Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 4/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 4/2021 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W kwietniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A.: robimy „coś” dobrego dla innych! – Materiały prasowe WZL Nr 1 S.A.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) to firma, która przede wszystkim dba o to, aby śmigłowce latające w Siłach Zbrojnych RP były sprawne i niezawodnie służyły pilotom. Obok działań na rynku krajowym Spółka systematycznie rozwija współpracę z różnymi podmiotami w zakresie kooperacji międzynarodowej. WZL1 realizują również szereg innych usług skierowanych zarówno do sektora wojskowego jak i cywilnego. W portfolio przedsiębiorstwa można znaleźć takie usługi jak: lakierowanie, pokrycia galwaniczne, wiązki elektryczne, badania nieniszczące, produkcja struktur kompozytowych i wiele innych.

Izrael rozpoczyna modernizację sił powietrznych – Łukasz Pacholski
Na początku lutego bieżącego roku rząd Izraela, po blisko trzech latach dyskusji zatwierdził wieloletni program modernizacji izraelskich sił zbrojnych. Realizacja planu ma pozwolić m.in. na zwiększenie potencjału bojowego sił powietrznych oraz przyczynić się do utrzymania militarnej dominacji Izraela na Bliskim Wschodzie. Główna część funduszy na zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego ma być uzyskana w postaci pożyczki z zagranicznego funduszu wojskowego Stanów Zjednoczonych.

Metamorfoza programu „Armed Overwatch” – Paweł Henski
W lutym 2020 r. dowództwo ds. operacji specjalnych sił powietrznych Stanów Zjednoczonych (AFSOC – Air Force Specjal Operations Command) wyraziło chęć pozyskania 75 lekkich samolotów rozpoznawczo-szturmowych. Jednakże, zrewidowany w ostatnim czasie plan, mówi jedynie o zakupie wielozadaniowego samolotu zwiadowczego zdolnego do operowania z lotnisk polowych. I niekoniecznie musi to być platforma załogowa.

Rosja kształtuje MiG-41 i rozważa nowe lekkie myśliwce – Piotr Butowski
22 stycznia 2021 r. rosyjska korporacja Rostec opublikowała na swojej stronie internetowej opowiadanie o myśliwcu przechwytującym MiG-31, które kończy się informacją, że w projektowaniu jest obecnie jego następca. PAK DP, inaczej MiG-41. Kilka dni później, oznaczenie MiG-41 zostało usunięte z tego tekstu.

Rosja przyspiesza zakupy bezzałogowców i dodaje im uzbrojenie – Piotr Butowski
26 lutego rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu wizytował zakład firmy Kronsztadt w Tuszyno w Moskwie, gdzie produkowane są bezzałogowe samoloty Inochodziec dla rosyjskich sił zbrojnych i projektowane są kolejne lotnicze systemy bezzałogowe. Inochodziec (do niedawna ta nazwa była tajna i oficjalnie używano oznaczenia Orion) to samolot bezzałogowy klasy MALE (medium altitude, long endurance), mogący utrzymywać się w powietrzu przez 24 godziny na wysokości do 7500 m, rosyjski odpowiednik amerykańskiego General Atomics MQ-1 Predator.

Rywalizacja producentów samolotów regionalnych w 2020 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku wytwórnie – Embraer, Comac, Bombardier/de Havilland, ATR i Suchoj – dostarczyły liniom lotniczym 120 samolotów komunikacji regionalnej, tj. o 48% mniej niż rok wcześniej. Osiągnięte wyniki były jednymi z najgorszych w kilku ostatnich dekadach, co stało się za sprawą COVID-19 oraz drastycznego spadku ruchu lotniczego i zapotrzebowania na nowe samoloty. Wiodącym producentem pozostaje brazylijski Embraer, który przekazał 44E-Jets (-51%). Dwukrotny wzrost produkcji odnotował chiński Comac (24 ARJ21-700), a 6,8-krotnego spadku doznał ATR. Ponadto, chiński turbośmigłowy Xian MA700 był na etapie budowy prototypu, a realizacja programu Mitsubischi SpaceJet została czasowo wstrzymana.

Nowe myśliwce dla USAF. Tak, ale jakie? – Michał i Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Świat się znów zmienia, a wraz z nim środowisko bezpieczeństwa. Po latach względnego spokoju, kiedy największym zagrożeniem byli fanatyczni terroryści, aktorzy państwowi znów wyszli na scenę. Zaczyna się pomału nowa zimna wojna, tym razem wielobiegunowa – Stany Zjednoczone, Republika Korei, Japonia, Australia kontra Chińska Republika Ludowa oraz Stany Zjednoczone, NATO kontra Federacja Rosyjska, a między Rosją i Chinami taka szorstka męska przyjaźń... W 1991 r. USAF miały około 4000 taktycznych samolotów bojowych w średnim wieku 8 lat, a obecnie ma 2000 takich samolotów, w średnim wieku 26 lat. Dziś wcześniejsze decyzje o nieskładaniu kolejnych zamówień na myśliwce 4. generacji uważa się za błąd.

Zwiększanie możliwości amerykańskich pocisków „powietrze-powietrze” – Paweł Henski
W okresie zimnej wojny w Stanach Zjednoczonych wprowadzono do uzbrojenia dwie główne klasy kierowanych pocisków rakietowych "powietrze-powietrze": małego zasięgu typu AIM-9 Sidewinder oraz średniego zasięgu AIM-7 Sparrow. Wyjątkiem były pociski dalekiego zasięgu AIM-54 Phoenix przenoszone wyłącznie przez myśliwce morskie F-14 Tomcat. Po wycofaniu tych ostatnich ze służby, w linii pozostały tylko pociski AIM-9 oraz AIM-120 AMRAAM, które zastąpiły AIM-7. Przez kilka dekad Pentagon nie wprowadził do uzbrojenia żadnej nowej konstrukcji zadowalając się modernizacją pocisków Sidewinder do wersji AIM-9X Block II oraz AMRAAM do wersji AIM-120D. Jednakże ich potencjał modernizacyjny powoli ulega wyczerpaniu. Co więcej, Pentagonowi coraz bardziej brakuje pocisków dalekiego zasięgu do kontrolowania niewielkimi formacjami samolotów myśliwskich dużych obszarów. Rozpoczęto więc w ostatnich latach kilka programów budowy nowych kierowanych pocisków rakietowych "powietrze-powietrze", które mają znacznie zwiększyć możliwości bojowe amerykańskich myśliwców.

Katastrofy kosmiczne drugiej dekady XXI wieku – Waldemar Zwierzchlejski
Rok 1984 to nadal jedyny rok ery kosmicznej, w którym rakiety kosmiczne nie odniosły ani jednej porażki, choć przeprowadzono w nim aż 129 startów. W pierwszej dekadzie XXI wieku doszło do 22 przypadków, w których rakiety nie osiągnęły orbity i wraz ze swym drogocennym ładunkiem eksplodowały, bądź z powrotem weszły w gęste warstwy atmosfery, w której w większości spłonęły, a ich szczątki spadły na Ziemię. Do tego trzeba dodać te, w których nie ma pewności, że były to w zamierzeniu starty kosmiczne, a nie tylko testy balistyczne rakiet międzykontynentalnych, a także te sytuacje, w których rakiety uległy zniszczeniu krótko przed startem.

Polskie samoloty rozpoznawcze: 1945-2020 (3) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
MiG-21R był pierwszym samolotem naddźwiękowym w polskim lotnictwie wojskowym przeznaczonym do rozpoznania fotograficznego dziennego (z wykorzystaniem zasobnika D, przenoszonego na centralnym podwieszeniu pod kadłubem) oraz rozpoznania radioelektronicznego (z wykorzystaniem zasobnika R). Łącznie, w latach 1967-1972, lotnictwo polskie otrzymało 36 samolotów MiG-21R.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk, Piotr Butowski
• Brytyjski przegląd obronny – zmiany w RAF do 2030 r. – Paweł Bondaryk
• Iljuszyn Ił-112W: sukces z zastrzeżeniami – Piotr Butowski
• Stulecie Royal Australian Air Force – Paweł Bondaryk
• Rosja pracuje nad niewykrywalnym międzykontynentalnym bombowcem PAK DA – Piotr Butowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony