śledzenia ruchów głowy oraz miniaturyzacji podzespołów elektronicznych hełm stał się nieodzownym narzędziem wspomagającym pilota podczas walk powietrznych oraz atakowania obiektów naziemnych. Wyświetlacze nahełmowe przyczyniły sie do  zwiększenia efektywności działań pilotów podobnie jak kiedyś wyświetlacze przezierne HUD.

Luchtmachtdagen 2019. Jesteśmy Siłami Powietrznymi – Mike Schoenmaker, Niels Hoogenboom
W 2016r. Królewskie holenderskie Siły Powietrzne ogłosiły, że kolejne Dni Sił Powietrznych zostaną zorganizowane w 2017r. Jednakże przedsięwzięcie to zostało odwołane. Główną tego przyczyną było zbyt duże zaangażowanie holenderskiego lotnictwa wojskowego w ćwiczenia na terenie kraju i operacje zagraniczne, co notabene ciągnie sie od kilku lat. Dopiero w piątek, 14 czerwca i sobotę 15 czerwca 2019 bieżącego roku, holenderskie lotnictwo zaprezentowało się publiczności w bazie Volkel pod hasłem: "Jesteśmy Siłami Powietrznymi".

Międzynarodowe zawody lotnicze Awiadarts 2019 – Piotr Butowski
Awiadarts to organizowane przez Federację Rosyjską międzynarodowe współzawodnictwo załóg samolotów i śmigłowców wojskowych. Po raz pierwszy urządzono jest w 2013 r. jako konkurs tylko rosyjski. W tegorocznych międzynarodowych zawodach lotniczych, jakie odbyły się w Riazaniu od 3 do 17 sierpnia 2019 r. uczestniczyły 22 załogi z Federacji Rosyjskiej i 21 załóg z Chińskiej Republiki Ludowej, Białorusi i Kazachstanu.

Włoski koncern Leonardo – Leszek A. Wieliczko
Leonardo jest przykładem zarówno udanej współpracy międzynarodowej wynikającej z globalizacji, jak i postępującej konsolidacji przemysłu lotniczo-kosmicznego, zbrojeniowego i elektronicznego w celu sprostania zaostrzającej się konkurencji na światowych rynkach. Firma powstała 71 lat temu, ale jej tradycje sięgają przedsiębiorstw założonych w XIX wieku. Szeroki asortyment produktów oraz nacisk na innowacyjność (nowe technologie, nowatorskie rozwiązania techniczne) znalazły wyraz w zmianie nazwy z Finnmeccanica na imię genialnego artysty i wizjonera z okresu renesansu Leonarda da Vinci.

Marina Militare. Morska obrona Włoch – Erik Bruijns, Mark de Greeuw
Maristaeli (Marina Stazione Elicotteri - Baza Śmigłowców Marynarki Wojennej) w Luni (terminal śmigłowcowy Sarzana-Luni) to jedna z trzech baz lotnictwa Sił Morskich Włoch - Marina Militare Italiana (MMI). Od 1999r. nosi ona imię admirała Giovanni Fiorini, jednego z twórców lotnictwa śmigłowcowego, włoskiego lotnictwa morskiego oraz bazy Maristaeli Luni.

W obronie Balearów – Carlo Kuit, Paul Kievit
W okresie letnim w szczycie sezonu przeciwpożarowego na Balearach w bazie Pollensa na wyspie Mallorca stacjonuje jeden samolot Canadair CL-215T z 43. Grupo. Dyżur przeciwpożarowy jest zwykle pełniony w okresie od 1 czerwca do 30 września. Jest on zabezpieczany przez personel 43. Grupo stacjonującej w bazie lotniczej Torrejon.

Działalność kosmiczna Profesora Piotra Wolańskiego Jerzy Gruszczyński
Lista osiągnięć Profesora Wolańskiego jest długa: wynalazki, patenty, badania naukowe, projekty ze studentami. Podróżuje po całym świecie z odczytami i wykładami i wciąż otrzymuje wiele ciekawych propozycji w ramach międzynarodowej współpracy. Profesor przez wiele lat był opiekunem grupy studentów Politechniki Warszawskiej, która zbudowała pierwszego polskiego studenckiego satelitę PW-Sat. Realizuje wiele międzynarodowych projektów związanych z budową silników odrzutowych, jest ekspertem światowych instytucji zajmujących się badaniem i wykorzystaniem kosmosu.

Artemis siostra Apolla (część II) – Waldemar Zwierzchlejski
30 kwietnia dyrektor programów załogowych NASA William Gerstenmeier przedstawił wstępny wariant planu lotu na Księżyc we wskazanym przez prezydenta Stanów Zjednoczonych, Donalda Trumpa, terminie. Na papierze wygląda on realistycznie - powiedział, po czym dodał: Plan jest trudny i ryzykowny.

Focke-Wulf Fw 190. Wersje myśliwsko-bombowe i szturmowe (część II) – Marek J. Murawski
Już wiosną 1940 r. sztab generalny Luftwaffe rozkazał sprawdzić możliwości przenoszenia bomb przez samoloty myśliwskie Messerschmitt Bf 109E. Pomysł okazał się możliwy do realizacji, pod kadłubem myśliwca, pomiędzy goleniami podwozia głównego zamontowano wyrzutnik bombowy ETC 500, pod którym podwieszano bombę SC 250 o masie 250 kg. W ten sposób powstały warianty myśliwsko-bombowe oznaczone Bf 109 E-1/B (wyprodukowane w ilości 110 szt.) oraz Bf 109 E-4/B (wyprodukowany w ilości 226 szt.).

A oprócz tego:
• Aktualności woj­skowe – Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• LUZES V/D seria V. Unifikacja zasilaczy elektroenergetycznych w lotnictwie Sił Zbrojnych RP – Jerzy Gruszczyński

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

Źródło: zbiam.pl
comments powered by Disqus