Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 4/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 4/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 4/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W kwietniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Ukraina w ogniu. Obrona powietrzna i lotnictwo – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Inwazja na Ukrainę rozpoczęta 24 lutego 2022 r. przez Federację Rosyjską stanowi eskalację trwającej od 2014 r. wojny. Została poprzedzona rosyjskim żądaniem wykluczenia możliwości dalszego rozszerzenia NATO i redukcji potencjału militarnego sojuszu w Europie Środkowo-Wschodniej do stanu sprzezd 1997 r.

Powietrzno-kosmiczny wymiar pola walki w budżecie Pentagonu – Paweł Henski
28 marca br. departament obrony Stanów Zjednoczonych (DoD)opublikował wstępny projekt budżetu obronnego na rok fiskalny 2023 (FY2023). Budżet w wysokości 773 mld USD zawiera rekordowo wysoką kwotę 276 miliardów przeznaczoną na inwestycje, czyli wydatki związane z zakupem uzbrojenia oraz badaniami i rozwojem nowych systemów bojowych. Z kwoty tej, 56,5 mld USD przeznaczono na zakupy samolotów, śmigłowców, 21,7 miliarda na systemy kosmiczne oraz 12,3 mld na obronę przeciwrakietową.

F-35 Lightning II. Optymalny wybór, dlaczego? – Cezary Wiśniewski
Na program F-35 spada w ostatnim czasie fala krytyki. Mimo to Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (United States Air Force - USAE) stanowczo twierdzą, że samolot będzie stanowić w przyszłości podstawę ich floty lotnictwa taktycznego, a kolenych użytkowników międzynarodowych przybywa. Dlaczego?

Boeing T-7A Red Hawk. Szkolenie lotnicze przyszłości – Józef Brzezina
23 lutego 2021 r. Boeing poinformował, że w jego zakładach w St. Louis w stanie Missouri, uruchomiona została w pełni przygotowana do podjęcia produkcji i oprzyrządowania linia produkcyjna samolotu szkolenia zaawansowanego T-7A Red Hawk dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. W St. Louis będzie produkowana przednia część kadłuba oraz będzie odbywał się montaż końcowy T-7A. 6 grudnia 2020 r., w szwedzkich zakładach Saab w Linkoping, ukończono budowę pierwszej sekcji kadłuba dla pierwszej seryjnej maszyny. Docelowo, części i elementy, za które odpowiada szwedzki partner Boeinga, również będą produkowane na terenie Stanów Zjednoczonych. Ich wytwarzanie będzie odbywać się w nowo wybudowanej fabryce Saab Aeronautics Indiana w West Lafayette w stanie Indiana. Usterzenie i skrzydła będą produkowane przez Triumph Aerospace Structures.

Bell AH-1Z Viper o krok przed konkurencją – Łukasz Pacholski
Doświadczenia ostatnich lat, a także trwającego konfliktu na Ukrainie, jasno pokazują, że jednym z elementów dających przewagę nad przeciwnikiem jest ciągły rozwój sił zbrojnych oraz eksploatowanego sprzętu wojskowego. W przypadku tego ostatniego, jest on coraz droższy, co powoduje, że planowany czas użycia wydłuża się. To z kolei powoduje, że ważnym wyzwaniem już na etapie projektowania jest zapewnienie odpowiedniego zapasu przestrzeni oraz energii, który umożliwi rozwój w przyszłości.

Polskie porty lotnicze w 2021 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku polskie porty lotnicze obsłużyły 19,7 mln pasażerów i 184 tys. ton ładunków, odbyło się przy tym 244 tys. operacji startów i lądowań. W odniesieniu do roku poprzedniego ruch pasażerski wzrósł o 35%, a najwyższą dynamikę odnotowały porty: Warszawa-Modlin (+67%), Katowice (+61%) i Poznań. Kontrolerzy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zabezpieczyli obsługę nawigacyjną 480 tys. operacji lotniczych (+26%),a informatorzy służby informacji powietrznej FIS obsłużyli 269 tys. operacji lotnictwa ogólnego (-3,3%). Wyniki statystyczne poszczególnych miesięcy odzwierciedlały zmianę sytuacji epidemicznej w kraju i zagranicą, na którą lotniska i przewoźnicy nie mieli większego wpływu.

Polskie śmigłowce rozpoznawcze (1) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Głównymi walorami śmigłowca są: możliwość pionowego startu i lądowania oraz zawiśnięcia; manewrowanie we wszystkich kierunkach i lądowanie na małej powierzchni; wykonywanie lotu bezpośrednio nad ziemią (wodą), wierzchołkami drzew lub dachami budynków. Stworzenie statku powietrznego posiadającego kompleks tych cech okazało się zadaniem niezwykle trudnym, ponieważ teoria śmigłowca jest znacznie bardziej skomplikowana niż teoria samolotu. Użycie śmigłowców w latach drugiej wojny światowej miało charakter eksperymentalny, stanowiło jednak ważny krok w dziedzinie praktycznego ich zastosowania w działaniach bojowych. Szerokie zastosowanie cywilne i wojskowe śmigłowce znalazły dopiero w latach 50. i 60. ubiegłego wieku.

Zimna wojna w kosmosie – Waldemar Zwierzchlejski
Gdy rankiem 24 lutego Federacja Rosyjska rozpoczynała swoją "specjalną operacjęwojskowo" przeciwko Ukrainie, na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej amerykańsko-niemiecko-rosyjska załoga spała w najlepsze przed kolejnym dniem pracy. Na Bajkonurze integrowano z rosyjską rakietą nośną satelity spółki OneWeb, a w Gujańskim Centrum Kosmicznym rozpoczynała się kampania startowa innej rosyjskiej rakiety, mającej wynieść dwa satelity dla europejskiej sieci nawigacyjnej. Rosyjskie przyrządy na amerykańskich orbiterach i łazikach badały powierzchnię Księżyca i Marsa, niemiecki teleskop fotografował źródła promieniowania rentgenowskiego na rosyjskim obserwatorium satelitarnym. Jednym słowem - międzynarodowa przyjaźń i współpraca. Wszystko to prysło jak bańka mydlana. W kosmosie nastała zimna wojna, która zapowiada się nie na miesiące, a na lata.

Śmigłowce bojowe Kamow Ka-50 i Ka-52 (1) – Piotr Butowski
Ka-52, to śmigłowiec bojowy o niepowtarzalnej konstrukcji z dwoma wirnikami współosiowymi, z dwuosobową załogą siedzącą obok siebie na fotelach wyrzucanych, z niezwykle mocnym uzbrojeniem oraz środkami obrony własnej, i z jeszcze bardziej niezwykłą historią. Jego pierwszy wariant, jednomiejscowy śmigłowiec bojowy Ka-50 wystartował 40 lat temu, 17 czerwca 1982 r. Gdy później śmigłowiec był gotowy do produkcji seryjnej, Rosja weszła w głęboki kryzys gospodarczy i skończyły się pieniądze. Dopiero po 20 latach, w 2011 r. ruszyły dostawy do jednostek wojskowych głęboko zmienionej, dwumiejscowej wersji Ka-52. Od 24 lutego bieżącego roku śmigłowce Ka-52 uczestniczą w rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony