Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 6/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 6/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 6/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W czerwcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Modernizacje Lockheed Martin F-22A Raptor – Paweł Henski
Po blisko dwudziestu latach służby myśliwce Lockheed Martin F-22A Raptor wciąż stanowią trzon sił myśliwskich Stanów Zjednoczonych. F-22A to jedyny obok Lockheed Martin F-35A Lightning II samolot myśliwski piątej generacji będący na wyposażeniu sił powietrznych (USAF). Pomimo planów wycofania ze służby 33 starszych egzemplarzy F-22A Block 20, US Air Force doinwestowują pozostałą flotę, konsekwentnie wdrażając kolejne programy modernizacyjne. Przynajmniej przez kolejną dekadę F-22A dalej będzie pełnić funkcję myśliwca przewagi powietrznej zdolnego do przechwytywania celów na dalekich dystansach. F-22A mają pozostać w służbie do czasu wdrożenia przez USAF nowego myśliwca budowanego w ramach programu NGAD (Next Generetion Air Dominance).

Postępy programu Next Generation Air Dominance – Paweł Henski
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force,USAF) stopniowo ujawniają coraz więcej informacji na temat programu budowy platform przewagi powietrznej następnej generacji – NGAD (Next Generetion Air Dominance). Ma to być przynajmniej jeden myśliwiec załogowy oraz rodzina zbudowanych na jego bazie wspierających samolotów bezzałogowych. NGAD w wersji załogowej ma przewyższać swoimi osiągami i możliwościami użytkowane obecnie myśliwce piątej generacji typu Lockheed Martin F-22A Raptor, które docelowo zastąpi. USAF zapowiadają jednak wysokie koszty całego programu, a szczególnie budowy myśliwca załogowego.

Rosyjskie lotnictwo w wojnie przeciwko Ukrainie – Piotr Butowski
Minęły trzy miesiące oporu Ukrainy przeciwko rosyjskiej agresji. Rosja nie osiągnęła żadnego z zaplanowanych celów i obecnie wojna przekształciła się z błyskawicznej ekspedycji w długotrwałe i krwawe walki pozycyjne. Rosyjskie siły powietrzne nie zdołały opanować przestrzeni powietrznej nad Ukrainą i wciąż ponoszą straty. Rosja stosuje przeciwko Ukrainie swoje najnowsze uzbrojenie lotnicze, ale i tak większą część uderzeń wykonyje zwykłymi bombami i rakietami niekierowanymi.

Porty lotnicze świata 2021 – Jerzy Liwiński
W kryzysowym 2021 r. porty lotnicze na świecie obsłużyły 4,42 mld pasażerów i 124 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonały przy tym 69 mln operacji startów i lądowań. W odniesieniu do roku poprzedniego ruch lotniczy zwiększył się odpowiednio o: 31,5%, 14% i 12%. Największymi portami pasażerskimi są: Atlanta (75,7 mln pas.), Dallas/Fort Worth (62,5 mln pas.), Denver, Chicago O'Hare i Los Angeles, a towarowymi: Hongkong (5,02 mln ton), Memphis, Szanghaj, Anchorage i Seul. Pierwsza dziesiątka portów o największej liczbie wykonanych operacji znajduje się w Stanach Zjednoczonych, a na podium znalazły się Atlanta (708 tys. oper.), Chicago O'Hare i Dallas/Fort Worth.

Turystyka kosmiczna – Waldemar Zwierzchlejski
Koncepcje tanich statków przeznaczonych do załogowych lotów balistycznych, pojawiały się od trzydziestu lat. Projektowania i budowy takiego statku podejmowały się różne firmy i osoby prywatne, jednak wszelkie wysiłki kończyły się fiaskiem. W najlepszym wypadku powstawały makiety, a jeśli nawet dochodziło do próbnego startu modelu, to kończył się on zazwyczaj na wysokości kilkuset metrów. Sytuacja zmieniła się diametralnie w 2004 r., gdy Scaled Composites z powodzeniem wyniósł na wysokość ponad 100 km swój niewielki pilotowany samolot rakietowy, znany pod nazwą SpaceShipOne. Jednak mimo obiecujących wyników, na pierwszy lot pasażerski trzeba było poczekać jeszcze blisko dwie dekady.

Bezzałogowe systemy powietrzne w Siłach Zbrojnych RP (1) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona, współpraca: Jerzy Gruszczyński
Bezałogowe systemy powietrzne stanowią dziś niezwykle istotny element wyposażenia każdego rodzaju sił zbrojnych i wykonują bardzo różnorodne zadania, przy czym najważniejsze to prowadzenie wielospektralnego rozpoznania obiektów w głębi obszaru przeciwnika oraz obserwacja pola walki, a także zwalczanie obiektów naziemnych i nawodnych, zwłaszcza tych, które są silnie bronione i atak klasycznych statków powietrznych wiązałby się z wielkim ryzykiem utraty personelu latającego oraz obiektów, wymagających natychmiastowego zniszczenia po wykryciu.

Śmigłowce bojowe Kamow Ka-50 i Ka-52 (3) – Piotr Butowski
Ministerstwo Obrony ZSRR zaakceptowało jednomiejscowego Ka-50, ale nie oznaczało to, że zrezygnowało ze śmigłowca dwumiejscowego. Dopiero dwumiejscowa wersja Ka-52, z nowymi sensorami i nowym uzbrojeniem, okazała się naprawdę udana i weszła do produkcji wielkoseryjnej i do jednostek lotnictwa armijnego Rosji.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Stanisław Kutnik
• Wspomnienie o Ryszardzie Witkowskim – Miłosz Rusiecki

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony