Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 8/2019
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 8/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 8/2019 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W sierpniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

S‑70i Black Hawk: sztandarowy produkt Mielca
Z Januszem Zakręckim, Prezesem Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu, o transformacji i dniu dzisiejszym oraz podstawowych produktach mieleckiego zakładu, rozmawia Łukasz Pacholski.

Zakłady Chemiczne Nitro-Chem S.A. certyfikowanym dostawcą bomb lotniczych serii Mk 82 – Łukasz Pacholski
15 lipca w Zakładach Chemicznych Nitro-Chem S.A. w Bydgoszczy odbyła się uroczystość przyznania certyfikatu kończącego proces transferu technologii elaboracji bomb lotniczych serii Mk 82, których licencjodawcą była, należąca do Rheinmetall Defence, firma RWM Italia SPA. Tym samym bydgoski zakład dołączył do grona producentów tego popularnego na świecie uzbrojenia lotniczego.

Taurus: marka zbudowana dzięki jakości – Jerzy Gruszczyński
Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. (WCBKT S.A.) jest jedynym w Polsce przedsiębiorstwem, które kompleksowo wyposaża lotniska wojskowe w urządzenie do naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP). Spółka prowadzi działalność również na rynku cywilnym i dla obydwu tych sektorów oferuje wyposażenie hangarowo-lotniskowe oraz urządzenia NOSP, takie jak zasilacze elektroenergetyczne, zasilacze hydrauliczne, dystrybutory tlenu, azotu i powietrza, gazyfikatory tlenu i azotu, sprężarki powietrza, osuszacze, urządzenia oświetleniowe i holowniki.

Międzynarodowe Forum Wojskowo-Techniczne Armia 2019 – Piotr Butowski
Międzynarodowe Forum Wojskowo-Techniczne Armia 2019 odbyło się w dniach 25-30 czerwca w trzech miejscach dookoła miasteczka Kubinka pod Moskwą: w centrum wystawowym Patriot Expo, na lotnisku wojskowym Kubinka, gdzie była wystawa statyczna i pokazy w locie samolotów, oraz na poligonie Ałabino, gdzie prezentowały się wojska lądowe.

Lockheed Martin F‑35B Lightning II Leszek – A. Wieliczko
Wielozadaniowy samolot bojowy piątej generacji Lockheed Martin F-35 Lightning II powstał w ramach programu Joint Strike Fighter (JSF). Jednym z trzech skonstruowanych wariantów jest samolot krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B - pierwszy w świecie (i jak dotąd jedyny) naddźwiękowy pionowzlot zbudowany z wykorzystaniem technik utrudnionej wykrywalności (stealth). Obecnie F-35B produkowany jest na potrzeby lotnictwa USMC, Wielkiej Brytanii i Włoch. Zakupem samolotów tej wersji są lub mogą być zainteresowane także inne kraje jak Hiszpania, Japonia, Republika Korei, Singapur, Tajwan, Turcja itp.

Boeing EA-18G Growler: samolot walki elektronicznej – Paweł Henski
Amerykański samolot walki elektronicznej EA-18G Growler okazał się godnym następcą wycofanych ze służby samolotów EA-6B Prowler. Zaprocentowała decyzja Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych o zbudowaniu EA-18G na bazie myśliwca F/A-18F Super Hornet. Boeing kończy obecnie produkcję samolotów EA-18G, natomiast marynarka planuje pierwszą kompleksową modernizację floty EA-18G.

Polemiki Aeroporia: F‑16 – trzydzieści lat w służbie – George Karavantos
W styczniu bieżącego roku minęło 30 lat służby wielozadaniowych samolotów myśliwskich Lockheed Martin F-16 w Siłach Powietrznych Grecji. 20 stycznia 1989 r. pierwsza grecka "szesnastka" wylądowała w bazie Nea Anchialos pod Volos. Grecja zakupiła 170 samolotów myśliwskich F-16, które należały do czterech serii produkcyjnych. Wyposażono w nie osiem dywizjonów w czterech bazach.

Obrona Powietrzna Tajwanu – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
To niezwykle specyficzne państwo na Dalekim Wschodzie od momentu powstania w 1949 r. żyje w stanie wiecznego zagrożenia. Oczywiście głównym przeciwnikiem jest Chińska Republika Ludowa, która uważa Tajwan za zbuntowaną prowincję. Dlatego to stosunkowo niewielkie państwo musi utrzymywać siły zbrojne o dużych możliwościach bojowych. Siły Powietrzne są istotnym elementem systemu obronnego, dlatego na ich rozwój i utrzymanie wydaje się niemałe pieniądze.

Artemis siostra Apolla (część I) – Waldemar Zwierzchlejski
20 lipca bieżącego roku minęło pół wieku od pierwszego lądowania ludzi na innym ciele niebieskim – Księżycu. Program, w ramach którego wykonano to i pięć kolejnych lądowań, nosił nazwę Apollo. Obecnie realizowany przez NASA program powrotu ludzi na Księżyc, a w przyszłości także lotów do innych destynacji, otrzymał nazwę Artemida (ang. Artemis). Nazwa nie jest zaskoczeniem, gdyż bogini ta była w mitologii greckiej bliźniaczą siostrą Apolla, a prezydent Donald Trump 26 marca zadeklarował, że w najbliższym lądowaniu ludzi na Srebrnym Globie w dwuosobowej załodze znajdzie się kobieta.

Tu-104: pierwszy odrzutowy samolot komunikacyjny ze Wschodu – Jerzy Liwiński
Tupolew Tu-104 to drugi na świecie samolot odrzutowy wykorzystywany w przewozach pasażerskich. W związku z kłopotami brytyjskiego de Havilland Comet przez pewien czas był jedynym liniowym odrzutowcem. Został wprowadzony do eksploatacji w Aeroflocie 15 września 1956 r., a pierwszym obsługiwanym połączeniem była trasa z Moskwy do Irkucka. W latach 1955-1960 zbudowano 204 samoloty Tu-104, które w czasie 22 lat eksploatacji przewiozły 100 mln pasażerów.

F4U Corsair w wojnie koreańskiej – Tomasz Szlagor
Woja w Korei była nie tylko bojowym debiutem odrzutowców w lotnictwie obu walczących stron, ale również testem przydatności samolotów o napędzie tłokowym w konflikcie nowej epoki. Chance-Vought F4U Corsair, zasłużony weteran drugiej wojny światowej, poradził sobie znakomicie.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Paweł Bondaryk
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony