Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 3/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W marcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Rywalizacja produkcyjna Airbusa i Boeinga w 2018 r.
W ubiegłym roku dwaj najwięksi producenci Airbus i Boeing dostarczyli liniom lotniczym rekordową liczbę 1606 samolotów komunikacyjnych i pozyskali 1640 zamówienia netto. Pod względem rocznych dostaw i sprzedaży nieznacznie przoduje Boeing, ale większym portfelem niezrealizowanych zamówień dysponuje Airbus. Liczba zakontraktowanych samolotów  wzrosła do 13,45 tys. szt., co przy obecnym poziomie produkcji zabezpiecza ją na osiem lat. Największą popularnością cieszą się Airbusy serii A320neo i Boeing 737 MAX, które zyskały miano najlepiej sprzedających się samolotów w historii.

Myśliwce czwartej generacji Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych
Pomimo optymistycznych założeń formułowanych pod koniec lat 90. XX wieku, podstawę lotnictwa myśliwskiego Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych nadal stanowią myśliwce czwartej generacji F-15 i F16. Przedwczesne zakończenie programu budowy samolotów myśliwskich F-22 oraz wieloletnie opóźnienie programu JSF (F-35) doprowadziły do sytuacji, w której zadanie obrony powietrznej USA oraz operacje zamorskie nadal spoczywają na myśliwcach F-15 i F-16.

Wystawa Aero India 2019
Sądząc z suchych liczb, wystawa Aero India w dniach 20-24 lutego 2019 r., jaka odbywa się co dwa lata w wojskowej bazie lotniczej Yelahanka koło Bengaluru, robi się coraz mniejsza. W bieżącym roku uczestniczyło w niej 414 firm z całego świata (w tym 247 indyjskich), o 135 mniej niż dwa lata wcześniej i o 209 mniej niż cztery lata wcześniej; także liczba uczestniczących statków powietrznych zmniejszyła się. Na szczęście było wśród nich kilka nowości zasługujących na większą uwagę.

Zmiennowirnikowce firmy Bell
Amerykańska firma Bell Helicopters jest prekursorem w budowie samolotów z obracanymi wirnikami – zmiennowirnikowców. Pomimo początkowych problemów Stany Zjednoczone jako pierwsze wprowadziły do eksploatacji zmiennowirnikowiec V-22 Osprey, który znalazł się w wyposażeniu Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) oraz Sił Powietrznych (USAF) i niedługo rozpocznie służbę na lotniskowcach Sił Morskich (USN). Zmiennowirnikowce okazały się niezwykle udaną koncepcją – zapewniają wszystkie możliwości operacyjne śmigłowców, przewyższając je jednak znacznie osiągami. Z tego powodu Bell kontynuuje ich rozwój, opracowując zmiennowirnikowiec V-280 Valor dla programu armii amerykańskiej FVL oraz bezzałogowy zmiennowirnikowiec V-247 Vigilant dla programu MUX piechoty morskiej.

Airbus Helicopters w Europie Środkowej i Wschodniej
Zaprezentowane przez Airbus Helicopters w styczniu wyniki sprzedaży za ubiegły rok są optymistyczne. Europejski potentat śmigłowcowy przekazał w 2018 r. użytkownikom 356 maszyn różnych klas. Z kolei liczba nowych zamówionych wyniosła 413, w porównaniu do 350 w 2017 r. Według Airbus Helicopters daje to firmie ponad 50 proc. udziału w światowym rynku cywilnych śmigłowców turbinowych, mogących zabrać na pokład więcej niż 5 osób. Wyniki sprzedaży mówią również o liczbie klientów – 413 śmigłowców zamówiło 158 nabywców z 47 państw. Najpopularniejszym modelem jest lekki H125, który pozyskał 162 zamówienia, a na drugie miejsce ze 121 sprzedanymi egzemplarzami wysunął się zdobywający coraz większą popularność dwusilnikowy śmigłowiec H145.

Boeing Company. Potentat w światowym lotnictwie (część II)
13 kwietnia 1966 r. Boeing zapowiedział rozpoczęcie budowy czterosilnikowego samolotu komunikacyjnego dalekiego zasięgu Model 747. Była to ogromna maszyna, mogąca zabrać na dwóch pokładach 490 pasażerów. Według znanej anegdoty powstanie samolotu poprzedziła rozmowa Billa Allena (prezesa Boeinga) z Juanem Trippem (szefem linii lotniczych Pan Am, będących jednym z najlepszych klientów Boeinga). Po obejrzeniu rysunków ofertowych i modelu Trippe powiedział: Jeśli go zbudujesz, to go kupuję. Na co Allen odparł: Jeśli go kupisz, to go zbuduję. Prace ruszyły w czerwcu w nowej fabryce w Everett.

10 lat samolotów transportowych C-130E Hercules w Siłach Zbrojnych RP (część I)
Średnie samoloty transportowe Lockheed Martin C-130E Hercules, to dziś jedyne statki powietrzne w Siłach Zbrojnych RP zdolne do pełnego wsparcia logistycznego Polskich Kontyngentów Wojskowych w dowolnym zakątku świata. Polska posiada 5 samolotów C-130E Hercules. Wszystkie zostały wyprodukowane w 1970 r. i skierowane do jednostek działających w Azji Południowo-Wschodniej, gdzie Amerykanie byli zaangażowani w wojnie w Wietnamie. Po długiej służbie na początku XXI wieku trafiły do bazy statków powietrznych na pustyni w Arizonie, gdzie zakonserwowano je w oczekiwaniu na dalszy los.

Hawker Tempest Mk V
Samolot myśliwski Tempest zapisał się w historii przede wszystkim jako pogromca latających bomb V-1, przed którymi bronił Anglię. Chociaż stosunkowo nieliczny, w ostatnich miesiącach II wojny światowej na froncie zachodnim okazał się najtrudniejszym przeciwnikiem Luftwaffe – kilka dywizjonów myśliwców tego typu zgłosiło zestrzelenie w sumie aż 240 samolotów.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności kosmiczne
• Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony