Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 7/2019
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 7/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 7/2019 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lipcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

LOTOS Gdynia Aerobaltic – czas kupić bilety! – Maciej Stroiński
Pierwsza pula biletów na największe cywilne pokazy lotnicze w Polsce już została wyprzedana. Trudno się dziwić, bo gdyński air show to impreza o bardzo dobrej renomie. Nie tylko wśród maniaków lotnictwa. Lotos Gdynia Aerobatic to impreza, która każdego roku powiększa swoją ofertę.

Paris Air Show 2019 – Paweł Bondaryk
Odbywająca się co dwa lata na paryskim lotnisku Le Bourget wystawa jest największą tego typu imprezą na świecie. Z ponad 2450 wystawców prawie 1200 pochodziło z Francji. Wystawcy zagraniczni reprezentowali 48 krajów, z czego 26 miało własne pawilony narodowe. Dla porządku podajmy też inne udostępnione przez organizatorów dane statystyczne na temat PAS 2019 – 125 000 m² powierzchni wystawowej, 140 prezentowanych statków powietrznych, ponad 310 tys. gości, w tym 140 tys. w czasie dni dla profesjonalistów. Tygodniowa wystawa zaowocowała podpisaniem umów handlowych o wartości około 140 mld USD.

Europejscy użytkownicy samolotów Lockheed Martin F-16 – Łukasz Pacholski
Wielozadaniowy samolot myśliwski F-16 jest w seryjnej produkcji od drugiej połowy lat siedemdziesiątych do chwili obecnej, a liczba zbudowanych i zamówionych myśliwców przekroczyła 4600 egzemplarzy. Wykorzystują je siły powietrzne dwudziestu sześciu państw, w tym dziewięciu europejskich: Belgia, Dania, Grecja, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia i Turcja. Ponadto wkrótce w Europie wprowadzi je do eksploatacji Słowacja i istnieje duża szansa, że na ich pozyskanie zdecyduje się Bułgaria i Chorwacja, a Rumunia dokona zwiększenia stanu posiadania.

Laserowe systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe – Krzysztof Kuska
W wyniku postępu naukowo-technicznego i przyjętych sposobów prowadzenia działań bojowych możemy z dużym prawdopodobieństwem założyć, że atak z powietrza będzie pierwszym krokiem wykonanym przez agresora. Dopiero po uzyskaniu przewagi w powietrzu, wykorzystane zostaną pozostałe rodzaje sił zbrojnych, które w przeciwnym wypadku byłyby narażone na lotnicze uderzenia odwetowe. Stąd zintegrowane systemy obrony powietrznej są kluczowym komponentem zapewniającym bezpieczeństwo państwa. Pozwalają one na tworzenie stref antydostępowych, których przełamanie jest trudne i kosztowne, co ma doprowadzić agresora do rezygnacji z ataku.

Samolot walki elektronicznej Northrop Grumman EA-6B Prowler – Paweł Henski
W marcu bieżącego roku Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych rozwiązał ostatni dywizjon wyposażony w samoloty walki elektronicznej EA-6B Prowler. Wydarzenie to zakończyło blisko 50-letnią karierę tego kluczowego dla operacji amerykańskiego lotnictwa wojskowego samolotu, który często niezasłużenie pozostawał w medialnym cieniu.

De Havilland Comet. Pierwszy odrzutowy komunikacyjny – Jerzy Liwiński
Pierwszym samolotem pasażerskim z napędem odrzutowym na świecie był brytyjski de Havilland DH-106 Comet. Samolot oblatano 27 lipca 1949 r., a dwa lata później wykonano na nim pierwszy komercyjny rejs. Był najbardziej zaawansowanym pod względem rozwiązań technicznych samolotem i dumą brytyjskiego przemysłu lotniczego. Niestety, w wyniku serii katastrof, certyfikat zdatności do lotów wycofano i de Havilland DH-106 Comet uziemiono bezterminowo. Dopiero po przebudowie samolot powrócił do służby, stając się już bezpiecznym statkiem powietrznym.

Focke-Wulf Fw 190. Wersje myśliwskobombowe i szturmowe (część I) – Marek J. Murawski
Wyprodukowany w łącznej ilości około 20 000 egzemplarzy samolot myśliwski Focke-Wulf Fw 190 był jedną z podstawowych maszyn niemieckiej Luftwaffe w okresie II wojny światowej. O ile historia jego wersji myśliwskich jest powszechnie znana, to warianty myśliwsko-bombowe i szturmowe cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością, chociaż odniosły liczne sukcesy na wszystkich frontach i stanowiły znaczący odsetek wśród samolotów Luftwaffe użytkowanych przez jednostki bezpośredniego wsparcia wojsk lądowych.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe –  Piotr Butowski, Paweł Henski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony