Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 4/2019
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 4/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W kwietniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Polskie porty lotnicze w 2018 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku polskie porty lotnicze obsłużyły 45,9 mln pasażerów, 164 tys. ton ładunków i odbyło się przy tym 457 tys. operacji startów i lądowania. W odniesieniu do roku poprzedniego ruch pasażerski wzrósł o 14,4%, a największy odnotowały: Lotnisko Chopina (12,7%), Poznań (33,7%), Katowice, kraków i Bydgoszcz.Na Lotnisku Chopina odprawiono 17,8 mln podróżnych i 108,3 tys. ton, a w portach regionalnych 28 mln pasażerów i 55,8 tys. ton. Kontrolerzy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zabezpieczyli obsługę nawigacyjną 872 tys. operacji lotniczych, w tym 454 tys. tranzytów.

Przełomowy rok programu Wisła – Adam M. Maciejewski
Miniony rok przyniósł najważniejsze jak dotąd wydarzenie, związane z wdrażaniem programu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego zestawu średniego zasięgu Wisła. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę zakupu systemu Patriot w konfiguracji wybranej przez polski rząd w I fazie programu Wisła. Jednocześnie MON rozpoczął negocjacje dotyczące drugiego etapu. Większego pod względem liczby zamawianego sprzętu, a także istotniejszego, jeśli idzie o transfer technologii.

Lotnictwo Dalekiego Zasięgu Federacji Rosyjskiej – Piotr Butowski
Rosyjskie Lotnictwo Dalekiego Zasięgu używa trzech typów bombowców ciężkich: bombowców strategicznych Tu-95MS i Tu-160 oraz bombowców dalekiego zasięgu Tu-22M3; w rosyjskiej terminologii jest ścisłe rozróżnienie między bombowcem strategicznym (strategiczeskij bombardirowszczik) oraz bombowcem dalekiego zasięgu (dalnij bombardirowszczik).

Japońskie Powietrzne Siły Samoobrony – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Po zakończeniu II wojny światowej Japonia porzuciła ekspansjonistyczne aspiracje polityczne i militarne, w zamian osiągając status światowego mocarstwa gospodarczego. Fundamentem bezpieczeństwa i ładu politycznego Japonii był sojusz ze Stanami Zjednoczonymi. Obecnie przed Krajem Kwitnącej Wiśni stanęły nowe wyzwania: strategiczna rywalizacja z rosnącą potęgą Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL), ostateczne uregulowanie sporów terytorialnych z Federacją Rosyjską, zagrożenie stwarzane przez Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną (KRLD) posiadającą broń rakietowo-jądrową oraz redefinicja sojuszu ze Stanami Zjednoczonymi. Coraz częściej pojawia się koncepcja nadania Japonii większej roli w kształtowaniu regionalnego bezpieczeństwa.

Plany budżetowe Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych – Paweł Henski
W marcu br. Pentagon ogłosił projekt budżetu obronnego na rok fiskalny 2020. Według niego wydatki na obronę Stanów Zjednoczonych w roku 2020 mają osiągnąć rekordowy pułap 718 mld USD. Dla Sił Powietrznych przeznaczono w budżecie kwotę 204,8 mld USD. Dzięki niej, po raz pierwszy od blisko dekady, Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych będą mogły zwiększyć liczbę personelu oraz zintensyfikować rozwój i zwiększyć zakup nowego uzbrojenia.

Koniec Tornado. Ikona RAF przechodzi do historii – Mike Schoenmaker, Niell Hoogenboom
Tornado był głównym samolotem myśliwsko-bombowym Royal Air Force (RAF) przez ostatnich czterdzieści lat. Ostatnia maszyna tego typu z lotów operacyjnych w Królewskich Siłach Powietrznych Wielkiej Brytanii została wycofana z dniem 31 marca bieżącego roku. Dziś zadania Tornado przejmują samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon FGR.4 i Lockheed Martin F-35B Lightning.

10 lat samolotów C-130E Hercules w Siłach Zbrojnych RP (część II) – Krzysztof Kuska
O ile wylot ze Stanów Zjednoczonych jest zawsze dobrą okazją do zdobywania doświadczenia, to jest to dość kosztowne przedsięwzięcie i najlepiej łączyć je z wylotami F-16, gdzie C-130 stanowią wsparcie całego komponentu i stanowią niewielkie dodatkowe obciążenie finansowe sprowadzające się w zasadzie do zużycia paliwa podczas zadania.

Airbus: europejski przemysł lotniczy przyszłości (część I) – Leszek A. Wieliczko
Europejski koncern lotniczo-kosmiczny Airbus to największy na starym kontynencie i jeden z największych w świecie producentów samolotów i śmigłowców oraz satelitów, sond, rakiet nośnych i innego sprzętu kosmicznego. W przypadku samolotów pasażerskich o pojemności ponad 100 miejsc Airbus od wielu lat z sukcesem rywalizuje o światowy prymat z amerykańskim Boeingiem.

Debiut nowego statku kosmicznego – Waldemar Zwierzchlejski
2 marca 2019 r. to data, która trwale zapisze się w historii astronautyki – niecodziennie bowiem zdarza się start nowego załogowego statku kosmicznego. Dotąd w Stanach Zjednoczonych powstały i weszły do eksploatacji jedynie cztery konstrukcje. Były to: Mercury (1961-63, Gemini (1965-66), Apollo (1968-75) i Space Shuttle (1981-2011). Piąta nosi oficjalną nazwę Crew Dragon (wcześniejsze robocze oznaczenia: Dragonrider, Dragon 2 i Dragon V2) i jest dziełem firmy Space Exploration Technologies Corporation (SpaceX). O tym, dlaczego powstała, czym różni się od poprzedniczek i jak przebiegł jej pierwszy lot orbitalny w tym artykule.

Hawker Tempest Mk V (część II) – Tomasz Szlagor
W drugiej połowie grudnia 1944 roku Niemcy przeprowadzili kontratak w Ardenach. Dla aliantów świątecznym prezentem była diametralna poprawa warunków atmosferycznych, która umożliwiła samolotom myśliwskim Hawker Tempest MK V wznowienie ofensywnych lotów za linię frontu.

A oprócz tego:
• Izraelski Barak MX dla Polski. Więcej niż system obrony powietrznej – Stanisław Kutnik
• Ku nowym możliwościom. WCBKT S.A. na rynku cywilnym – Jerzy Gruszczyński
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony