Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 4/2018
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 4/2018 już w sprzedaży

Kwietniowe Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W kwietniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

EC-X Compass Call. Nowy samolot walki elektronicznej – Paweł Henski
Ruszył program „rekapitalizacji” floty amerykańskich samolotów walki elektronicznej EC-130H Compass Call. W ostatnim czasie wzbudził on wiele kontrowersji, gdyż Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych powierzyły głównemu wykonawcy odpowiedzialnemu za integrację systemu zadaniowego – firmie L3 Technologies – wybór nowej powietrznej platformy, która zastąpi wiekowe EC-130H. Będzie to samolot dyspozycyjny Gulfstream G550. Samoloty EC-130H Compass Call służą przede wszystkim do zakłócania łączności radiowej oraz systemów komunikacji elektronicznej przeciwnika.

UAVS Poland i bezzałogowe owady z Małopolski i Śląska – Maciej Szopa
UAVS Poland Sp. z o.o. To kolejna opisywana przez nas pol­ska firma, która z sukcesem produkuje i sprzedaje w kraju i za granicą bezzałogowe systemy latające. Jej specjalizacja to platformy uniwersalne i systemy cechujące się otwartą architekturą. Dzisiaj UAVS Poland, który jest jedynym właścicielem Aero Login Sp. z o.o. z siedzibą w Czechowicach-Dziedzicach i należy do Śląskiego Klastra Lotniczego, zatrudnia ponad 20 inżynierów, z których wszyscy „po godzinach” zajmują się modelarstwem RC albo pilotażem bezzałogowców.

Federacja Rosyjska powięk­sza flotę bombowców – Piotr Butowski
25 stycznia 2018 r. w Kazaniu, w obecności prezydenta Rosji Władimira Putina i w ramach jego kampanii w nowych wyborach prezydenckich, po raz pierwszy oficjalnie wystartował nowy bombowiec strategiczny Tu-160. Słowo „oficjalnie” ma tu znaczenie, gdyż samolot, wyprowadzony z hali fabrycznej Kazańskiego Zakładu Lotniczego im. Gorbunowa 16 listopada, faktycznie przetestowano w powietrzu jeszcze w końcu grudnia ubiegłego roku i lot dla Putina był na pokaz.

F-22A Raptor. Dwadzieścia lat w służbie – George Karavantos
Pierwszy trudno wykrywalny samolot myśliwski dominacji w powietrzu Lockheed Martin F-22A Raptor został oblatany 7 września 1997 r. Nikt wówczas nie przypuszczał, że w 2017 r., dwadzieścia lat po oblocie pierwszego F-22A Raptor, eksperci będą nawoływać do wznowienia produkcji tego myśliwca.
Stojąc w tłumie i obserwując pokaz w powietrzu w wykonaniu samolotu myśliwskiego F-22A Raptor z US Air Force, można łatwo zapomnieć o trudnych początkach tego jedynego w swoim rodzaju myśliwca.

Śmigłowiec bojowy Ka-52M dostanie nowe sensory i uzbrojenie – Piotr Butowski
Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamierza zamówić 114 śmigłowców bojowych Ka-52 w ramach nowego Państwowego Programu Uzbrojenia na lata 2018 – 2027 (Gosudarstwiennaja Programma Woorużenij, GPW-2027), ogłosił wiceminister obrony Jurij Borysow w lutym 2018 r. w czasie wizyty w zakładzie Progress w Arsienjewie, gdzie produkowane są te śmigłowce. – To będzie nowa modyfikacja – wyjaśnił Borysow. Nie wymienił on oznaczenia, ale – tradycyjnie dla Rosjan – zmodernizowany śmigłowiec otrzyma nazwę Ka-52M.

Eurofighter Typhoon. Pewna obrona europejskiego nieba – Jerzy Gruszczyński
Europejskie konsorcjum Eurofighter chce wziąć udział w przetargu na dostawę dla Polski wielozadaniowego samolotu myśliwskiego (program „Harpia”), oferując swój myśliwiec Eurofighter Typhoon. Przewagę nad konkurentami ma zapewnić konsorcjum transfer technologii i stworzenie w Polsce miejsc pracy. Program budowy samolotu myśliwskiego Eurofighter jest największym europejskim programem zbrojeniowym w historii. Dotychczas dziewięciu użytkowników zamówiło 623 myśliwce tego typu.

Meandry programu TF-X – Maciej Szopa
„Dokąd idziesz Turcjo?” to pytanie, które zadaje sobie dzisiaj wielu analityków spraw międzynarodowych. I nic dziwnego biorąc pod uwagę trudną sytuację na wschodzie tego kraju, położonego między Federacją Rosyjską i gorącymi obszarami Bliskiego Wschodu oraz ostatnie polityczne napięcia w stosunkach ze Stanami Zjednoczonymi i Unią Europejską. Tę niepewność bardzo dobrze odzwierciedla sytuacja tureckich programów zbrojeniowych, w tym szczególnie tych związanych z obroną powietrzną i lotnictwem. Turcja od lat snuje ambitne plany mające na celu wzmocnienie sił zbrojnych i zdolności własnego przemysłu obronnego.

Zawsze powtarzałem swoim ludziom „Róbmy swoje”. Wywiad z płk. pil. mgr. inż. Mieczysławem Gaudynem byłym dowódcą 33. Bazy Lotnictwa Transportowego – Krzysztof Kuska
31 stycznia 2018 r. swoją przygodę z lotnictwem zakończył płk pil. mgr inż. Mieczysław Gaudyn. Dzień wcześniej po raz ostatni zasiadł za sterami samolotu C-130E Hercules należącego do Sił Powietrznych mając na swym koncie wylatane niemal 1000 godzin na tym typie. W trakcie swojej służby znacząco przyczynił się do rozwoju polskiego lotnictwa tworząc m.in. 14. Eskadrę Lotnictwa Transportowego i wprowadzając Polskę do grona państw o globalnych możliwościach transportowych, które bardzo szybko zostały wykorzystane w misjach zagranicznych.

Koncern lotniczo-kosmiczny Dassault Aviation – Leszek A. Wieliczko
Mający stuletnią tradycję francuski koncern lotniczo-kosmiczny Dassault Aviation to znany w świecie producent samolotów wojskowych i cywilnych. Takie konstrukcje jak Mystère, Mirage, Super-Étendard czy Falcon na stałe zapisały się w historii nie tylko francuskiego lotnictwa. Do dziś firma dostarczyła ponad 10 tys. samolotów użytkownikom z 90 krajów. Obecnie asortyment produkcji obejmuje wielozadaniowe samoloty bojowe Rafale i odrzutowe samoloty dyspozycyjne Falcon. Od kilkunastu lat firma inwestuje duże środki w bezzałogowe systemy powietrzne i kosmiczne.

Ławoczkin Ła-7 – Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Ła-5FN był samolotem myśliwskim udanym i jak na konstrukcję wykonaną z zastępczych materiałów na bazie drewna, miał wyjątkowo dobre osiągi. Dla frontu to wciąż było jednak mało, tym bardziej że i Niemcy nie próżnowali, wprowadzając do służby udoskonalone myśliwce Messerschmitt i Focke Wulf. Trzeba było znaleźć sposób na poprawę osiągów Ła-5FN ale tak, by nie trzeba było wdrażać do produkcji całkiem nowego samolotu. Nie było to zadanie łatwe, ale Siemion A. Ławoczkin uporał się z nim.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• Polska kupiła kolejne samoloty szkolne M-346 Bielik – Jerzy Gruszczyński
• System Patriot zwiększy bezpieczeństwo Polski – Jerzy Gruszczyński
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• W Warszawie na temat łączności satelitarnej – Kamil Mazurek
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Nadążyć za zmianą – wybrane technologie i rozwiązania w transporcie lotniczym – Marek Witecki
• Poznań Air Show 2018. Międzynarodowe Pokazy Lotnicze – Maciej Szopa
• Polskie porty lotnicze w 2017 r. – Jerzy Liwiński
• Bezzałogowa rewolucja – Paweł Henski
• WZL nr 1 S.A. Nowoczesność i tradycja – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
• Cywilna oferta urządzeń NOSP z WCBKT S.A. – Maciej Szopa

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony